تاریخ انتشار : دوشنبه 28 مهر 1399 - 19:59
کد خبر : 2808

انتخابات آمریکا به زبان ساده

انتخابات آمریکا به زبان ساده

مجلس نمایندگان ۲ سال یک بار (طرح قوانین و بودجه…) ۴۳۸ نفر   مجلس سنا ۶ سال یک بار (تصویب قوانین و ابلاغ به رئیس جمهور…) ۱۰۰ نفر   ریاست‌جمهوری ۴ سال یک بار ( اجرای قوانین)   در انتخابات، هر آمریکایی می‌تواند یکی از کاندیداهای احزاب جمهوری‌خواه یا دمکرات را انتخاب کند یا به

مجلس نمایندگان

۲ سال یک بار (طرح قوانین و بودجه…)

۴۳۸ نفر

 

مجلس سنا

۶ سال یک بار (تصویب قوانین و ابلاغ به رئیس جمهور…)

۱۰۰ نفر

 

ریاست‌جمهوری

۴ سال یک بار ( اجرای قوانین)

 

در انتخابات، هر آمریکایی می‌تواند یکی از کاندیداهای احزاب جمهوری‌خواه یا دمکرات را انتخاب کند یا به کاندیدای مستقل رای بدهد. البته برای رای دادن حتما قبلش باید ثبت‌نام کرده باشد وگرنه نمی‌تواند رای بدهد.

 

پیش از انتخابات اصلی اگر بخواهید در انتخابات درون‌حزبی شرکت کنید که چه کسی نماینده حزب و کاندیدای ریاست جمهوری شود، باید در آن حزب هم ثبت‌نام کرده باشید تا رای بدهید.

 

برای معرفی شدن کاندیدای نهایی هر حزب، انتخابات درون‌حزبی انجام می‌شود؛ مثلا امسال «جو بایدن» و «برنی سندرز» و چند دموکرات دیگر رقابت درون‌حزبی دموکرات‌ها را داشتند که بایدن بعنوان نامزد نهایی دموکرات‌ها انتخاب شد تا با «دونالد ترامپ» جمهوری‌خواد رقابت کند.

 

آمریکا ۵۰ ایالت دارد و هر ایالت ۲ نماینده سنا و بسته به تعداد جمعیت ایالت، تعدادی نماینده وارد مجلس نمایندگان می‌شوند؛ مثلا تگزاس با ۳۰ میلیون جمعیت، ۲ سناتور و ۳۶ نماینده مجلس دارد که به مجموع این اعداد یعنی ۳۸ می‌گویند «الکترال کالج» ایالت تگزاس.

ایالت های آمریکاتگزاسآمریکا

مثال دیگر:  کالیفرنیا ۵۵ رای الکترال دارد یعنی ۲ سناتور و ۵۳ نماینده و به همین ترتیب تعداد الکترال کالج هر ایالت تفاوت دارد.

 

دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای انتخابات ریاست‌جمهوری برای هر ایالت که تعداد‌ الکترال کالجش مشخص است نماینده معرفی می‌کنند؛ مثلا در تگزاس که تعداد الکترال کالجش ۳۸ است از هر حزب ۳۸ نفر انتخاب می‌شوند بعنوان امین رای مردمی که به نماینده رای می‌دهند برای تعیین رئیس‌جمهور.

در تگزاس که تعداد آرای مردمی جمهوری‌خواهان بیشتر از دموکرات‌ها است همه ۳۸ رای الکترال به سبد جمهوری‌خواه‌ها واریز می‌شود و در ایالت‌های دیگر هم هر حزبی بیشترین رای مردمی را بیاورد همه آرای الکترال را می‌برد.

 

بعد از انتخابات مثلا در تگزاس ۳۸ نفری که انتخاب می‌شوند بعنوان امین حزب و نماینده برنده انتخابات در ایالت تگزاس می‌روند تا این ۳۸ الکترال را تحویل مرکز شمارش انتخابات بدهند.

 

مجموع الکترال‌های آمریکا ۵۳۸ است و هر کاندیدا باید ۲۷۰ رای الکترال بیاورد تا رئیس جمهور شود حتی اگر رای مردمی کمتری آورده باشد.

انتخابات آمریکا

اگر تعداد الکترال مساوی شد، مجلس نمایندگان شروع به رای‌گیری می‌کند که چه کسی رئیس‌جمهور بشود و مجلس سنا رای می‌گیرد که چه کسی معاون رئیس جمهور تعیین شود.

 

از ۵۰ ایالات آمریکا غیر از تقریبا‌ ۱۰ ایالت، در بقیه مشخص است که طرفدار کدام حزبند؛ مثلا تگزاس جمهوری‌خواه است، کالیفرنیا دموکرات و فلوریدا نامشخص. شاید در فلوریدا یک دوره کاندیدای جمهوری‌خواه رای بیاورد و دوره بعدی کاندیدای دموکرات. به‌همین دلیل بعضی از ایالت‌ها در انتخابات بشدت تاثیرگذارند.

 

تعداد الکترال‌ها برای هر ایالت هر ۱۰ سال یک بار بر حسب سرشماری جمعیت  تغییر می‌کند. اگر جمعیت تگزاس از ۳۰ میلیون بشود ۴۰ میلیون به همین نسبت تعداد نمایندگان مجلس و الکترال کالج بیشتر می‌شود.

 

انتخابات در آمریکا رسما اولین سه شنبه بعد از اولین دوشنبه ماه نوامبر (امسال روز سوم نوامبر- ۱۳ آبان) برگزار می‌شود ولی در بعضی ایالت‌ها زودتر از موعد هم می‌شود رفت و رای داد یا از طریق پست رای را ارسال کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات