تاریخ انتشار : سه شنبه 7 مرداد 1399 - 12:44
کد خبر : 1478

زندگی پس از طلاق

زندگی پس از طلاق

با شیوع کرونا و تعطیلی ها کسی گمان نمی کرد ۹۲۰ طلاق در سه ماه نخست سال ۹۹ فقط در یک استان آن هم استان سنتی‌نشین لرستان ثبت شود، اما این واقعیت غیر قابل انکار جامعه است. واقعیتی برای آنها که این تجربه را دارند و تعداد کمی هم نیستند و این تغییر در زندگی

با شیوع کرونا و تعطیلی ها کسی گمان نمی کرد ۹۲۰ طلاق در سه ماه نخست سال ۹۹ فقط در یک استان آن هم استان سنتی‌نشین لرستان ثبت شود، اما این واقعیت غیر قابل انکار جامعه است. واقعیتی برای آنها که این تجربه را دارند و تعداد کمی هم نیستند و این تغییر در زندگی برایشان اثراتی در پی دارد .به دلیل بافت فرهنگی جامعه، آسیب‌هایی که زنان بعد از طلاق متحمل می‌شوند، بیشتر از آسیب‌های وارده به مردان است. زنان در جریان طلاق، به شدت نگران آینده خود بعد از جدایی از همسر هستند. عدم استقلال مالی زن، وابستگی عاطفی، موضوع حضانت فرزند و آسیب‌های وارده به فرزندان طلاق از دیگر عواملی هستند که مانع طلاق زنان می‌شوند. این موانع بیشتر در زمان‌هایی خانم را از طلاق منع می‌کند که دیگر برای حل مسائل راهی باقی نمانده باشد بسیاری از افراد در جامعه برای کاهش آسیب‌های ناشی از طلاق در یافتن راهی برای جلوگیری از آن تلاشی واقعی‌کنند. اما برای طلاق‌هایی که اتفاق می‌افتد نیز باید فکر کرد تا آثار مخرب آن کاهش یابد.

به گزارش ایران مامن ، این روزها آمار طلاق به شدت بالا رفته است؛ بیشتر طلاق‌ ها شاید با یک مشاوره درست می‌توانست منجر به ادامه زندگی شود.به اذعان کارشناسان هرچند باید با ریشه یابی و کشف علل و عوامل طلاق از آمار آن کاست، اما به صفر رساندن آمار همیشه نه مطلوب است و نه ممکن. با این حال برای هر فردی، تجربه دردناکی است که تاثیرات متعددی روی زندگی فرد دارد اما این تاثیرات از جمله آثار روانی آن در طول زمان و به تدریج آشکار می‌شود.

خشم، انزوا، اضطراب، افسردگی، ترس از بی کفایتی، احساس نا امنی و احساس شکست از دیگر تبعات آن روی سلامت روان اشخاص به شمار می‌رود.

طلاق شکستی است که در مسیر طبیعی زندگی زن و مرد، اختلال ایجاد می‌کند؛ هر شکستی تبعات روانی خاص خود را دارد و این مساله در زنان و مردان تفاوتی نمی‌کند.

با این وجود با توجه به ضوابط اجتماعی حاکم بر جامعه، طلاق برای زنان، آسیب‌های بیشتری به همراه دارد. اشخاص پس از آن دچار انزوا می‌شوند چراکه اشخاص فامیل و حتی دوستان به دلایل فرهنگی و باورهای اشتباه از آنان دوری می‌کنند.

سردرگمی و نداشتن تصوری روشن از آینده، بیشترین ترس را برای زنان بعد از طلاق ایجاد می‌کند. نگاه جامعه به زن مطلقه بسیار بدتر از مردی است که طلاق گرفته است. برچسب زن مطلقه، منشا بسیاری از مشکلات زندگی برای خانم می‌شود

گاهی اوقات خانواده زن، به دلیل قبح مسئله طلاق، به دخترشان اجازه این کار را نمی‌دهند و حتی تهدید می‌کنند که در صورت طلاق پذیرای او نخواهند بود. این مسئله به دلایل مختلفی مثل عدم توانایی تأمین هزینه‌های دخترشان و احتمالا فرزندان او یا ترس از آبرو مانع از برگشت دخترشان به خانه می‌شوند. این مسئله می‌تواند عواقب بسیار بدی برای زن داشته باشد و زندگی آن‌ها را به خطر بیاندازد.

احساس گناه، افسردگی و اضطراب شایع‌ترین مشکلات روانشناختی زنان بعد از طلاق است. زنان بعد از طلاق ممکن است خود را دلیل شکست خوردن ازدواج و از هم پاشیدن خانواده بدانند. این مسئله در صورتی که زنان شروع کننده طلاق باشند یا پای فرزندی در میان باشد، شدیدتر می‌شود اما در هر حالتی وجود دارد.

طلاق باید دروازه ورود به یک زندگی سالم تر و شادتر باشد و اشخاص پس از آن باید به شدت به تغذیه سالم و ورزش توجه داشته باشند

جدای از تأثیرات منفی طلاق روی یک زن، اگر او بدون خشونت و توافقی از زندگی خارج شود در بلند مدت ممکن است شادتر باشد. اگر زن در چارچوب سختگیرانه و محدود همسر خود گرفتار شده باشد، می‌تواند در زندگی خود آزادانه‌تر تصمیم بگیرد و برای پیشرفت خود با آرامش بیشتری تصمیم گیری کند. البته هنوز ممکن است به کمک‌های حرفه ای و تخصصی برای جلوگیری از تصمیمات اشتباه نیاز داشته باشد.

پدیده‌ای که می‌تواند به زن برای پذیرش طلاق کمک کند، فعالیت‌های اجتماعی و گروهی است. فعالیت‌های فرهنگی، هنری، ورزشی یا حتی خدمات خیرخواهانه و بشر دوستانه به زندگی جدید آن‌ها معنا می‌دهد و کمک می‌کند تا احساس گناه و بی ارزشی آن‌ها بعد از طلاق از بین برود و احساس مفید بودن کنند.

بسیاری از زنان شاغل یا متخصص بعد از طلاق، به شدت در کار خود پیشرفت می‌کنند. به این دلیل که زن در دوران ازدواج، بیشتر درگیر مسائل خانه یا فرزندان بوده، حالا این فرصت را دارد که با آرامش خاطر به علایق و مهارت‌های خود بپردازد. شما می‌توانید برای کاهش آسیب‌های طلاق بر خود و یا فرزندانتان از مشاوره طلاق بهره بگیرید. همچنین مشاوره خانواده زنان را برای بهبود زندگی خود بدون همسر و حل تعارضات موجود یاری می‌دهد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات