تاریخ انتشار : یکشنبه 28 اسفند 1401 - 22:36
کد خبر : 17718

اسکناس‌ها در مشت کیست؟

اسکناس‌ها در مشت کیست؟
در آخرین روزهای سال، بسیاری از عابربانک‌ها هم ساعت‌ها از چرخه پولی و خدمات نقل و انتقالات خارج شدند تا دردسرهای مردم مضاعف شود

آستانه نوروز امسال دسترسی به پول نقد، مصائب بیشتری نسبت به سال‌های قبل دارد؛ وضعیتی که با توجه به کمپین‌های بیرون کشیدن پول نقد از بانک که از سوی رسانه‌ و کانال‌های معارض طی ماه‌های اخیر به راه افتاد، قابل پیش‌بینی بود.

به گزارش ایران مامن، در روزهای اخیر بسیاری از ما شاهد صف‌های طولانی روبروی عابربانک‌هایی بودیم که در حالت عادی پولی در آن نیست مگر دقایق اول روزِ کاری و آن هم در عابربانک‌های چسبیده به بانک‌ها.

در آخرین روزهای سال، بسیاری از عابربانک‌ها هم ساعت‌ها از چرخه پولی و خدمات نقل و انتقالات خارج شدند تا دردسرهای مردم مضاعف شود.

این اوضاع باعث شده تا شبکه بانکی بیش از هر زمانی با انتقاد روبرو شده و نارضایتی و عصبانیت مردم را به دنبال آورد.

بی‌اسکناسی سیاسی است؟

به دنبال بروز ناآرامی‌های پس از مرگ مهسا امینی، پول نقد و عابربانک‌ها هم از تحریکات ضدحکومتی در امان نماند و تاکنون نیز اوضاع به شکل سابق بازنگشته است؛ نمود این وضعیت همچنان که اشاره شد و این روزها که طبق عادت هر سال پول نقد و نو بیش از هر زمانی متقاضی دارد، بیشتر به چشم می‌آید.

البته برخی می‌گویند این وضعیت ارتباط چندانی به کمپین‌های یادشده ندارد و تاثیر فراخوان‌های شبکه‌های ماهواره‌ای ناچیزتر از آن است که منجر به بی‌اسکناسی شود. از این منظر این خود بانک مرکزی است که به دلیل منافع تراکنش‌های بانکی می‌خواهد اسکناس را از مبادلات تا حد امکان حذف کند.

در آخرین روزهای امسال، رکورد تراکنش‌ها شکست و با حدود ۳۰۵ میلیون تراکنش، نسبت به سال قبل ۱.۶ درصد مبادلات بیشتری صورت گرفت؛ مبادلاتی که کارمزدهایش سودی نجومی را به جیب شبکه بانکی می‌ریزد.

غیر از همه این‌ها ارزش و اعتبار اسکناس‌های موجود چنان نازل است که برای بانک مرکزی معقول نیست که بخواهد مانند قبل اسکناس نو چاپ کند.

بانک‌های متصل به اسکناس‌فروشی

با وجود همه این حرف‌ها، بانک مرکزی با توجه به نیاز موجود هر سال اقدام به چاپ پول می‌کند مثل امسال که تراول ۲۰۰ هزار تومانی را راهی بازار کرد.

با این حال بسیاری از شهروندان می‌گویند در بانک‌ها پول نو که هیچ، پولی وجود ندارد حال آن‌ که بازار اسکناس‌فروش‌ها خالی از جنس نیست و این یعنی خط ارتباطی محکمی میان شعب بانک‌ها و اسکناس‌فروشان وجود دارد.

به گزارش تجارت نیوز، برخی کاربران در فضای مجازی ادعا می‌کنند که کمبود پول نو در بانک‌ها، آنها را به خیابان منوچهری کشانده اما دلالان برای اسکناس تانخورده، قیمت‌های عجیب و غریبی گذاشته‌اند. توئیت یکی از این کاربران از آن حکایت دارد که هر اسکناس پنج هزار تومانی با قیمت هفت هزار و ۵۰۰ تومان و هر اسکناس ۱۰ هزار تومانی با قیمت ۱۲ هزار تومانی معامله می‌شود. همچنین قیمت هر اسکناس ۵۰ هزار تومانی در این بازار به ۷۵ هزار تومان هم می‌رسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات