تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مهر 1401 - 16:32
کد خبر : 15835

تعداد کشتگانی که در ذهن می‌ماند

تعداد کشتگانی که در ذهن می‌ماند

با گذشت کمتر از سه سال از اعتراضات آبان ۹۸، از اواخر شهریورماه بسیاری از شهرها دوباره درگیر تجمعاتی شد که به خشونت کشیده شد و ده‌ها تن در آن جان باختند.   برخلاف ناآرامی‌های قبلی که جرقه آن را مسائل اقتصادی و معیشتی زد و گران شدن بنزین آن را شعله‌ور ساخت، این بار

با گذشت کمتر از سه سال از اعتراضات آبان ۹۸، از اواخر شهریورماه بسیاری از شهرها دوباره درگیر تجمعاتی شد که به خشونت کشیده شد و ده‌ها تن در آن جان باختند.

 

برخلاف ناآرامی‌های قبلی که جرقه آن را مسائل اقتصادی و معیشتی زد و گران شدن بنزین آن را شعله‌ور ساخت، این بار مرگ «مهسا امینی» دختر ۲۲ ساله سقزی در بازداشت پلیس امنیت اخلاقی پایتخت انگیزه شروع ناآرامی‌ها شد؛ ناآرامی‌هایی که البته برخی دلایلی دیگر را برای آن عنوان می‌کنند از جمله «زهره لاجوردی» یکی از نمایندگان تهران گفته دشمنان با حاشیه‌سازی و ایجاد اغتشاش به دنبال تاثیرگذاری بر دستاوردهای سفر رئیس جمهور به نیویورک هستند.

 

 

سوای از دلایل و انگیزه‌ها، در جریان اعتراضات تعداد کشتگان محل مناقشه بوده و هست. پس از اعتراضات آبان ۹۸، «رویترز» در روز در ۲۳ دسامبر ۲۰۱۹ مدعی شد سه نفر از مقامات وزارت کشور به این خبرگزاری گفته‌اند، تعداد کشته‌ها ۱۵۰۰ نفر در ۱۹۰ شهر بوده است.

 

به گزارش سیزدهم خردادماه روزنامه «ابتکار»، وزیر کشور سابق «عبدالرضا رحمانی‌فضلی» آمار کشته‌شدگان آبان‌ماه ۹۸ را تلویحا ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر اعلام کرد. او گفت حوادث غمباری رخ داد و حدود ۴۰ یا ۴۵ نفر یعنی حدود ۲۰ درصد کشته‌شدگان، افرادی بودند که با سلاح‌هایی کشته شدند که سلاح سازمانی نبود و آنها شهید شدند. بر این مبنا اگر ۸۰ درصد کشته‌شدگان با سلاح سازمانی جان باخته باشند، می‌توان نتیجه گرفت که تعداد قربانیان حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ نفر بوده‌اند.

 

 

یک روز قبل از آن، «ایسنا» گزارش داد «مجتبی ذوالنوری» رییس کمیسیون امنیت ملی در دوره دهم مجلس با ارایه آماری از خسارات جانی و مالی حوادث آبان ۹۸، تعداد کشته های این حوادث را ۲۳۰ نفر اعلام کرد.

 

حالا و با فروکش اعتراضات اخیر، گروه «حقوق بشر ایران» که مقر آن در اسلو قرار دارد، می‌گوید از ابتدای اعتراض‌ها تاکنون دست کم ۷۶ نفر کشته شده‌اند. این گروه مدعی است که در میان کشته‌شدگان شش نفر زن و چهار نفر، کودک هستند.

 

بر اساس ادعای این گروه مازندران با ۲۵ کشته در صدر استان‌های پرخشونت بوده و بعد از آن آذربایجان غربی و گیلان به ترتیب با ۱۱ و ۱۰ کشته قرار دارند و تهران سه کشته داشته است.

 

«بی بی سی» فارسی هم می‌نویسد: بر اساس آمار غیررسمی که از سوی رسانه‌های دولتی منتشر شده، تعداد کشته‌شدگان ۴۱ نفر است. این رقم شامل مامورانی که حکومت می‌گوید کشته‌شده‌اند نیز هست. گروه حقوق بشر ایران با انتشار بیانیه‌ای در روز سه‌شنبه نوشته است، بسیاری از خانواده‌های کشته‌شدگان تحت فشار قرار گرفته‌اند تا مراسم خاکسپاری برگزار نکنند.

 

با توجه به آنچه در اعتراضات قبلی اتفاق افتاده و آنچه در رسانه‌ها می‌گذرد شاهد تفاوت آماری خواهیم بود چنانکه بعد از گذشت حدود سه سال از آبان ۹۸ رقم ۱۵۰۰ نفر در ذهن بسیاری مانده و کمتر کسی اظهارات وزیر کشور وقت را به یاد می‌آورد.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات