تاریخ انتشار : سه شنبه 14 دی 1400 - 12:27
کد خبر : 12394

خلاهایی که بسازبفروش‌ها از آن نان می‌خورند

خلاهایی که بسازبفروش‌ها از آن نان می‌خورند

بسازبفروشی پیشه‌ای است که حالا نگاه‌ها به آن چندان خوشایند نیست. به طورعادی بسازبفروشان دنبال فرصت‌هایی می‌گردند تا با استفاده از ملک دیگران و ساخت و ساز آن با سرمایه خود، به سود سرشار برسند.   در تهران با توجه به اینکه قیمت زمین بالا است، در بسیاری از قراردادها نسبت سود بسازبفروش و مالک

بسازبفروشی پیشه‌ای است که حالا نگاه‌ها به آن چندان خوشایند نیست. به طورعادی بسازبفروشان دنبال فرصت‌هایی می‌گردند تا با استفاده از ملک دیگران و ساخت و ساز آن با سرمایه خود، به سود سرشار برسند.

 

در تهران با توجه به اینکه قیمت زمین بالا است، در بسیاری از قراردادها نسبت سود بسازبفروش و مالک به ترتیب ۴۰ به ۶۰ محاسبه می‌شود اما در اطراف تهران نسبت تقسیم ملک ۵۰ به ۵۰ است.

 

در این حوزه با توجه به اینکه بسیاری از خانه‌ها متراژ کمی دارند باید با ملک همسایه خود تجمیع شوند و اگر دو همسایه باشند هر کدام از مالک‌ها ۲۵ درصد از کل و بسازبفروشان نیز ۵۰ درصد از تجمیع را می‌برند.

 

آنچه باعث شده بسازبفروشی رونق یابد هزینه بالای ساخت و ساز، بی‌تجربگی مالک در ساخت مسکن، به‌صرفه نبودن ساخت زمین‌های کوچک و … است. با این حال و بعضا بسازبفروش‌ها نه در ساخت مسکن از مصالح مرغوب استفاده می‌کنند و نه  در طراحی و بهینه‌سازی و ساخت مهندسی فضای ساختمان اقدامات لازم را انجام می‌دهند و این اوضاع همچنان ادامه دارد تا جایی که اخیرا «علیرضا زاکانی» شهردار تهران گفته شهرداری باید طرف مردم باشد نه اینکه تنها پیمانکار که پولدار را پولدار کنیم.

 

 

در این حوزه البته تمهیداتی از سوی دولت جهت ساخت و تعمیر مسکن با اعطای وام اندیشیده شده است. طی طرح جهش تولید مسکن که از سوی دولت کلید خورده و بانک‌ها و موسسات مالی مامور اجرای آن شدند، وام‌های ۴۵۰ میلیونی در شهر تهران و ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی در شهرستان‌ها به متقاضیان اعطا می‌شود. برای ساخت مسکن در روستاها نیز تسهیلات ۲۵۰ میلیونی در نظر گرفته شده است.

 

هر چند با توجه به قیمت بالای ساخت مسکن باید این مبالغ را به عنوان کمک‌هزینه حساب کرد اما اگر تسهیلات دیگری در کنار آن قرار گیرد شاید بتواند تا حدی جلوی یکه‌تازی بسازبفروش‌ها را در بخش مسکن بگیرد. برخی کارشناسان این حوزه می‌گویند باید مراکز مهندسی و عمرانی برای مشاوره ساخت به مردم راه‌اندازی شود تا آنان را در ساخت خانه‌هایشان یاری کند.

 

از سوی دیگر باید نظارت جدی در این مراکز صورت گیرد و از دلالی و کلاهبرداری در این حوزه جلوگیری شود.

 

همچنان که اشاره شد بسیاری از مردم به سبب اینکه نسبت به بسازبفروشان اعتماد ندارند و خود هم در ساخت و ساز دستی ندارند برای ساخت مسکن اقدام نمی‌کنند. همین موضوع باعث شده تا در شهر تهران و در بسیاری از شهرهای کشور شاهد هزاران خانه‌های قدیمی و به اصطلاح کلنگی باشیم که سرنوشت نامعلومی دارند؛ وضعیتی که باعث شده گره کور مسکن با رکود بخش تولید و عرضه کورتر شود.

 

✍️امیر حمزه نژاد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات