تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 شهریور 1402 - 13:18
کد خبر : 19196

سرپناه لی‌ لی پوتی و حسرت خانه همسایه

سرپناه لی‌ لی پوتی و حسرت خانه همسایه
همزمان با کش و قوس‌های ساخت خانه‌های بیست و پنج متری، انتشار اخبار و تصاویری از واحدهایی که در کشورهایی مانند امارات و عربستان به افرادِ بدون مسکن اعطا می‌شود، تفاوت عجیب و غریب وضعیت این کشورها با ایران را به نمایش می‌گذارد.

اوایل تابستان سال ۹۰ بود که «محمود احمدی نژاد» با محاسبه کل اراضی کشور گفت: حدود ۳۰ میلیون هکتار زمین برای احداث مسکن باقی می‌ماند که اگر این میزان دو میلیون هکتار به خانوارها اختصاص یابد می توان به هر خانوار هزار متر زمین رایگان داد تا آنها یک واحد ۱۰۰ متری در سه طبقه احداث و الباقی زمین را به باغ تبدیل کنند.

 

ادعای اختصاص زمین و خانه‌های ویلایی به ملت البته محدود به دوره رئیس‌جمهوری اسبق نیست. به تازگی یک عضو کمیسیون عمران مجلس به «اقتصاد آنلاین» گفته است: ما به سمتی می‌رویم که در مکان‌هایی خانه‌های ویلایی در اختیار مردم بگذاریم.

 

پیش از این نماینده و اوایل شهریورماه، «فاطمه محمدبیگی» نماینده قزوین در اظهار نظری عجیب، با تاکید بر اینکه ساخت‌وساز عمودی ساختمان‌ها هزینه‌های هنگفتی دارد گفته بود که با پهنه گسترده‌ای که ایران دارد امکان ساخت ۴۰۰میلیون خانه یک طبقه در کشور وجود دارد.

 

این وعده‌ها در حالی است که برنامه «سیدابراهیم رئیسی» برای تولید سالانه یک میلیون واحد مسکونی کمتر روزی است که مورد نقد و حمله قرار نگیرد. در تازه‌ترین انتقادات رسانه‌ای، «شرق» تحت عنوان «وعده دردسرآفرین» نوشت: وعده ساخت چهار میلیون واحد مسکونی از سوی ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری تاکنون به جایی نرسیده است اما فارغ از اینکه این وعده تا پایان دوره ریاست‌جمهوری او به سرانجام برسد یا نه، کارشناسان بر این باور هستند که طرح نهضت ملی مسکن از اساس ایرادهای بزرگی از منظر شهرسازی دارد و چنانچه این طرح به اجرا برسد، عارضه‌های وخیمی گریبان کلان‌شهرها را خواهد گرفت.

 

به گزارش ایران مامن، در این فضا چند روزی است که موضوع ساخت خانه‌های ۲۵ تا ۳۵ متری خبرساز شده است. ساخت ۱۸۰۰ میکرو آپارتمان ۲۵ متری به صورت مبله و با قیمت کمتر از یک میلیارد تومان در منطقه ۱۹ تهران خبری بود که مدیر این طرح چند روز پیش آن را اعلام کرد.

 

به گزارش «آرمان امروز» حدود چهار سال قبل که موضوع ساخت آپارتمان‌های ۲۵ متری توسط شهرداری تهران مطرح شد واکنش‌های منفی را به دنبال داشت تا این‌که با نوسانات قیمت زمین و مسکن برخی مسئولان مسئولان دولتی از لزوم ساخت واحدهای کوچک متراژ سخن گفتند.

در عین حال نگرانی‌هایی در بین بعضی افراد نسبت به کاهش کیفیت زندگی در آپارتمان‌های کوچک وجود داشت. آن‌طور که مسئول اجرای طرح مسکن اقتصادی می‌گوید این واحدها دارای نشیمن، آشپزخانه، اتاق خواب، سرویس حمام و دستشویی، پارکینگ و انباری به صورت دلخواه، مبلمان متناسب با سایز واحد و اثاثیه کامل منزل است. سالن‌های پذیرایی اشتراکی که ساکنان به صورت زمانی می‌توانند از آن استفاده کنند، سالن ورزشی، سالن اجتماعات و رستوران از جمله امکانات رفاهی این پروژه محسوب می‌شود.

 

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در برابر انتقاداتی که مطرح شده اظهار داشته ما قرار نیست الگوی زندگی ایرانی را تغییر دهیم بلکه هدفمان این است تا هزینه‌های ساخت را پایین بیاوریم؛ صنعتی‌سازی، کوچک‌سازی، ارتقای تکنولوژی و کاهش مشاعات با استفاده از معماری مدرن، از راهکارهایی است که برای کمک به تقویت توان خرید مسکن برای زوج‌های جوان در این طرح مدنظر قرار داده‌ایم.

 

بعد از این اظهارات، سخنگوی شهرداری تهران خبر ساخت مسکن ۲۵ متری را رد کرد و گفت که هیچ پروانه ساختی صادر نشده و نخواهد شد.

 

به گفته او، بر اساس قانون سرانه هر مترمربع واحد مسکن در طرح تفصیلی برای هر فرد ۱۷.۵ متر مربع است که برای یک زوج‌ جوان برابر ۳۵ متر می‌شود که صدور پروانه آنهم متداول نیست و تنها در شرایط اضطراری احتمال دارد.

 

همچنین، «مهدی چمران» رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه شهرداری به هیچ عنوان به خانه‌های ۲۵ متری پروانه نمی‌دهد، گفت: خانه‌های ۲۵ متری یعنی خانه‌های تک نفره و این تبعات اجتماعی بالایی خواهد داشت و نتیجه خوبی ندارد. ما با این فرهنگ، نمی‌توانیم در چنین فضاهایی زندگی کنیم.

 

این در حالی است که بعد از این اظهارنظرها، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی تهران به «ایسنا» گفت طرح مسکن اقتصادی این اتحادیه هیچ ارتباطی با طرح‌های مسکن دولت در وزارت راه و شهرسازی ندارد.  تکذیب یا تأیید این موضوع در وزارت راه و شهرسازی برایمان قابل درک نبوده و نیست.

 

به گفته «خشایار باقرپور» هیچ گزارش و مصاحبه‌ای از صدور پروانه ساختمان توسط شهرداری تا این مرحله صحبت به میان نیاورده‌ایم. ابتکار اتحادیه در استفاده از موازین صدور پروانه ساختمان با کاربری هتل آپارتمان بوده است.

 

 

همزمان با این کش و قوس‌ها، انتشار اخبار و تصاویری از واحدهایی که در کشورهایی مانند امارات و عربستان به افرادِ بدون مسکن اعطا می‌شود، تفاوت عجیب و غریب وضعیت این کشورها با ایران را به نمایش می‌گذارد.

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات