تاریخ انتشار : شنبه 27 دی 1399 - 23:19
کد خبر : 4812

 شرط عجیب سی ان ان برای مصاحبه با خاتمی

 شرط عجیب سی ان ان برای مصاحبه با خاتمی

شنبه ۲۷ دى ۱۳۷۶ /۱۸ رمضان ۱۴۱۸ / ۱۷ ژانویه ۱۹۹۸ آقایان مصطفی پورمحمدى، مهندس سجادى و مهندس مسعود آمدند و گزارش فنى و اطلاعاتى سلاح‌های ویژه و پیگیرى آمریکا و روسیه را دادند. دکتر حسن روحانى نسبت به‏ سخنرانى دیروز رهبرى در نماز جمعه، بحثی ‏داشت از جهت نوع استدلال‌ها و طولانى ‏بودن و

شنبه ۲۷ دى ۱۳۷۶ /۱۸ رمضان ۱۴۱۸ / ۱۷ ژانویه ۱۹۹۸

آقایان مصطفی پورمحمدى، مهندس سجادى و مهندس مسعود آمدند و گزارش فنى و اطلاعاتى سلاح‌های ویژه و پیگیرى آمریکا و روسیه را دادند.
دکتر حسن روحانى نسبت به‏ سخنرانى دیروز رهبرى در نماز جمعه، بحثی ‏داشت از جهت نوع استدلال‌ها و طولانى ‏بودن و نشان‏ دادن اختلاف و سردى هوا و مشکلات نمازگزاران و توافق داشتیم که عملاً باعث تضعیف دولت خواهد شد؛ گرچه ایشان تا حدى جبران کردند.

در گزارش‌هاى خارجى، خبرگزارى‌ها و رسانه‌ها، سخنرانى رهبرى را مخالفت با مصاحبه آقاى خاتمى و مانع اجراى اهداف ایشان در نزدیکى با آمریکا معرفى‏ کرده‌اند و موج تأیید اظهارات رهبرى و مخالفت با سازش با آمریکا هم شروع شده که معنادار و کنایه‌آمیز است.

 

یکشنبه ۲۸ دى ۱۳۷۶

آقاى صباح زنگنه آمد. گفت در وزارت امور خارجه، از سخنرانى رهبرى در نماز جمعه دمغ‌اند و فکر مى‌کنند، برنامه تشنج‏ زدایى ‏آنها به ‏هم خورده است. حدس مى‌زند از این پس مراجعاتى ‏که براى سرمایه‌گذارى در نفت و گاز ما بود، متوقف شود و قاعدتاً آمریکا هم فشار تحریم را زیاد مى‌کند. از من خواست، در سفر به عربستان سعودی، به ‏خاطر نقش مذاکراتى‏ که در تهران با امیرعبدالله ولیعهد عربستان و سعود الفیصل وزیر امور خارجه عربستان داشتم، براى همکارى در بالا بردن قیمت نفت پیگیرى کنم؛ گفتم آنها دلیل درستى براى بالا بردن تولید اوپک ارایه ندادند و باید پیگیرى‏ کنیم.
البته من هنوز تصمیم قطعى به سفر نگرفته‌ام؛ اولاً به‏ خاطر توقعات زیادى که از این سفرم اظهار مى‌شود، از قبیل گرفتن امتیاز در بقیع و آثار ائمه و امتیاز براى شیعه و مسأله برائت و مسأله نفت؛ بدون اینکه در مقابل امتیازى بدهیم. ثانیاً به‏ خاطر اینکه تردید جدى داریم‏ که سفر را زیارتى انجام دهیم و یا سیاسى ـ زیارتى‏ که عربستان مى‌خواهد، با شروع سفر از ریاض، سفر سیاسى باشد.

خانم رمضانى، همسر آقاى رضا امراللهى و نماینده مجلس آمد. درباره موضع‏ گیرى‌هاى در مواردى که دو جناح تعارض دارند، مشورت ‏کرد. گفتم هر چه حق تشخیص مى‌دهد عمل کند و کارى به اینکه چه جناحى، راضى یا ناراضى مى‌شوند، نداشته باشد. از کنار گذاشتن شوهرش ‏گله دارد؛ با توجه به اینکه یزدى‌اند و از کارگزاران سازندگى، چنین انتظارى نداشته‌اند. گفت، بعد از آمدن آقای آقازاده، سازمان انرژى هسته‌اى دچار رکود شده و از من خواست به ایشان تذکر بدهم.

عفت، براى پیگیرى ویراستارى کتاب داستان «چشم به ‏راه» که نوشته است، به دفتر آمده بود.

عصر آقای علی آقامحمدى آمد. درباره تحلیلی که اخیرا دبیرخانه شوراى امنیت به دستور رهبرى درباره مسأله ثروت‌هاى بادآورده نوشته، نظرخواهى‏ کرد. نظراتى دادم. خطر و برنامه جناح چپ براى رهبرى را متذکر شد و گفت، برنامه دارند که رهبرى را در مقابل مردم قرار دهند. نسبت به مصاحبه آقاى خاتمى هم از لحاظ محتوى و هم از لحاظ شکل کار انتقاد داشت و گفت که شبکه سی‏ ان‏ ان، شرط‏ کرده بوده که نمازجمعه، ایران و عکس رهبرى و امام در دید دوربین نباشد. اگر این خبر درست باشد، خیلى‏ کار بدى است. گفت، در محل ملاقات‌های کنار اجلاس سران سازمان کنفرانس اسلامى، آقاى خاتمى هم به جاى عکس رهبرى، قاب‌هایى با عکس امام و آقاى خاتمى گذاشته بودند که مورد اعتراض دفتر رهبرى شده است. احتمال وجود مذاکرات پشت ‏پرده در مورد مصاحبه را مطرح ‏کرد.

سه‌شنبه ۳۰ دى ۱۳۷۶

در رسانه‌هاى خارجى، سخنرانى تند آقاى خاتمى، علیه آمریکا در مراسم دیشب، باعث تعجب غربى‌ها شده و افراد در تضاد با مواضع گذشته ایشان مى‌دانند و فکر مى‌کنند یا از ترس مخالفان یا با اجبار رهبرى و یا در اثر عدم عکس‌العمل آمریکا نسبت به مصاحبه ایشان با شبکه خبری سی ‏ان‏ ان است. افطار اکثر بچه‌ها جمع بودند.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات