تاریخ انتشار : چهارشنبه 26 شهریور 1399 - 13:16
کد خبر : 2330

ماجرای نوید افکاری، پرسشگری تاجزاده و سه‌راه پیش پای قوه‌قضاییه

ماجرای نوید افکاری، پرسشگری تاجزاده و سه‌راه پیش پای قوه‌قضاییه

ماجرای اعدام «نوید افکاری» جوان کشتی‌گیر شیرازی که صبح روز شنبه ۲۲ شهریورماه اتفاق افتاد هنوز از تب و تاب نیافتاده است. او پس از اعتراضات مردادماه۹۷ شیراز دستگیر شد و اتهامش قتل مامور سازمان آب این شهر بود. انتشار یکباره خبر قصاص که بنا به برخی گفته‌ها به طور ناگهانی و بدون دیدار آخر

ماجرای اعدام «نوید افکاری» جوان کشتی‌گیر شیرازی که صبح روز شنبه ۲۲ شهریورماه اتفاق افتاد هنوز از تب و تاب نیافتاده است.

او پس از اعتراضات مردادماه۹۷ شیراز دستگیر شد و اتهامش قتل مامور سازمان آب این شهر بود.

انتشار یکباره خبر قصاص که بنا به برخی گفته‌ها به طور ناگهانی و بدون دیدار آخر با خانواده صورت گرفته است، برای افکار عمومی سوال‌های بسیاری به وجود آورد.

به گزارش ایران مامن؛ این ابهامات زمانی بیشتر شد که یک فایل صوتی منتسب به نوید افکاری از گفت‌و‌گوی تلفنی با یکی از اعضای خانواده‌اش در شب پیش از اعدام منتشر شد؛ گفت‌وگویی که نشان می‌داد او هیچ اطلاعی از اعدام خود در صبح روز بعد ندارد.

نوید افکاری

تصویری از نوید افکاری

 

پرسش‌های پرشمار افکار عمومی از زبان بعضی از چهره‌های سیاسی هم بیان می شود. «مصطفی تاجزاده» فعال سیاسی اصلاح‌طلب دیروز در صفحه توئیتر خود خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشت: «آقای رئیسی! آخرین مکالمه تلفنی آقای نوید افکاری ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه شب قبل از اعدام وی، سخنان کسی نیست که طلوع آفتاب اعدام می‌شود. یک تیم ویژه تعیین کنید تا موضوع را از ابتدای بازپرسی و صدور و حتی اجرای حکم بررسی و نتیجه را هرچه بود، به اطلاع افکار عمومی برساند.»

تاجزاده پیش از این هم در توئیتی خواستار توضیح قوه قضائیه در مورد علت «عجله برای اعدام افکاری» شد و فرصت ندادن به خانواده وی برای کسب رضایت از خانواده مقتول مورد سوال قرار داد.

تاجزاده همچنین در نامه‌ای خطاب به رئیس دستگاه قضائی که در ۲۴شهریور در روزنامه «اعتماد» منتشر شد، در خصوص ۱۱ابهام پرونده افکاری، قوه قضائیه را مورد پرسش قرار داده بود.

«صادق زیباکلام» هم در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: «ای کاش قوه قضائیه به جای خط و نشان کشیدن، به این پرسش ابتدایی حقوقی پاسخ می داد که ارتکاب قتل توسط نوید افکاری چگونه برای دادگاه محرز شد.»

زیباکلام قبل از آن هم با انتقاد از بی‌توجهی به افکار عمومی و کم کاری در مجاب کردن آن، نوع نگاه قوه قضائیه را زیر سوال برده بود.

با توجه به شکل‌گیری مطالبه جدی، شفاف‌سازی در مورد ابهامات این پرونده در جامعه که فضای مجازی بازتابی از آن است، این پرسش مطرح است که آیا قوه قضائیه به سوالات افکار عمومی و مشخصا تاجزاده در این خصوص پاسخ خواهد داد، به شیوه‌‌ای قهری با او برخورد خواهد کرد یا مانند آنچه زیباکلام گفت، بی تفاوت از کنار آن خواهد گذشت؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات