تاریخ انتشار : یکشنبه 2 شهریور 1399 - 14:57
کد خبر : 1864

در روزهای یکه‌تازی کرونا با آنفلوآنزا چه کنیم؟

در روزهای یکه‌تازی کرونا با آنفلوآنزا چه کنیم؟

آنفلوآنزا، بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سردرد، درد عضلانی،عرق، آبریزش بینی ، گلودرد و سرفه تظاهر می‌کند.  چگونه افراد به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند؟ وقتی فرد آلوده سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات آلوده روی دست‌های بیمار و سطوح قرار می‌گیرد و یا در هوا پراکنده می‌شود. سایر افراد که این هوای آلوده

آنفلوآنزا، بیماری ویروسی حاد دستگاه تنفسی است که با تب، سردرد، درد عضلانی،عرق، آبریزش بینی ، گلودرد و سرفه تظاهر می‌کند.

 چگونه افراد به آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند؟

وقتی فرد آلوده سرفه یا عطسه می‌کند، قطرات آلوده روی دست‌های بیمار و سطوح قرار می‌گیرد و یا در هوا پراکنده می‌شود. سایر افراد که این هوای آلوده را استنشاق می‌کنند یا دست و سطوح آلوده را لمس می‌کنند ، ممکن است به این ویروس آلوده شوند.

 علائم و نشانه‌های عفونت چیست؟

علائم اولیه آنفلوآنزا شامل تب، سرفه،سردرد، درد عضلانی و مفصلی، احساس ناراحتی در گلو ، آبریزش بینی و گاهی استفراغ و اسهال است.

 روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزا

دست‌های خود را به‌طور مرتب بشویید.
در صورت داشتن علائم شبه آنفلوآنزا از حضور در مکان‌های شلوغ پرهیز کنید.
در صورت مشاهده عـلائم مشابه آنفلوآنزا حتی‌المقدور از منزل خارج نشوید. همچنین استراحت در منزل و استـفاده از ماسک برای افراد بیمار به‌خصوص هـنگام خروج از منزل توصیه می‌شود.
حتی‌المقدور از مسافرت به نواحی سیاحتی و زیارتی خودداری نمایید.
در صورت بروز علائم مشکوک بایستی ضمن رعایت نکات ایمنی برای پیشگیری از ابتلا ی سایر افراد، به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی درمانی یا پزشک مراجعه نمایید.
از مالیدن و تماس دستان آلوده با چشم‌ها و بینی خودداری کنید.
هنگام احوالپرسی از در آغوش گرفتن، دست دادن و بوسیدن خودداری کنید.
هنگام سرفه و یا عطسه، بینی و دهان خود را با دستمال‌کاغذی بپوشانید.
دستمال استفاده‌شده را فوری پس از مصرف به‌طور مناسب دفع کنید.
رعایت نکات ایمنی در افراد بالای ۶۰ سال و زیر ۵ سال، افـراد دارای بیماری مزمن مانند دیابت، بیماری‌های ریوی، نارسایی کلیه، افراد HIV مثبت، مبتـلایان به سرطان و افراد تحت شیمی‌درمانی یا دریافت‌کنندگان داروهای تضعیف‌کننده سیـستم ایمنی
) افراد دریافت‌کننده پیوند اعضا ) اهمـیت بیشـتری دارد.
برای افزایش مقاومت بدن علاوه بر مـصرف مایـعات کافی، رژیم غـذایی حـاوی سبزیجات و میوه‌جات، بایستی استراحت کافی داشته باشید.

 چه کسانی باید واکسن بزنند؟

به گزارش ایران مامن از روزنامه رسالت، واقعیت این است که ویروس آنفلوآنزا دائما در حال تغییر است، بنابراین هرسال واکسن جدیدی ساخته می‌شود. دانشمندان قبل از شروع فصل پاییز با پیش‌بینی این‌که احتمالا کدام ویروس آنفلوآنزا در فصل آینده شایع‌تر و مقاوم‌تر خواهد بود، واکسن را تولید می‌کنند.

متخصصان معتقدند واکسن آنفلوآنزا، احتمال ابتلا به آنفلوآنزا را پایین می‌آورد و می‌تواند تا حدودی شمارا در برابر آنفلوآنزا محافظت کند. بنابراین با در نظر گرفتن شرایط، می‌توان گفت تزریق این واکسن، باارزش است.

اما آیا شما هم از کسانی هستید که شرایط استفاده از این واکسن را دارند؟ واکسیناسیون به‌ویژه برای افرادی که در معرض خطر عوارض آنفلوآنزاهستند، ازجمله زنان حامله، کهنسالان و کودکان مهم است.

کودکان بین۶ ماه تا هشت سال ممکن است نیاز به دو دوز واکسن بافاصله حداقل چهار هفته از هم داشته باشند تا کاملا محافظت شوند. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد، نشان داد که واکسن به‌طور قابل‌توجهی خطر ابتلای کودک به آنفلوآنزا را کاهش می‌دهد. بااین‌حال باید حتما برای تزریق با پزشک فرزند خود مشورت کنید.
شرایط مزمن پزشکی هم می‌تواند خطر عوارض آنفلوآنزارا افزایش دهد. این شرایط مزمن شامل بیماری‌های آسم، سرطان یا درمان سرطان، بیماری انسدادی مزمن ریوی، فیبروز کیستیک، دیابت، ایدز،بیماری کلیه یا بیماری کبد و چاقی است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات