تاریخ انتشار : شنبه 10 اردیبهشت 1401 - 18:19
کد خبر : 13488

مذاکرات هسته‌ای و گزینه خروج از قالب برجامی

مذاکرات هسته‌ای و گزینه خروج از قالب برجامی

همزمان با انتشار گزارش اخیر «پولیتیکو» درباره «بن بست» کامل مذاکرات هسته‌ای و ادعای اختلاف نظر جدی میان تهران و واشنگتن بر سر خروج سپاه از لیست گروه های تروریستی دولت آمریکا، به نظر می‌رسد فشارهای کنگره نیز بر دولت «جو بایدن» افزایش می‌یابد.   به این ترتیب و به نقل از منابع مختلف رسانه‌ای،

همزمان با انتشار گزارش اخیر «پولیتیکو» درباره «بن بست» کامل مذاکرات هسته‌ای و ادعای اختلاف نظر جدی میان تهران و واشنگتن بر سر خروج سپاه از لیست گروه های تروریستی دولت آمریکا، به نظر می‌رسد فشارهای کنگره نیز بر دولت «جو بایدن» افزایش می‌یابد.

 

به این ترتیب و به نقل از منابع مختلف رسانه‌ای، با وجود دستیابی به پیش‌نویس یک توافق، همچنین کاهش ناهمسازی روس‌ها با توافق نهایی، مقامات دولت دموکرات نشان می‌دهند با تردیدهایی جدی برای احیای برجام مواجهند.

 

در توصیف وضعیت کنونی، «یوسف مولایی» استاد دانشگاه تهران می‌نویسد: مذاکرات احیای برجام از وقت‌های تلف شده هم گذشته و از وقت اضافه هم عبور کرده و اکنون در مقطع فرازمانی پیش می‌رود. وی با وجود خوش‌بینی نسبت به اینکه هزینه‌های بسیار بالای توافق نکردن برای ایران و آمریکا، بالاخره مذاکرات را جوش خواهد داد بر این باور است چنانچه طرفین طی یکی، دو ماه آینده به نتیجه نرسند با وضعیت غیرقابل پیش‌بینی مواجه خواهیم بود.

 

 

علاوه بر این‌ها و با طولانی شدن جنگ در اوکراین برخی می‌گویند ممکن است آمریکا به سمت کاهش عملی اصطکاک با ایران حرکت کند و خارج از مجرای برجام با تاثیرگذاری بازیگری چون روسیه، بر گزینه مدارا با ایران تمرکز یابد.

 

در همین زمینه «فرید زکریا» در تازه‌ترین تحلیلش درباره اوضاع جنگ در اوکراین و ابزارهای مقابله با مسکو تاکید کرده تنها راه قابل قبول برای حفظ فشار بر روسیه در عین فلج نشدن اقتصاد جهانی، کاهش قیمت نفت است؛ اقدامی که در کنار ترغیب تولیدکننده‌های خاورمیانه‌ای نفت می‌تواند از رهگذر سازش با دیگر تولیدکننده‌ها مانند ونزوئلا و ایران (از طریق توافق بر سر اختلافات هسته‌ای) به انجام برسد.

 

در این فضا، رسانه‌های ایران به طور گسترده تحلیل تازه پایگاه آمریکایی «اینترسپت» را انتشار دادند که با اشاره به احتمال شروع مجدد درگیری با ایران تصریح کرده است: بایدن سزاوار سرزنش برای نابودی برجام است. برای اطمینان از احیا نشدن توافق با ایران، دونالد ‌ترامپ یک قرص سمی معرفی کرد، اما بایدن کسی است که از ایران می‌خواهد آن را ببلعد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات