تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 دی 1400 - 18:51
کد خبر : 12252

شمارش معکوس برای سرازیر شدن در «متاورس»

شمارش معکوس برای سرازیر شدن در «متاورس»

چند هفته پیش زمانی که قیمت «بیت کوین» رکورد زد و از ۶۰ هزار دلار عبور کرد، خیلی‌ها با خود گفتند چرا حدود یک دهه پیش که نام این پول دیجیتال تازه بر سر زبان‌ها افتاده بود و هنوز خبری از تحریم و دلار ۳۰ هزار تومانی و مزارع ماینرخیز و … نبود، ذره‌ای از

چند هفته پیش زمانی که قیمت «بیت کوین» رکورد زد و از ۶۰ هزار دلار عبور کرد، خیلی‌ها با خود گفتند چرا حدود یک دهه پیش که نام این پول دیجیتال تازه بر سر زبان‌ها افتاده بود و هنوز خبری از تحریم و دلار ۳۰ هزار تومانی و مزارع ماینرخیز و … نبود، ذره‌ای از پول خود را برای خرید بیت‌ کوین سرمایه‌گذاری نکردیم؟

 

حالا جهان شاهد تحولات دیگری است که شاخک هزاران نفر را تیز کرده تا شاید از رهگذر آن بتوانند عقب‌ماندگی‌هایشان را جبران کنند.

 

«متاورس» واژه‌ای است که این روزها خیلی به گوش می‌رسد اما خیلی‌ها نمی‌دانند چیست و با آن چه می‌توان کرد. با این حال و در همین ابتدای کار برخی حکم به حرمت آن داده‌اند چنانکه «رسول جعفریان» استاد تاریخ دانشگاه تهران اخیرا در نشست صد سالگی حوزه قم در این باره اظهار داشته «علما نباید در مقابل همه پدیده‌های جدید موضع منفی بگیرند و بزرگانی چون حاج شیخ عبدالکریم این هوشیاری را داشته‌اند.»

 

و اما متاورس چیست؟ در اکتبر ۲۰۲۱ (میانه امسال) «مارک زاکربرگ» موسس «فیس‌‌‌بوک» از تغییر نام این شبکه اجتماعی به «متاپلت‌فرم» خبر داد و اعلام کرد به دنبال تبدیل دنیای دیجیتال به «واقعیت دیجیتال» است.

 

 

هر چند موسس فیسبوک تنها داعیه‌دار متاورس نیست و غول‌‌‌های فناوری دیگری مانند «مایکروسافت» برنامه‌‌‌های خود را بر اساس حرکت به سوی متاورس تنظیم کرده‌‌‌اند اما مارک زاکربرگ با دارایی خالص نزدیک به ۱۲۵میلیارد دلار و کنترل شرکتی به ارزش ۹۰۸میلیارد دلار، برجسته‌‌‌ترین سرمایه‌گذار در این بازار است.

 

به گزارش ایران مامن، درباره اینکه دنیای قبل و بعد از متاورس چه تفاوتی با هم خواهد داشت کافی است خود را در فضای قبل از همه‌گیر شدن تلویزیون یا دست کم اینترنت تصور کنید که انسان آن زمان چطور اوقات خود را می‌گذراند و آن را مقایسه کنید با الان که سر اغلب مردم در صفحه گوشی‌های هوشمند است.

 

هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست که دقیقا عملکرد ویژه متاورس چیست و مبهم‌‌‌تر از آن، این است که آیا کاربران اینترنت در آینده، مجذوب رویای میلیاردرهای حوزه فناوری خواهند شد یا خیر. آیا متاورس یک دنیای آینده‌‌‌نگر و همه‌گیر از واقعیت مجازی، آواتارها و امکانات آنلاین خواهد بود که در مقایسه با دنیای واقعی کسل‌‌‌کننده است یا نسخه‌‌‌ای غنی‌‌‌تر و جامع‌‌‌تر از چیزی است که در حال حاضر وجود دارد؛ چیزی فراتر از خرید و بازی آنلاین و روشی تازه برای معاشرت در دنیای روزمره و عادی.

 

 

برای توضیح بیشتر درباره متاورس باید گفت تصور کنید که اینترنت زنده شده یا دست‌کم به صورت سه بُعدی ارائه شده است. در این صورت یک «محیط مجازی» شکل می‌گیرد که می‌توانید به جای تماشای آن روی صفحه نمایش، وارد آن بشوید. بدین ترتیب، با دنیایی از بخش‌های مجازی بی‌پایان و به هم پیوسته مواجه می‌شوید که در آن افراد می‌توانند با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، عینک‌های واقعیت افزوده، برنامه‌های گوشی‌های هوشمند و یا سایر ابزارهای مشابه یکدیگر را ملاقات کنند، با هم درس بخوانند و کار و بازی کنند. این دنیای جدید همچنین جنبه‌های دیگر زندگی آنلاین مانند خرید و فعالیت در رسانه‌های اجتماعی را نیز در بر می‌گیرد.

 

در واقع با اتصال و تجمیع جنبه‌های آنلاین در یک جهان یکپارچه مجازی، انسان‌ها قادر خواهند بود که زندگی مجازی خود را به همان شیوه زندگی فیزیکی خود ادامه دهند، مثلا به یک کنسرت مجازی و یک سفر آنلاین بروند، اثر هنری مجازی خلق کنند، یا از نمایشگاه این گونه آثار هنری بازدید کنند و در جریان خرید یک لباس دیجیتال آن را امتحان کنند.

 

همچنین در جریان دورکاری، همکاران فعال در یک شرکت می‌توانند به جای دیدن و شنیدن یکدیگر با استفاده از تماس‌های صوتی و تصویری با هم در یک دفتر مجازی کار کنند و از حضور یکدیگر بهره‌مند شوند. فیس‌بوک نرم‌افزار ایجاد اتاق‌کارهای مجازی را به نام هاریزون ورک‌رومز (Horizon Workrooms) راه‌اندازی کرده که با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی موسوم به اوکیولس (Oculus) که حدود ۳۰۰ دلار قیمت دارد، قابل اجرا است.

 

 

به عبارتی دیگر متاورس یعنی به جای آنکه اینترنت در دست و دسترس ما باشد ما وارد اینترنت شویم.

 

با وجود نزدیک شدن به این رویا، هنوز نحوه اتصال پلتفرم‌های آنلاین شرکت‌های فناوری شناسایی نشده است. چرا که متاورس یک فضای یکپارچه مجازی است شرکت‌های فعال در آن ناگزیرند که در مورد استاندارد مشخصی برای ارائه فضاهای زیر مجموعه فرا جهان به توافق برسند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات