تاریخ انتشار : شنبه 13 دی 1399 - 10:34
کد خبر : 4445

دکتر حسن سلامی

ناتوان در درک ماهیت انسان ایرانی

ناتوان در درک ماهیت انسان ایرانی

مرحوم «آیت الله مصباح یزدی» که به دلیل نگارش پایان نامه ی مقطع دکتری ام، بیشتر کتاب هایش را خوانده ام مانند بسیاری از روحانیان سنتی و محافظه کاران مذهبی، برای مفهوم ملت، برای هویت ملی و فرهنگ ملی و ارزش های باستانی ایران (مانند تنوع و رواداری) ارزشی قایل نبود. او هم چنین ایرانیان

مرحوم «آیت الله مصباح یزدی» که به دلیل نگارش پایان نامه ی مقطع دکتری ام، بیشتر کتاب هایش را خوانده ام مانند بسیاری از روحانیان سنتی و محافظه کاران مذهبی، برای مفهوم ملت، برای هویت ملی و فرهنگ ملی و ارزش های باستانی ایران (مانند تنوع و رواداری) ارزشی قایل نبود.

او هم چنین ایرانیان و به ویژه زنان را افرادی مستقل و شهروند صاحب حقوق از جمله حق آزادی فردی نمی دانست بلکه آنان را پیرو مذهب و روحانیت شیعه می خواست. روحانیت گرایی و پیروی از قدرت، در کُنه افکار وی، ریشه دوانده بود.

مصباح به برابری حقوقی افراد و شهروندان در پیشگاه قانون و دین اعتقاد نداشت و به همین دلیل او و مشابه او، با مردم در عمل، برابر رفتار نکردند. در یک جمله، افکار و عملکرد مصباح، نشانگر ناتوانی او در درک ماهیت انسان ایرانی و حقوق و نیازهای این انسان است.

 

✍ دکتر حسن سلامی پژوهشگر و استاد دانشگاه
۱۳ دی ۹۹

 

* نوشتارهای ستون مداد مشکی صرفا دربردارنده نظرات نویسنده است و به واسطه تنوع آرا و دیدگاه‌ها انتشار می‌یابد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات