تاریخ انتشار : چهارشنبه 29 دی 1400 - 12:05
کد خبر : 12532

آدم‌ربایی به سبک اردوغان

آدم‌ربایی به سبک اردوغان

کودتای اواسط ژوئیه ۲۰۱۶، با وجود تکان‌دادن پایه‌های حکومت «رجب طیب اردوغان» فرصتی بی‌نظیر را برای پاکسازی مخالفان به او داد تا جایی که بعضی حتی این رخداد را توطئه‌ای طراحی شده در اتاق‌های فکر حزب حاکم «عدالت و توسعه» توصیف می‌کنند.   پس از شکست کودتا، کمپینی از ارعاب، آزار، استرداد و آدم‌ربایی شکل‌گرفت

کودتای اواسط ژوئیه ۲۰۱۶، با وجود تکان‌دادن پایه‌های حکومت «رجب طیب اردوغان» فرصتی بی‌نظیر را برای پاکسازی مخالفان به او داد تا جایی که بعضی حتی این رخداد را توطئه‌ای طراحی شده در اتاق‌های فکر حزب حاکم «عدالت و توسعه» توصیف می‌کنند.

 

پس از شکست کودتا، کمپینی از ارعاب، آزار، استرداد و آدم‌ربایی شکل‌گرفت تا هرکسی که دشمن دولت به حساب می‌آید سرکوب شود. اقدام سازمان اطلاعات ملی ترکیه «میت» در بازداشت و انتقال رئیس مدارس «ساپات» در قرقیزستان یکی از این موارد است.

 

با اینکه بعد از کودتای سال ۲۰۱۶ ده ها هزار نفر در داخل ترکیه بازداشت و حدود ۱۵۰ هزار کارمند دولتی، پرسنل نظامی و افراد دیگر از کار خود اخراج یا تعلیق شدند؛ اما تعقیب افراد و شخصیت‌هایی که همدست «گولنیست‌ها» در خارج از مرزهای ترکیه خوانده می شوند در ابعاد گسترده ادامه دارد. بازداشت و انتقال مخفیانه «اورهان ایناندی» رئیس مدارس ساپات قرقیزستان به ترکیه با این روش انجام گرفته است.

 

«ریحان ایناندی» همسر «اورهان ایناندی» در این رابطه دست به افشاگری زده است. او هرگز انتظار نداشته در ۳۱ مه ۲۰۲۱ زمانی که همسرش برای آخرین بار خانه را ترک کرد دیگر باز نگردد.

 

 

آن‌ها در دو دهه گذشته در بیشکک قرقیزستان اقامت داشته‌اند و همسرش بنیان‌گذار و رئیس مدارس ساپات(Sapat)  بوده است؛ شبکه‌ای از نهادهای آموزشی مرتبط با فتح‌الله گولن روحانی ترک‌تبار تبعیدی در آمریکا که از سوی رئیس‌جمهور ترکیه به انجام کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ متهم شده است. بعد از کودتای نافرجام ترکیه «اورهان ایناندی» در لیست ۲۵ نفره ای قرار داشت که ترکیه خواستار استرداد آن‌ها از قرقیزستان بود.

 

هم‌زمان با درخواست ترکیه ایناندی ناگهان مفقود شد تا اینکه چند روز بعد خودروی بدون سرنشین او در حوالی شهر به دست پلیس افتاد. سرنوشت ایناندی تا ۵ ژوئیه ۲۰۲۱ به‌عنوان یک راز باقی بود تا اینکه اردوغان اعلام کرد سرویس اطلاعات ترکیه او را از طریق یک عملیات پیچیده به این کشور منتقل کرده است. بعدها در تصاویر منتشر شده ضعف شدید و علائمی از شکنجه قابل رؤیت بود. جرایمی هم که او بدان اعتراف کرده بود موجبات تعجب خانواده را فراهم ساخت.

 

در ادامه، ایناندی اعلام کرد که تابعیت ترکی خود را لغو کرده تا دادگاه رسیدگی به جرایم او در ترکیه صلاحیت خود را از دست بدهد.

 

علاوه بر این، وزارت امور خارجه قرقیزستان ضمن احضار «احمد دوغان» سفیر ترکیه مراتب اعتراض دولت بیشکک را اعلام و خواستار استرداد «آرخان ایناندی» شهروند قرقیزستان شده است. این اقدام  همچنین واکنش منفی نمایندگان مجلس ملی قرقیزستان را نیز به همراه داشت. «دستان بکش اف» یکی از نمایندگان مجلس ملی قرقیزستان گفته اینکه سازمان اطلاعاتی یک کشور بیگانه به قرقیزستان بیاید و عملیاتی طراحی کنند و در جریان آن عملیات، یکی از اتباع کشورمان را بربایند و از کشور خارج نماید، باعث شرمندگی ما و سرویس اطلاعاتی قرقیزستان است.

 

به گزارش ایران مامن، ماجرای دستگیری ایناندی که آنکارا او را مسئول شبکه گولن در آسیای میانه معرفی کرده حواشی و تبعات مختلفی به دنبال داشت از جمله متهم شدن یکی از مقامات ثبت احوال قرقیزستان به اعطای غیرقاتونی پاسپورت قرقیزی به این شهروند ترکیه.

 

بعد از کودتای ۲۰۱۶ اردوغان کنترل کامل سازمان اطلاعات ملی ترکیه را در اختیار گرفته و با توسل به توان این نهاد جاسوسی برنامه های متعددی برای مقابله با مخالفان و رقبای خود اجرا کرده است.

 

از دید ناظران، تشدید سیاست‌های نوعثمانی‌گرایانه اردوغان در سال‌ها و ماه‌های اخیر احتمال تکرار رویدادهایی ازاین‌دست در دیگر کشورها را به‌شدت تقویت کرده است. این موضوع آنگاه بیشتر قابل‌ادراک است که بدانیم کمپین مشابهی برای مقابله با کردها و چپ‌ها نیز راه اندازی شده است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات