تاریخ انتشار : دوشنبه 22 شهریور 1400 - 1:01
کد خبر : 10513

دماسنج وارونه اقتصاد ایران

دماسنج وارونه اقتصاد ایران

در شرایطی که انتظار می‌رفت سرسختی تهران در زمینه برنامه هسته‌ای و ادامه غنی‌سازی بالای ۶۰درصدی، منجر به قطعنامه شدیداللحن شورای حکام آژانس علیه ایران در روزهای پایانی تابستان شود، توافقی آسان غیرمنتظره میان دو طرف شکل گرفت.   واکنش دلار به شروع مجدد نظارت بازرسان و دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ریزش حدود ۵۰۰

در شرایطی که انتظار می‌رفت سرسختی تهران در زمینه برنامه هسته‌ای و ادامه غنی‌سازی بالای ۶۰درصدی، منجر به قطعنامه شدیداللحن شورای حکام آژانس علیه ایران در روزهای پایانی تابستان شود، توافقی آسان غیرمنتظره میان دو طرف شکل گرفت.

 

واکنش دلار به شروع مجدد نظارت بازرسان و دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ریزش حدود ۵۰۰ تومانی بود که باعث شد روز ۲۱ شهریور را با ۲۷ هزار و ۲۵۰ تومان به پایان برساند.

 

ریزش بورس اما بسیار چشمگیرتر بود تا جایی که یکی از شدیدترین ریزش‌های امسال به میزان ۴۰ هزار واحد ثبت شد و بر اثر آن شاخص کل کف مقاومتی ۱.۵ میلیون واحدی را از دست داد و به ۱.۴۹۰ رسید.

 

نکته جالب توجه درباره بازار سرمایه کشور ما که چنین روزهایی بیشتر به چشم می‌آید اینکه اخبار مثبت درباره روابط خارجی (به طور خاص مذاکرات هسته‌ای) به یکباره تاثیرات ریزشی برجای می‌گذارد و به عبارتی دیگر روندی متضاد با سایر کشورهای صاحب بورس معتبر را می‌پیماید. به همین خاطر صاحب‌نظران می‌گویند بورس در ایران به شکل دماسنجی معکوس برای اقتصاد عمل می‌کند.

 

 

بسیاری از کارشناسان، وجود هیجان کاذب میان سهامداران حقیقی را علت ریزش‌های بازار سرمایه در روزهای اخیر می‌دانند. این کارشناسان معتقدند، سهامداران از ترس تجربه سال ۹۹ و افتادن در صف‌های فروش قفل شده، با هر منفی شدن شاخص کل، سعی می‌کنند پول خود را از بازار سرمایه خارج کنند.

 

از این منظر، در صورتی که روند خروج پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه ادامه داشته باشد، می‌تواند در آینده نزدیک تبعات سنگینی را برای بورس به همراه داشته باشد.

 

البته برای ریزش روز یکشنبه دلایل دیگری هم عنوان شده است از جمله نرخ‌گذاری دستوری سیمان جهت کاهش قیمت آن و تقاضا برای ساخت مسکن و استفاده از مصالح و میلگرد سیگنال منفی را به بازار تزریق کرده و از نگاه تحلیلگران این موضوع در بلندمدت آسیب جدی را به بازار وارد می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات