تاریخ انتشار : شنبه 21 تیر 1399 - 16:04
کد خبر : 1211

بازگشت به عهد زنبیل

بازگشت به عهد زنبیل

امروز ۲۱ تیرماه روز جهانی «نه به پلاستیک» است. تولید سالانه ۱۷۷ هزار تن و روزانه بیش از  ۵۰۰ تن زباله پلاستیکی در کشور، ایران را در زمره  ۱۰ کشور نخست تولید کنندگان زباله پلاستیکی قرار داده است. هشدار دوستداران و دغدغه‌مندان محیط زیست در مورد مخرب بودن تولید این حجم از زباله پلاستیکی در

امروز ۲۱ تیرماه روز جهانی «نه به پلاستیک» است. تولید سالانه ۱۷۷ هزار تن و روزانه بیش از  ۵۰۰ تن زباله پلاستیکی در کشور، ایران را در زمره  ۱۰ کشور نخست تولید کنندگان زباله پلاستیکی قرار داده است.

هشدار دوستداران و دغدغه‌مندان محیط زیست در مورد مخرب بودن تولید این حجم از زباله پلاستیکی در کشور، گویا هنوز نتوانسته چنان که باید توجه مسئولان و مردم را جلب کند. کافی است سری به فروشگاهی بزرگ یا  کوچک بزنید و دو قلم کالا خریداری کنید تا کیسه‌ای دیگر به حجم این انبوه زباله اضافه کنید.

به گزارش ایران مامن ، نهادهای مسئول در این زمینه تاکنون تقریبا هیچ سیاست سختگیرانه و قانون محدودکننده ای برای استفاده از کیسه پلاستیکی برای فروشگاه ها و تولیدکنندگان وضع نکرده‌ اند، گویا مسائل بی‌شمار مهمتری برای نگرانی وجود دارد که تهدیدات تدریجی علیه محیط زیست نادیده انگاشته می شود.

به لحاظ عملی هم در شرایطی که تهدیدات مستقیم و عینی علیه محیط زیست مانند آتش سوزی جنگل های بلوط زاگرس وجود دارد و مسئولان محیط زیست آن را «طبیعی» می خوانند، شاید انتظار از آنان برای تدوین سیاست‌هایی برای تحدید استفاده از کیسه پلاستیکی، توقعی «زیادی» باشد.

برکنار از کم کاری مسئولان و نهادهای مرتبط در این حوزه، خودِ مردم هم برای کاهش مصرف و تولید پلاستیک رغبتی از خود نشان نمی دهند. گویا سهولت استفاده از کیسه پلاستیکی، آنها را از اندیشیدن به مسئولیتشان در حفظ طبیعت پیرامونی دور کرده است.

هر یک از ما به نوبه خودمان در حفظ و پاسداری از محیط زیست مسئولیت داریم. رجوع به عادات دیرینه و صحیح چون استفاده از زنبیل‌های خرید، کیسه‌های پارچه‌ای و … راهکاری است که در این شرایط شاید بتواند کمی از بار این آسیب بزرگ به محیط زیست بکاهد. حتی اگر هر کدام از ما یک کیسه پلاستیکی از مصرف روزانه خود بکاهیم، با مشکلات زیست محیطی کمتری در آینده مواجه باشیم.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات