تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دی 1402 - 15:53
کد خبر : 20005

خشکسالی یعنی فقط قطع آب در تابستان؟

خشکسالی یعنی فقط قطع آب در تابستان؟
خالی شدن سدهای تهران در حالی که کورسوی امیدی به وعده‌هایی چون بارورسازی ابرها باقی مانده، برای بسیاری به این معنا است که در تابستان پیش رو، ساکنان پایتخت و بسیاری از شهرهای بزرگ با قطعی آب روبرو خواهند شد حال آن که مصائب خشکسالی بسیار فراتر از این‌ها است.

بی‌بارشی و کم‌بارشی‌های اخیر که برخلاف پیش‌بینی‌های هواشناسی اتفاق افتاد باعث شده تا رسانه‌ها با شدت و حدت بیشتری اخبار خشکسالی را پوشش و تیتر نخست خود را به این مساله اختصاص دهند.

 

به گزارش ایران مامن، اولین روز این هفته وضعیت بحرانی پنج سد اطراف پایتخت و خشکیدن سد لار مورد توجه بسیاری قرار گرفت.

 

 

با وجود این که بیش از ۱۰۰ روز از سال آبی جاری می‌گذرد، وضعیت بارش‌های تهران مطلوب نیست و طبق آمار حتی در مقایسه با سال قبل از نصف هم کمتر است. بارش‌های سال آبی جاری در تهران با کاهش ۵۶ درصدی نسبت به آمار متوسط درازمدت مواجه شده و این خشکی پاییز و زمستان، موجب بحران ذخائر آبی استان تهران شده است.

 

درحال حاضر با وجود ۲۷۳ میلیون مترمکعب آب ذخیره شده پشت سد‌های تهران، ۸۶ درصد ظرفیت مخازن سد‌های پنج‌گانه تامین آب شرب تهران خالی است.

 

 

خالی شدن سدهای تهران در حالی که کورسوی امیدی به وعده‌هایی چون بارورسازی ابرها باقی مانده، برای بسیاری به این معنا است که در تابستان پیش رو، ساکنان پایتخت و بسیاری از شهرهای بزرگ با قطعی آب روبرو خواهند شد حال آن که مصائب خشکسالی بسیار فراتر از این‌ها است.

 

مرتبط:

در ایران برف و باران نمی‌آید چون …

 

کارشناسان هشدار می دهند که همزمان با تشدید تغییرات اقلیمی، شدت و فراوانی بلایای طبیعی همچون سیل، خسارت‌های جاده‌ای و زلزله نیز افزایش می‌یابد و در مجموع چالش‌های جدی برای منابع طبیعی، کشاورزی، زیرساخت‌های عمومی و … ایجاد می‌کند که نیازمند تخصیص هزینه و اعتبارات مالی مناسبی برای مواجهه صحیح با این پدیده است.

 

 

تبعات خشکسالی فقط خود را در ماه‌های گرم سال نشان نمی‌دهد. افت بارش و افزایش دما باعث کاهش ذخایر آبی و کاهش تولید برق از نیروگاه‌های آبی شده است. نیروگاه‌های حرارتی نیز تحت تأثیر قرار گرفته‌اند زیرا افزایش دما باعث افزایش نیاز به خنک‌کننده‌ها می‌شود که ممکن است منجر به افزایش مصرف آب شود. این موضوع در شرایط خشکسالی می‌تواند به مشکلات تأمین آب برای نیروگاه‌ها منجر شود.

 

واقعیت این که تاثیر تغییرات آب‌و‌هوایی بر بسیاری از موضوعات مهم نظیر منابع آب، حمل‌و‌نقل، مهاجرت، نزاع‌های خشونت‌آمیز، تامین انرژی، خنک‌سازی فضا، بهره‌وری نیروی کار و … به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است. به همین خاطر هنوز به طور کامل مشخص نیست که غیر از پدیده‌هایی مانند گسترش آلودگی هوا خصوصا در کلانشهرها، خیزش ریزگردها، فرونشست زمین و خالی شدن زیر پای شهروندان به خاطر برداشت‌های بی‌رویه از سفره‌های آب زیرزمینی و … چه مصائب دیگری بر اثر خشکسالی انتظار ما را می‌کشد و تنها می‌دانیم خشکسالی باعث از میان رفتن تمدن‌های زیادی شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات