تاریخ انتشار : پنجشنبه 16 مرداد 1399 - 17:38
کد خبر : 1708

۱، ۲، ۳ تبدیل به آدمی جذاب و نافذ شویم

۱، ۲، ۳ تبدیل به آدمی جذاب و نافذ شویم

آدم‌های اجتماعی معمولاً افرادی تأثیرگذارند، چون باعث می‌شوند افرادی که با آن‌ها تعامل دارند حس خوشایندی پیدا کنند. به همین سادگی. چرا همه ما نمی‌توانیم در دیگران حس خوشایندی ایجاد کنیم؟ چون مهارت اجتماعی کافی نداریم. مهارت اینکه با خوشبینی و مثبت‌اندیشی خود به درون مردمی که تشنه امید و شادی هستند نفوذ کنیم. مردم

آدم‌های اجتماعی معمولاً افرادی تأثیرگذارند، چون باعث می‌شوند افرادی که با آن‌ها تعامل دارند حس خوشایندی پیدا کنند. به همین سادگی. چرا همه ما نمی‌توانیم در دیگران حس خوشایندی ایجاد کنیم؟ چون مهارت اجتماعی کافی نداریم. مهارت اینکه با خوشبینی و مثبت‌اندیشی خود به درون مردمی که تشنه امید و شادی هستند نفوذ کنیم.

مردم به طرف افراد مثبت اندیش، خوش مشرب و پر نفوذ جلب می‌شوند. به عنوان مثال، لبخند زدن، برقراری ارتباط چشمی و استفاده صحیح از زبان بدن، داشتن روحیه‌ای دوستانه و نگرش مثبت به زندگی حتی در شرایط دشوار به شما کمک می‌کند.

چگونه می‌توانیم روابط اجتماعی خود را قوی کنیم؟ فردی که اجتماعی است، از کنار مردم بودن و مصاحبت با دیگران لذت می‌برد. از حضور در جمع شادمان شده و به‌خوبی می‌تواند با دیگران ارتباطی سازنده برقرار کند.

برخی از مردم اصولاً و ذاتاً افرادی اجتماعی و برونگرا هستند، برخی دوست دارند اجتماعی باشند و در گفتگو‌ها شرکت کنند لیکن از آنجایی که مهارت ارتباط‌گیری کافی ندارند، باید تلاش کنند این ویژگی را به‌صورت اکتسابی به‌دست بیاورند. بعضی هم هم اساساً افرادی گوشه‌گیر بوده و علاقه‌ای به جمع و حضور در اجتماع ندارند.

به گروه سوم باید گفت اجتماعی بودن یا کسب مهارت‌های ارتباطی با سایر مردم در زندگی فردی، زناشویی، تربیت فرزندان، روابط انسانی در جامعه و محیط کار منافع بسیاری به همراه می‌آورد. خب، حال سؤال اینجاست که چگونه می‌توانیم شخصیت اجتماعی و مهارت‌های ارتباطی خود را تقویت و شکوفا کنیم؟

 

۱-شیوه گفتگو و تعامل خود را تغییر دهید

شیوه تعاملات روزمره خود با مردم را عوض کنید. شاید اوایل کمی دشوار باشد که وقتی با دیگران برخورد یا ملاقات می‌کنید با آن‌ها وارد گفتگو شوید. در محل کار، مترو، صف فروشگاه، دانشگاه، راهرو‌ی مدرسه و… سر صحبت را باز کنید.

یک راه و تمرین خوب اجتماعی شدن این است که زمان بیشتری را با مردم سپری کنید. هر چه بیشتر سعی کنید سر صحبت را باز کنید، مهارتتان در این کار بیشتر می‌شود. وقتی هم از شما سؤالی پرسیدند، خشک و سرد پاسخ ندهید.

در بیشتر تعاملات روزمره، مجموعه‌ای معینی از سؤالات پرسیده می‌شود، مانند «حالتان چطوره؟» سعی کنید مثل یک روبات جواب ندهید: «ممنونم.» بر عکس می‌توانید خیلی ساده با یکی از عبارات معمولی ولی صمیمی‌تر پاسخ و به مکالمه کوتاه خود شور و حال بیشتری بدهید. به طرف مقابل بگویید «حالتان چطور است؟»، اما طوری که گفت‌وگویتان با سؤالات مشابه دیگری ادامه پیدا کند. مثلاً «خوبم، متشکرم، شب گذشته برای منزل وسیله‌ای خریدم که کمی گران خریدم. شاید باید بیشتر در بازار می‌گشتم.» ضرورتی ندارد خیلی هم خودمانی شد، چون ممکن است طرف مقابل را معذب کند و مکالمه فیمابین از روند هدفمند خود خارج شود.

گاهی پیش می‌آید شخصی که با او گفتگو می‌کنید یا می‌خواهید سر صحبت را باز کنید، آدم اجتماعی یا برونگرایی نباشد. چنین اشخاصی پاسخ‌های کوتاه و خشک را ترجیح می‌دهند. اگر سر صحبت با کسی باز شد، مراقب باشید تا در میان صحبت‌هایتان چیز‌های شخصی که نمی‌خواهید دیگران بدانند یا در موردشان حرف بزنید را فاش نکنید.

تعامل

اگر متوجه شدید فرد مقابل اهل حرف زدن است و فضا مهیاست، سؤالاتی را مطرح کنید. برخی مردم دوست دارند در مورد خود و زندگی‌شان صحبت کنند و با دیدن اشتیاق شما به شنیدن، از شما خوششان می‌آید. یکی از بهترین روش‌های آغاز یک گفتگو، پرسیدن چند سؤال ساده است. برای مثال: اهل کجا هستید؟ امروز چطور سر کار رفتید؟ آخر هفته خوش گذشت؟ وقتی با شما صحبت می‌کنند، به صحبت‌هایشان گوش کنید. اگر متوجه شوند به حرف‌های آن‌ها گوش نمی‌کنید یا حواستان جای دیگری است، جدا از اینکه غیرمؤدبانه است، مانع یک تعامل کلامی هدفمند و خوب می‌شود.

زمانی که صحبت‌های طرف مقابل به پایان رسید، شروع به صحبت یا دادن پاسخ کنید. وسط حرف دیگران نپرید. مراقب لحن صدایتان باشید، زیرا این نکته در مکالمات روزمره بسیار مهم است. اگر عجله دارید، مکالمه را مؤدبانه تمام کنید؛ مخاطب شما متوجه این موضوع خواهد شد. اگر در محفل رسمی بودید و کمی مضطرب و نگران شدید، کمی تأمل کنید و به موقعیتی که در آن هستید فکر کنید. احساستان را مدیریت و سپس لحن صدای خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که مطمئن و گیرا به نظر برسد.

 

۲-حضور اجتماعی خود را پررنگ کنید

سعی کنید در محافل حضور داشته باشید. اگر مایل بودید در فعالیت‌های اجتماعی شرکت کنید. یک روش خوب آشنا شدن و تعامل با مردم، عضو شدن در گروه‌هایی است که افراد در آن علاقه مشترکی دارند یا هدف مشترکی را دنبال می‌کنند. در این شرایط، گفتگو هم ساده‌تر می‌شود. هر چه سن ما بالاتر برود، امکان حضور در چنین گروه‌هایی محدودتر می‌شود؛ البته برای هر سنی گروه‌های مناسب زیادی وجود دارد مانند فعالیت‌های ورزشی صبحگاهی برای تناسب اندام در پارک‌ها.

برای آخر هفته‌ها برنامه‌ریزی کنید. می‌توانید از کسی دعوت کنید تا با هم به پارک، موزه یا فعالیت‌های دیگری بروید. وقتی از کسی دعوت می‌کنید تا با شما وقت بگذراند، بهتر است برنامه داشته باشید. اگر ندانید چه کاری انجام دهید، ممکن است برنامه تان خوب پیش نرود. در انجمن‌های خیریه و رویداد‌هایی از این دست، شرکت کنید.

معمولا افرادی اجتماعی در آن‌ها عضو هستند و محل مناسبی برای تمرین مهارت‌های اجتماعی خواهد بود. نگران نباشید در مورد شما چه فکری می‌کنند. به‌خاطر اینکه نگران قضاوت مردم هستید، به چیز‌هایی مانند هدفون پناه نبرید، چون فرصت گفتگو با افراد دور و برتان را از شما می‌گیرد. مگر نمی‌خواهید در اجتماع پررنگ‌تر حضور داشته باشید؟ زمانی که تنها هستید می‌توانید با هدفون به موسیقی، «پادکست» یا داستان صوتی دلخواهتان گوش کنید. برای اجتماعی شدن، مردم باید حس کنند می‌توانند به شما نزدیک شوند و شما مانند عناصر شیمیایی خنثی نیستید.

 

۳-چگونه دیگران را جذب خود کنیم؟

طوری رفتار کنید که دیگران بخواهند مشتاقانه به شما نزدیک شوند. تمرین کنید تا فردی جذاب و گیرا و الهام‌بخش باشید. چگونه؟ برخی تکنیک‌های آن را مرور کنیم. آدم‌های اجتماعی معمولاً افرادی تأثیرگذار هستند، چون باعث می‌شوند افرادی که با آن‌ها تعامل دارند حس خوشایندی پیدا کنند. به همین سادگی. چرا همه ما نمی‌توانیم در دیگران حس خوشایندی ایجاد کنیم؟ چون مهارت اجتماعی کافی نداریم. مهارت اینکه با خوشبینی و مثبت‌اندیشی خود به درون مردمی که تشنه امید و شادی هستند نفوذ کنیم. مردم به طرف افراد مثبت اندیش، خوش مشرب و پر نفوذ جلب می‌شوند. مسئله ریاضی پیچیده‌ای نیست.

تعامل

به عنوان مثال، لبخند زدن، برقراری ارتباط چشمی و استفاده صحیح از زبان بدن، داشتن روحیه‌ای دوستانه و نگرش مثبت به زندگی حتی در شرایط دشوار به شما کمک می‌کند. روز‌های خوب و بد را همه دارند. داشتن دیدگاهی مثبت و خوشبین باعث می‌شود از حس و حال بد فاصله بگیریم و حتی روی دیگران هم اثر مثبت بگذاریم.

اگر تمایل داشتید، برای افزایش این مهارت، مطالعه و تحقیق کنید یا در کلاس‌های آموزشی در این حوزه شرکت کنید. ادب و نزاکت را رعایت کنید. مردم بیشتر ترجیح می‌دهند با افراد با ادب و خوش برخورد سر وکار داشته باشند. کلماتی مانند «لطفاً»، «محبت می‌کنید؟» و «متشکرم» می‌تواند تأثیر خوبی داشته باشند. با داشتن رفتاری محترمانه ولی دوستانه، بر اطرافیان خود تأثیرگذار شوید. همیشه خودتان باشید ولی این ویژگی‌های اخلاقی را هم تمرین کنید: کمی حس طنز را چاشنی صحبت‌های خود کنید تا خیلی خشک به‌نظر نیایید. از خودگذشته باشید. ملاحظه دیگران را کنید.

سعی کنید با رعایت نکات اجتماعی، شخصیت محترمی از خود به نمایش بگذارید. یکی از مشکلات ارتباطی مردم با هم پایین بودن سطح دانش اجتماعی آنهاست. منابع مطالعاتی زیادی در بازار حقیقی یا مجازی وجود دارد. کتب تاریخی بخوانید. از اخبار و اتفاقات روزانه، رویداد‌های هنری و فناوری‌های جدید با خبر باشید – نه فقط قیمت سکه و دلار (!) – زیرا مطلع بودن از رویداد‌های جاری و به روز بودن با دنیا، فضای مناسبی برای صحبت فراهم می‌کند. با توسعه دامنه اطلاعات خود سعی کنید هر چه بیشتر با هوش و تأثیرگذار باشید. ضمناً فراموش نکنید مرتب و آراسته باشید.

مردم تمایل دارند هم‌صحبت کسانی باشند که تمیز و مرتب هستند. خودتان و دهانتان خوشبو باشد. در خاتمه توصیه می‌کنیم روی ویژگی‌های اجتماعی خود تأمل کنید. دنبال خصلت‌ها و نگرش‌های فردی و نیز مهارت‌هایی بگردید که احساس می‌کنید نیاز به رشد و بهبود دارند.

 

گزارش از احمد کریم‌زاده آقاعلی در روزنامه جوان

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات