تاریخ انتشار : یکشنبه 27 شهریور 1401 - 23:28
کد خبر : 15764

احیای برجام در سه ضلعی مسقط، نیویورک و بروکسل

احیای برجام در سه ضلعی مسقط، نیویورک و بروکسل

«جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در رابطه با مذاکرات احیای برجام، به خبرگزاری فرانسه گفت: «متاسفانه با توجه به شرایط سیاسی در آمریکا و با توجه به اینکه بسیاری از مسائل همچنان قطعی نشده است، ما در نوعی بن‌‌‌بست مانده‌‌‌ایم.» این سخنان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شرایطی بیان شد

«جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در رابطه با مذاکرات احیای برجام، به خبرگزاری فرانسه گفت: «متاسفانه با توجه به شرایط سیاسی در آمریکا و با توجه به اینکه بسیاری از مسائل همچنان قطعی نشده است، ما در نوعی بن‌‌‌بست مانده‌‌‌ایم.» این سخنان مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در شرایطی بیان شد که تا به امروز اروپا به‌ویژه شخص بورل که چند ماه نقش میانجی‌گر را در این مذاکرات عهده‌‌‌دار بود، دیدگاه مثبتی نسبت به گفت‌وگوها بین تهران و واشنگتن داشت.

 

همچنین «جان کربی» هماهنگ‌‌‌کننده ارتباطات شورای امنیت ملی کاخ سفید با اشاره به سخنان اخیر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر «دورتر شدن چشم‌‌‌انداز دستیابی به این هدف نسبت به چند هفته پیش و اینکه بعید است بتوانیم به این زودی به توافق بازگردیم» اظهار داشته «اما این، به آن معنا نیست که ما  دست  از تلاش کشیده‌‌‌ایم یا همه آنچه انجام شده است را رها کرده‌‌‌ایم.»

 

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز پنج‌شنبه در کنفرانسی خبری گفته که هنوز برای احیای برجام دیر نیست. از این اظهارات می‌توان دریافت که آمریکایی‌‌‌ها دست روی دست نگذاشته‌‌‌اند و برخلاف تصور عمومی که ممکن است مذاکرات تا انتخابات میان‌‌‌دوره‌‌‌‌‌‌ای در ماه نوامبر به تعویق بیافتد، شواهد نشان می‌دهد واشنگتن در این برهه زمانی چند هفته‌‌‌ای، برای احیای برجام و مذاکرات تلاش خواهد کرد؛ اما نه به واسطه میانجی‌گری اروپا.

 

از دید برخی تحلیلگران و رسانه‌ها به نظر می‌رسد که آمریکا بار دیگر کانال سنتی بین تهران و واشنگتن یعنی عمان را فعال کرده است و گفت‌وگوی تلفنی روز جمعه «رابرت مالی» مذاکره‌کننده ارشد آمریکا با وزیر خارجه عمان بیانگر این موضوع است. مالی، روز جمعه در توییتی نوشت: «از تماس امروز خود با بدر بوسعیدی، وزیر خارجه عمان قدردانم. من بر قدردانی ایالات متحده از همکاری نزدیک عمان با واشنگتن بر سر مسائل منطقه‌‌‌ای و به‌‌‌خصوص در تلاش‌‌‌های‌‌‌مان برای حصول توافق جهت بازگشت متقابل به پایبندی‌‌‌های برجامی تاکید کردم.»

 

رابرت مالی مذاکره‌کننده ارشد واشنگتن که طی روزهای اخیر شایعاتی مبنی بر برکناری وی از این سمت منتشر و سپس تکذیب شد

 

از دیگر سو «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه ایران نیز روز چهارشنبه گذشته با همتای عمانی خود به صورت تلفنی گفت‌وگو کرده و از رمز رسیدن به یک توافق خوب سخن گفته است.

 

همزمان با انتشار این اخبار از نقش میانجی‌گرانه عمان بین ایران و آمریکا، زمزمه‌‌‌هایی نیز مبنی بر اینکه شاید اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، آخرین فرصت برای احیای برجام باشد مطرح است. در این اجلاس «علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز به همراه «سیدابراهیم رئیسی» حضور خواهد یافت.

 

به این ترتیب ممکن است کانال عمان بی‌ارتباط با داستان نیویورک نباشد یعنی شاید از طریق عمان پیغام‌‌‌هایی داده شده که در نیویورک آخرین تلاش‌‌‌ها انجام شود. البته ممکن است این مذاکرات احتمالی تا اواخر سپتامبر و حتی یک ماه پیش از انتخابات میان‌‌‌دوره‌‌‌ای کنگره در تاریخ هشتم نوامبر نیز تداوم داشته باشد و با وجود این که اکنون مذاکرات به بن‌‌‌بست خورده اما با یک «سورپرایز سپتامبر» مواجه شویم.

 

به گزارش ایران مامن، در این باره، «محمد مرندی» مشاور تیم مذاکره‌کننده ایران در تازه‌ترین توئیتش نوشته است: با توجه به این که دکتر علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران قرار است همراه رییس جمهور باشد، فرصت خوبی برای تروئیکای اروپا/ اتحادیه اروپا خواهد بود تا آمریکا را ترغیب کنند تا به گونه‌ای هدفمند،‌ معدود مسائل باقی‌مانده را حل‌وفصل کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات