تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1401 - 23:36
کد خبر : 17686

اتاق بازرگانی چیست و چه اهمیتی دارد؟

اتاق بازرگانی چیست و چه اهمیتی دارد؟
اتاق بازرگانی چیست و چه اختیارات و وظایف و امکاناتی دارد که انتخاباتش مورد توجه تحلیلگران و رسانه‌ها قرار می‌گیرد؟

انتخابات اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور صبح روز شنبه بیستم اسفند برگزار شد و نامزدهای انتخاباتی در این دوره بر سر ۴۰ کرسی در تهران و ۱۵ کرسی در سایر شهرستان‌ها رقابت کردند.

 

با شمارش آرا و پس از کش‌وقوس‌های مربوط به این انتخابات و مسائلی مانند رد صلاحیت‌ها و اختلافات ائتلافی، رسانه‌ها از پیروزی قاطع ائتلاف «برای فردا» و شکست ائتلاف «اتاق شفاف» خبر دادند؛ رخدادی که به زعم برخی رسانه‌ها پیروزی چهره‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلبی و اعتدالی بر دولتی‌ها بود. با این حال و به نوشته «اقتصاد۲۴» برخلاف برداشت‌های سیاسی که از انتخابات اتاق بازرگانی می‌شود؛ اعضای اتاق معتقدند ائتلافات شکل‌گرفته در اتاق بازرگانی ماهیت حزبی ندارد و در برگیرنده اندیشه‌ها و گرایشات مختلف و تخصص‌های متنوع است. «برای فردا» هم به دلیل وجود همین تنوع در اندیشه و گرایشات بود که توانست نظر رای‌دهندگان را جلب کند و در دهمین دوره انتخابات پیروز شود.

 

و اما اتاق بازرگانی چیست و چه اختیارات و وظایف و امکاناتی دارد که انتخاباتش مورد توجه تحلیلگران و رسانه‌ها قرار می‌گیرد؟

 

 

اتاق بازرگانی سازمانی غیر دولتی است که در آن بازرگانان و صاحبان صنایع عمده برای هماهنگی فعالیت‌های خود و چانه‌زنی با نهادهای حکومتی برای تأمین منافع‌شان تلاش می‌کنند.

 

در این زمینه، ارائه نظرات مشورتی در حوزه تجارت، صنعت و معدن به روسای قوای سه‌گانه، ارتباط با اتاق سایر کشورها و تشکیل اتاق‌های مشترک و کمیته‌های مشترک با آن‌ها، راه‌اندازی نمایشگاه‌های مختلف و نیز اتحادیه‌های وارداتی و صادراتی و سندیکاهای تولیدی، بازاریابی صادراتی و حکمیت در برخی اختلافات بازرگانی و اقتصادی و نیز صدور مجوز برای برخی فعالیت‌های تجاری از مهم‌ترین وظایف و امکانات اتاق‌های بازرگانی است.

 

علاوه بر این‌ها آمار و اطلاعاتی که معمولا اعضای اتاق تهران و سایر شهرها در رسانه‌ها عنوان می‌دارند و اظهارنظرهای کارشناسی آنان در مورد مسائل اقتصادی و تجاری از اهمیت و وزن قابل توجهی برخوردار است.

 

انجمن های بازرگانی در ایران از سابقه ای حدود ۱۳۰ساله برخوردارند.اتاق تجارت در سال ۱۳۰۵ تاسیس شد.در سال ۱۳۲۰ با تصویب قانون جدیدی، اتاق بخش خصوصی ایران به اتاق بازرگانی تغییر نام داد پس از آن در سال ۱۳۴۱ قانون تاسیس اتاق صنایع و معادن تصویب شد.

 

 

در سال ۱۳۴۲ اتاق صنایع و معادن تاسیس شد و در سال ۱۳۴۸ این دو اتاق، ادغام و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن ایران تاسیس شد.

 

در سال ۱۳۹۰با تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، عنوان کشاورزی نیز به انتهای نام اتاق افزوده شده است و به این ترتیب، پارلمان بخش خصوصی به اتاق « بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران» تغییر نام داد.

 

اتاق‌های بازرگانی در اصل منعکس کننده مشکلات و مسائل بخش تجارت، صنعت و معدن کشورند و تنها سازمان صد در صد خصوصی کشور محسوب می‌شوند که در میان نهادهای دولتی جایگاه ویژه ای دارند.

 

اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی به عنوان پارلمانی برای بخش خصوصی با برگزاری جلسه‌های کاری با وزیران اقتصادی دولت و برگزاری جلسات کمیسیون‌های تخصصی با وزارتخانه‌های اقتصادی، نقش پارلمانی خود را بازی می‌کنند.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات