تاریخ انتشار : دوشنبه 16 تیر 1399 - 12:34
کد خبر : 1136

دکتر حسن سلامی

برابری یا آزادی؟

برابری یا آزادی؟

به عنوان یک معتقد به «اصالت اخلاق و عقل» پیشنهاد می کنم ۴ موضوع زیر که جزو مهمترین موضوع ها، مسایل و چالش های امروز ایران در حوزه علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگی است به راهبردهای دانشگاه ها اضافه شود تا در رویکرد، سیاست گذاری و وظایف آن ها در حوزه کاری فرهنگی، تحول صورت

به عنوان یک معتقد به «اصالت اخلاق و عقل» پیشنهاد می کنم ۴ موضوع زیر که جزو مهمترین موضوع ها، مسایل و چالش های امروز ایران در حوزه علوم انسانی، اجتماعی و فرهنگی است به راهبردهای دانشگاه ها اضافه شود تا در رویکرد، سیاست گذاری و وظایف آن ها در حوزه کاری فرهنگی، تحول صورت گیرد.

۱- ارتقا و تعمیق نظریه پردازی و تولید و باز تولید دانش “اخلاق کاربردی” با رویکرد میان رشته ای

۲- توسعه ی ارتباطات علمی و فرهنگی در سطح ملی میان دانشمندان و محققان در حوزه ی اخلاق

۳- توسعه و تامین و تضمین حقوق انسان، به ویژه توجه به برابری و آزادی فردی و آزادی اطلاعات به عنوان جنبه های حقوق انسان .

اندیشیدن و یافتن نسبت درستی میان برابری و آزادی در دوره جدید می تواند یکی از رسالت ها و نوآوری های دانشگاه های ایران باشد. زیرا برخی جریان ها ی فکری و فرهنگی در جامعه و حکومت، با نفی اهمیت «برابری» در زندگی اجتماعی صرفا به دفاع از «آزادی» و دستاوردهای آن می پردازند.

برخی دیگر از جریان های فکری و فرهنگی ایران، به نام “برابری” آزادی های فردی را پایمال می کنند، نظام برنامه ریزی اقتصادی دولتی بدون نظارت مردمی را می سازند، در پی برقراری نظام تک حزبی هستند، آزادی های اساسی چون آزادی بیان، قلم ، گردهمایی ، سازمان یابی، آکادمیک (آزادی استدان و دانشجویان) و آزادی اصناف، انجمن ها و … را منکر می شوند یا زاید تلقی می کنند یا بالاتر، پایمال می کنند . از این رو دانشگاه ها می توانند به فرمول هایی بیندیشند و اجرا کنند تا نسبت خردمندانه ای میان برابری و آزادی در ایران ممکن شود .

مطابق با واقعیت های تاریخی، جوامعی که خط تاکید را زیر برابری کشیدند در عمل آزادی ها را زیر پا گذاشتند و جوامعی که خط تاکید را زیر آزادی کشیدند در بسیاری موارد شکل های بهتری از برابری را پدید آوردند.

۴- توجه به محیط زیست ایران و جلوگیری از ویرانی بیشتر آن .

بی توجهی به چهار مساله بالا علت اصلی نزاع های مستمر داخلی، جنگ های منطقه ای در خاورمیانه (که ایران در این منطقه واقع است) و مهاجرت ها است.

یکی از رسالت های دانشگاه اندیشیدن و پرداختن به این چهار موضوع است از طریق انجام تحقیقات کاربردی به ویژه که این نهاد وارد عرصه سیاست گذاری کلان اجتماعی و فرهنگی کشور شده است.

 

 

* نوشتارهای ستون مداد مشکی صرفا دربردارنده نظرات نویسنده است و به واسطه تنوع آرا و دیدگاه‌ها انتشار می‌یابد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات