تاریخ انتشار : سه شنبه 21 دی 1400 - 12:07
کد خبر : 12465

متن و حواشی یک برنامه ‌بلندپروازانه در همسایگی شرقی ایران و بازی چینی‌ها در آن

متن و حواشی یک برنامه ‌بلندپروازانه در همسایگی شرقی ایران و بازی چینی‌ها در آن

به گزارش ایران مامن، یکی از بلندپروازانه‌ترین برنامه‌های دولت پاکستان طی سال‌های اخیر توسعه شهر جدید لاهور بوده است.   شهر لاهور در ایالت پنجاب یکی از شهرهای شناخته‌شده و تاریخی پاکستان است. عمران خان که سال ۲۰۱۸ با شعار «پاکستان جدید» به نخست وزیری رسید، راه حل سنگینی را برای نجات شهر از مشکلات

به گزارش ایران مامن، یکی از بلندپروازانه‌ترین برنامه‌های دولت پاکستان طی سال‌های اخیر توسعه شهر جدید لاهور بوده است.

 

شهر لاهور در ایالت پنجاب یکی از شهرهای شناخته‌شده و تاریخی پاکستان است. عمران خان که سال ۲۰۱۸ با شعار «پاکستان جدید» به نخست وزیری رسید، راه حل سنگینی را برای نجات شهر از مشکلات عمیق اقتصادی و انواع آلودگی‌های زیستی پیگیری می‌کند؛ ساخت یک شهر جدید و کاملا مدرن با محوریت رود «راوی».

 

طرح توسعه شهر لاهور به دامنه رود «راوی» از اوایل استقلال پاکستان و از سال ۱۹۴۹ مورد بحث و بررسی بود اما نهایتا حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) به رهبری عمران خان پروژه ساخت شهر جدید را در آگوست  ۲۰۲۰ (مرداد ۱۳۹۹) به طور رسمی گشود.

 

 

این پروژه که با الگوگیری از پروژه رودخانه تایمز انگلیس کلید خورد، از سال ۲۰۱۴ جهت مطالعات اولیه به گروه Meinhardt از سنگاپور سپرده شده است. از تاثیرات مثبت ساخت این شهر جدید می‌توان به رشد اقتصادی پاکستان، بهبود کیفیت زندگی شهروندان این کشور، ارتقای زیست محیطی رود «راوی»، توسعه گردشگری و حفاظت از سیل اشاره کرد.

 

هزینه اجرای این پروژه ۵۰۰۰ میلیارد روپیه (حدود ۲۸ میلیارد دلار) برآورد شده است و دولت پاکستان امیدوار است که بتواند این هزینه را از طریق مشارکت‌های دولتی و خصوصی از جمله پاکستانی‌های خارج از کشور، سرمایه گذاری‌های مشترک و وام‌های چند جانبه تأمین کند.

 

با توجه به عظمت این پروژه، چالش‌ها و حواشی ایجاد شده برای آن هم متعدد و چشمگیر است. بر مبنای گزارشی که اخیرا رویترز تنظیم کرده یک پیمانکار آمریکایی به نام (Business Efficiency Solutions) از شرکت هواوی بابت سرقت فناوری و اعمال فشار برای نصب بکدور (درب پشتی) در پروژه‌ شهر مدرن لاهور پاکستان شکایت کرده است. گفتنی است این سیستم به هوآوی اجازه می‌داد به پایگاه داده‌ برای جمع‌آوری اطلاعات حساس شهروندان دسترسی داشته باشد. اقدامی که امنیت ملی پاکستان و شرکای این کشور را تهدید می‌کند.

 

 

شرکت بی‌ای‌اس مدعی است هواوی نسخه‌ای مشابه شبکه اینترنتی لاهور را در شهر سوژو چین ساخته تا به‌طور مستقیم به داده‌های کاربران پاکستانی دسترسی پیدا کند. شرکت بی‌ای‌اس همچنین مدعی است هوآوی نرم‌افزارهای جاسوسی متعددی دارد که از آن‌ها برای سرقت اسرار تجاری در سراسر جهان و به‌خصوص در پروژه «شهر ایمن لاهور» پاکستان بهره می­برد. این پیمانکار آمریکایی مدعی است با اینکه از هوآوی خواست برای اقدام خود از دولت پاکستان مجوز دریافت نماید اما آن‌ها با رد نگرانی­های موجود تهدید به پایان همکاری کرده­اند. در حال حاضر این شرکت آمریکایی که مقر آن در کالیفرنیا قرار دارد با طرح اتهام سرقت اسرار تجاری خود از هوآوی به دادگاه فدرال شکایت کرده است.

 

هوآوی ضمن رد اتهامات ارائه‌شده تأکید کرده به رعایت حقوق مالکیت معنوی و حفظ حریم خصوصی متعهد است، ضمن اینکه هیچ مدرکی دال بر استفاده آن‌ها از بکدورها برای جاسوسی وجود ندارد. در خصوص جاسوسی از لاهور نیز هواوی مدعی شده از دولت پاکستان مجوز گرفته، اما مدرکی بابت دریافت این مجوز ارائه نکرده است.

 

هواوی قبلاً تأیید کرده بود سیستم سرورهای پاکستان را در چین کپی کرده، اما ادعا داشت که این سیستم یک نسخه آزمایشی و به‌صورت فیزیکی جدا از شبکه اصلی بوده، در نتیجه شرایط استخراج اطلاعات وجود نداشته است. یکی از مقامات پروژه لاهور پاکستان نیز می‌گوید تاکنون مدرکی دال بر سرقت اطلاعات به دست نیامده است. با اینکه هواوی همواره ادعای دسترسی به اطلاعات کاربران و جاسوسی را رد کرده اما کشورهایی مانند آمریکا از ذات ارتباط این شرکت با دولت چین نگران هستند و نام هواوی را در فهرست تحریم‌ها قرار داده‌اند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات