تاریخ انتشار : یکشنبه 7 آذر 1400 - 14:56
کد خبر : 11988

ماهی‌گیری بانک‌ها از دریای کارت‌های اعتباری

ماهی‌گیری بانک‌ها از دریای کارت‌های اعتباری

زندگی دیجیتال با همه مزایا و راحتی که به دنبال آورده، باعث پرمشغلگی و به‌هم ریختگی زیست انسان‌ها شده است. این موضوع وقتی بیشتر مخل آسایش می‌شود که سیستم یکپارچه‌ای هم وجود نداشته باشد.   مردم ایران به هر بانکی مراجعه می‌کنند یک کارت بانکی به آنها داده می‌شود. همین اسباب زحمت بیشتر آنان را

زندگی دیجیتال با همه مزایا و راحتی که به دنبال آورده، باعث پرمشغلگی و به‌هم ریختگی زیست انسان‌ها شده است. این موضوع وقتی بیشتر مخل آسایش می‌شود که سیستم یکپارچه‌ای هم وجود نداشته باشد.

 

مردم ایران به هر بانکی مراجعه می‌کنند یک کارت بانکی به آنها داده می‌شود. همین اسباب زحمت بیشتر آنان را فراهم می‌کند؛ گویی بانک‌های ایرانی جزیره‌هایی از هم جدا افتاده هستند که ارتباط خاصی با یکدیگر ندارند.

 

اخیرا ‏بانک مرکزی اعلام کرده ۴۰۸ میلیون کارت بانکی در دست مردم است. بانک ملی با تعداد ۴۶ میلیون رکورد دار بیشترین صدور کارت در کشور به شمار می‌آید. اگر از جمعیت ۸۰ میلیونی، کودکان و بعضا نوجوانانی را که هنوز کارت بانکی دریافت نکرده‌اند، فاکتور بگیریم، این مسئله بغرنج‌تر می‌شود. کارت‌های پرتعداد با رمزهای مختلف، هم ایمنی حساب‌ها را به شدت می‌کاهد و هم زحمت مردم را افزون تر می‌سازد؛ سیستمی که قرار بود باعث رفاه مردم شود حالا اسباب دردسر شده است.

 

این درحالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا کارت‌های بانکی ادغام شده اند اما هنوز بانک‌های مختلف در ایران با همه ادعاهای دیجتالی و فناورانه‌ای که دارند به هم وصل نیستند. اما آیا فکری برای تجمیع کارت‌های بانکی و یکی شدن آن نشده است؟ پاسخ مثبت است و پرونده این موارد دیرزمانی است روی میز بانک مرکزی قرار دارد اما هنوز اقدامی در این جهت انجام نشده است.

 

 

«داود محمدبیگی»‌ مدیر وقت اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی در سال ۹۶ با اشاره به دستور کار تجمیع کارت‌های بانکی در بانک مرکزی عنوان کرده «بانک ها در حال آماده‌سازی برای صدور کارت‌های هوشمند هستند.» اما به نظر مشخص است که این پرونده هنوز روی میز بانک مرکزی خاک می خورد.

 

جالبتر اینکه بانک‌ها با صدور این کارت‌ها متحمل هزینه‌های مختلفی می شوند اما کماکان بر این وضعیت پافشاری می‌کنند. البته برخی عنوان می‌کنند که تعدد کارت‌های اعتباری در واقع برای بانک‌ها مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند بلکه رسوب سرمایه‌ها در حساب های راکد، برای بانک یک مزیت محسوب می‌شود که هزینه‌ای نیز در پی ندارد. مجموع ته‌مانده‌های حساب‌های راکد در سال ۹۶، حدود هشت هزار میلیارد ریال اعلام شد.

 

 

به گزارش ایران مامن، به عبارتی تورم کارت‌های بانکی در دست مردم به ایجاد حساب‌های متعدد منجر می شود و همین موضوع نیز برای بانک‌ها سودآور است چرا که با تراکنش‌های مختلف بانکی در حساب‌های بیشتر، سود بیشتری عاید بانک‌ها می شود. به این خاطر، این بانک مرکزی و نهادهای مسئولند که باید اقدامی عاجل برای این ماجرا انجام دهند.

 

از سوی دیگر قرار بود کارت ملی به عنوان یک کارت هوشمند عمل کند و بسیاری از کارهای بانکی و خدماتی بر اساس آن انجام شود اما همه هزینه‌های صورت گرفته تا به امروز بی فایده بوده است و کارت دیجیتالی که در دست ایرانیان است مانند همان کارت ملی کاغذی گذشته مورد استفاده قرار می گیرد. این در شرایطی است که «حمید درخشان نیا» رئیس سازمان ثبت احوال از آغاز بهره‌برداری از کارت ملی هوشمند برای خدماتی از جمله خدمات بانکی براساس مصوبه شورای فناوری اطلاعات خبر داد. این خبر در تیرماه سال جاری منتشر شده و حالا در آذرماه تنها چیزی که از آن وجود دارد همان ادعاهایی است که تنها کاربرد خبری و تبلیغاتی داشته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات