تاریخ انتشار : سه شنبه 10 اسفند 1400 - 20:40
کد خبر : 12959

پس‌لرزه‌های شکدم

پس‌لرزه‌های شکدم

در گیرودار اخبار مربوط به جنگ اوکراین که نگاه‌ها را به خود دوخته، شبکه‌ها و کاربران مجازی توجه ویژه‌ای را به ماجرای کاترین شکدم نشان می‌دهند.   طی روزهای اخیر توئیت و پست‌های زیادی با محتوایی که ادعا می‌شود از مصاحبه وی با «تایمز اسرائیل» انتخاب شده انتشار می‌یابد؛ محتوایی که خلاصه آن می‌گوید رقابتی

در گیرودار اخبار مربوط به جنگ اوکراین که نگاه‌ها را به خود دوخته، شبکه‌ها و کاربران مجازی توجه ویژه‌ای را به ماجرای کاترین شکدم نشان می‌دهند.

 

طی روزهای اخیر توئیت و پست‌های زیادی با محتوایی که ادعا می‌شود از مصاحبه وی با «تایمز اسرائیل» انتخاب شده انتشار می‌یابد؛ محتوایی که خلاصه آن می‌گوید رقابتی تنگانگ برای ورود به مامن نهادهای قدرت وجود دارد و خارجی‌هایی که خود را انقلابی رادیکال نشان دهند از شانس بالایی برای ورود به این مامن برخوردار می‌شوند.

 

همچنین شکدم که با پاسپورت فرانسوی به ایران آمده بود، مدعی شده با نزدیک به یکصد تن مرتبطین با نهادهای قدرت خصوصا روحانیون رابطه برقرار کرده و در نهایت سردار «یدالله جوانی» معاون سیاسی سپاه که دریچه ارتباط وی با نهادهای قدرت بوده، به نفوذی بودن وی پی برده است. البته سردار جوانی بعد از چند روز به کلی این ماجرا را تکذیب و اعلام کرد شکدم را اصلا نمی‌شناسد.

 

در همین ارتباط نام افرادی مانند «نادر طالب زاده» به میان آمده و برخی خواستار پاسخگویی وی درباره قاب‌های مشترک وی با شکدم شده است.

 

از سوی دیگر رسانه‌هایی چون «تسنیم» و سایت رهبر انقلاب ادعای مطروحه درباره ارتباط شکدم را تکذیب کرده‌اند.

 

 

تسنیم در ابن باره نوشته است: برخی کانال‌ها طی روزهای اخیر با اشاره به مطلب فردی به نام کاترین شکدم در بخش بلاگ‌های رسانه صهیونیستی تایمز اسرائیل نوشته‌اند که او جاسوس و نفوذی صهیونیستها بوده و در بخش‌هایی مانند Khamenei.ir و خبرگزاری‌هایی مانند تسنیم همکاری کرده است! در این باره به نظر می‌رسد ارائه توضیحات ذیل خالی از لطف نباشد:

۱- برخلاف القای دروغ برخی کانال‌ها، کاترین شکدم هیچ همکاری با خبرگزاری تسنیم نداشته که بخواهد نفوذ کند یا خیر؛ بدیهی است یک رسانه حتی بعضاً اخبار افراد مختلف را منتشر می‌کند؛ اعلام اخبار آنها به معنای تایید آنان یا مواضعشان نیست.

۲- در چند گفت‌وگوی محدودی هم که از شکدم روی خروجی قرار گرفته، موضع او علیه اسرائیل و آمریکاست و سخنان او نیز به رویکرد تسنیم لطمه‌ای وارد نمی‌کرده است.

 

همچنین سایت رهبر انقلاب در این باره چنین توضیح داده است: پیرو گسترش برخی شایعات در خصوص ادعای ارتباط نویسنده‌ای به نام shakdam با بخش انگلیسی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، شایان ذکر است این رسانه ستون‌نویس ثابت یا غیرثابت ندارد و نویسنده مزبور هیچگونه ارتباط مستقیم با پایگاه اطلاع‌رسانی Khamenei.ir نداشته است.

 

روزنامه «همدلی» در گزارشی در این باره نوشته است: این تحلیلگر اسرائیلی اخیراً در یک مطلب مفصل در وب‌سایت تایمز اسرائیل اقدام به روایت گفت‌وگو و مصاحبه خود با ابراهیم رئیسی، نامزد وقت انتخابات ریاست‌جمهوری سال۹۶ کرد. او این گفت‌وگو را در حالی انجام داد که رئیسی برای سفر انتخاباتی در رشت حضور داشت.

 

شکدم در این یادداشت که برای بلاگ تایمز اسرائیل نوشته اعتراف کرد که تمامی این اقدامات و فعالیت‌های خود را در جهت نفوذ علیه ایران انجام داده. او در این نوشته شرح داده که چطور نیت و انگیزه اصلی خود را در این روابط و اقدامات‌ حفظ کرده و چگونه توانسته اعتماد مقامات و مسئولین ایرانی را جلب کند.

 

مقالات کاترین پرز شکدم در وب‌سایت نزدیک به دفتر رهبری هم‌اکنون به‌کلی پاک‌شده است اما بااین‌حال با سر زدن به سایت آرشیو جهانی وب، در ۱۸رکورد به نام او در این وب‌سایت اشاره‌شده است.

 

همچنین با جستجوی سر واژه انگلیسی نام او در گوگل نیز می‌توان به سرتیتر مقالات او در همین وب‌سایت دست یافت. کاترین پرز شکدم همچنین جزو تحلیلگران ثابت در شبکه پرس تی‌وی متعلق به صداوسیمای جمهوری اسلامی بود و در برهه‌های گوناگون خبری از سوی این شبکه به‌عنوان تحلیل‌گر ویژه دعوت می‌شد. این رسانه همچنین مدعی شده است که پیش‌تر محمود احمدی‌نژاد، پس‌ازاینکه مدعی شد یکی از چهره‌های رسانه‌ای در دوره ریاست‌جمهوری او عزم سفر به رژیم اسرائیل را داشت و پس از اطلاع او با توبیخ مواجه و برکنار شد.

 

پیش‌ازاین سایت مشرق در مصاحبه‌ای با کاترین شکدم او را یک تازه‌مسلمان شده معرفی کرده بود. مشرق درباره مصاحبه خود با او نوشته بود: «شکدم روزنامه‌نگار مسلمان و شیعه شده انگلیسی است که پیش از آن بر آیین مسیحیت بود. خانم شکدم در این گفتگو از چگونگی شیعه شدنش و نیز تحلیلش از انقلاب اسلامی ایران با مشرق سخن گفته است.»

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات