تاریخ انتشار : دوشنبه 15 دی 1399 - 22:01
کد خبر : 4526

تذکرات غیرمهم روحانی و پیاده‌روی هاشمی در برف

تذکرات غیرمهم روحانی و پیاده‌روی هاشمی در برف

دوشنبه ۱۵ دى ۱۳۷۶/ ۶ رمضان ۱۴۱۸/ ۵ ژانویه ۱۹۹۸ تا غروب در منزل بودم. تذکراتى که دکتر روحانى براى مشورت در مورد خاطرات سال ۱۳۶۰ داده بود، دیدم؛ مهم نیست. کتاب تاریخ وهابیت در عربستان را خواندم. برپایه افکار غلط ابن ‏تیمیه، خیلى بدرفتارى و تخریب و کشتار و ظلم کرده‌اند. افطار میهمان محسن

دوشنبه ۱۵ دى ۱۳۷۶/ ۶ رمضان ۱۴۱۸/ ۵ ژانویه ۱۹۹۸

تا غروب در منزل بودم. تذکراتى که دکتر روحانى براى مشورت در مورد خاطرات سال ۱۳۶۰ داده بود، دیدم؛ مهم نیست. کتاب تاریخ وهابیت در عربستان را خواندم. برپایه افکار غلط ابن ‏تیمیه، خیلى بدرفتارى و تخریب و کشتار و ظلم کرده‌اند.

افطار میهمان محسن بودیم. اکثر بچه‌ها و جمعى از بستگان هم بودند. برف زیادى امروز بارید. در مراجعت به خانه و به خاطر برف و یخبندان در خیابان شهید باهنر [نیاوران]، پشت ترافیک ماندیم و خیلى معطل شدیم. معلوم شد، به این زودى مسیر باز نمى‌شود. پیاده شدیم. من و عفت و جمعى از محافظان، در زیر برف تا منزل پیاده آمدیم. راهپیمایى خوبى بود. در سربالایى خیابان یاسر، چند نفرى هم در مسیر من را شناختند؛ خیلى تعجب‏ کرده بودند. عبا سرکشیده بودم. عفت هم مقدارى با من فاصله داشت، توجه عامه را جلب نمى‌کرد.
در گزارش‌ها، اعلان حذف مدارس نمونه از سوى وزیر آموزش و پرورش و مخالفت کمیسیون فرهنگی مجلس و سپس مخالفت دولت، مورد توجه است؛ نشان ناهماهنگى در دولت است.

 

سه‌شنبه ۱۶ دى ۱۳۷۶

 

دیشب هم برف خوبى داشتیم. گزارش‌ها را دیدم. حادثه پُردلهره هواپیمایى داشتیم‏ که به خیر گذشت. هواپیماى فوکر، با بیش از ۱۰۰ مسافر از ارومیه به تهران می‌آمد. به خاطر بدى هوا، نتوانسته بنشیند؛ به اصفهان رفته و آنجا هم امکان فرود نبود. در ۱۲ کیلومترى فرودگاه اصفهان، در مزرعه‌اى به زمین نشسته؛ معلوم نیست چرا ؟ الحمدالله، به‏ کسى آسیب نرسیده است.

آقاى عبدالعلى‏ زاده وزیر مسکن و شهرسازی آمد و نظر من را درباره مسأله تغییر پایتخت خواست. سوابق را گفتم که در بررسى‌های سابق، نظر این شده که در لتیان باشد و در دولت تصویب شده است، ولى با وضع فعلى تهران‏ که ساخته شده، شاید ضرورى نباشد. گفت، سیاست ساخت شهرهاى جدید را جدى گرفته‌اند.

اخوى محمد آمد. وضع مباحثات حزب کارگزاران را و وضع دولت را گفت.

 

چهارشنبه ۱۷ دى ۱۳۷۶

به دفترم رفتم. آقاى غلامعلی کیانى، مدیرعامل ساصد [سازمان صنایع دفاع] آمد. گزارش وضع صنایع نظامى و آزمایش زمینى موتور موشک ۱۳۵۰ کیلومترى‏ کپی اسکادE کره‏ شمالى را داد که با ۸۵ ثانیه زمان سوخت انجام شده و تست بعدى با زمان ۱۰۶ ثانیه در زمین انجام مى‌شود که زمان لازم براى پرواز به سوى خارج از جو است؛ آخرین آزمایش زمینى است.
اخیراً آمریکا خبر این آزمایش ایران را با استناد و از طریق ماهواره و یا از عکس ماهواره‌ها پخش ‏کرده و آقای کیانی هم معتقد است‏ که آمریکا از آن طریق و یا از طریق عوامل دیگر جاسوسى، از این آزمایش مطلع بوده است. پس از آزمایش پرتاب موشک، به رِنج بعدى‏ که ۲۶۰۰ کیلومتر است، مى‌پردازیم. از من خواست که از خط تولید بازدید کنم.
گفت، اکنون این تکنولوژى از طراحى تا تولید، کاملاً از خودمان است و فقط بعضى از قطعات یا مواد وارد مى‌شود. این موفقیت‌ها را مرهون حمایت‌هاى بی ‏دریغ من مى‌داند. گفت، علی رغم فشار آمریکا بر روسیه و چین، مشکلى در همکارى با آنها ندارند. براى دریافت اعتبارات خودشان که سازمان برنامه و بودجه سخت‌گیرى مى‌کند، استمداد کرد.

مجمع نمایندگان استان فارس آمدند. از برنامه سازندگى قدردانى کردند و اظهار نگرانى از رکود سازندگى، به‏ خصوص با توجه به بودجه سال ۱۳۷۷ و بدتر از این، سقوط قیمت نفت که همین بودجه هم قابل اجرا نیست؛ به ‏خصوص از تعطیل طرح احداث خط آهن شیراز ـ تخت جمشید که با کمک من شروع شده بود، ناراحت بودند.

عصر آقاى نورى، وزیر کشور آمد. از سازمان بازرسى کل کشور و گزارشى از تندروى‌هاى آنها علیه مدیران لایق و تشکیل پرونده براى آقایان محسن نوربخش و حسین محلوجى و محمدرضا نعمت‌زاده و … را داد.

 

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات