تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 بهمن 1401 - 16:37
کد خبر : 17361

به دنبال گوشت…

به دنبال گوشت…
در این میان، بسیاری به دنبال پاسخ به این پرسشند که چرا تولید داخل با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد؟

«قیمت مرغ تغییری نمی‌کند اما گوشت ارزان می شود»؛ این خبری بود که معاون وزیر جهاد کشاورزی در روزهای منتهی به ایام خرید مردم برای شب عید و ماه رمضان اعلام کرد.

 

همزمان و در شرایطی که بسیاری از مردم و رسانه‌ها شاهد و منعکس‌کننده قیمت‌های نجومی گوشت قرمز و تبدیل شدنش به کالایی لوکس و مختص از ما بهتران بوده و هستند و پس از کش‌وقوس‌های مربوط به واردات دام زنده، رئیس سازمان دامپزشکی در آستانه دهه فجر وعده آغاز روند کاهشی گوشت در کشور را داد گفت: با توجه به تلاطم قیمت گوشت در بازار، طی هفته آتی به مقدار کافی گوشت و دام زنده از مرزها به کشور وارد خواهد شد. به همه دامدارانی که دام خود را به منظور افزایش قیمت و فروختن با سود بالاتر نگه داشته‌اند، توصیه می‌کنیم هرچه سریعتر دام خود را به بازار عرضه کنند تا با کاهش قیمت گوشت دچار ضرر و زیان مالی نشوند.

 

او با اشاره به اینکه کاهش قیمت بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزارتومان طی هفته آینده خواهد بود، متذکر شده؛ در حال حاضر صادرات گوشت قرمز از کشور صورت نگرفته و ممنوع است و تولید در بازار داخلی باید عرضه شود.

 

از سوی دیگر، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی اظهار داشته جلسه‌ای با مسئولین داشتیم و تدابیری برای بازار شب عید و ماه رمضان اندیشیده شد. بازار شب عید را با واردات پوشش خواهیم داد تا حداقل قیمت‌ها به همین میزان کنترل شود و بالاتر نرود. به گفته او، گوشت منجمد هم وجود دارد تا افرادی که بودجه کمتر دارد بتوانند گوشت خود را خریداری کنند و با واردات گوشت قیمت‌ها کاهش پیدا نمی‌کند اما حداقل می‌توان قیمت آن را کنترل کرد زیرا به آخر سال رسیده‌ایم و داشته‌هایمان رو به اتمام است.

 

به گزارش ایران مامن، در این میان، بسیاری به دنبال پاسخ به این پرسشند که چرا تولید داخل با قیمت مناسب به دست مصرف‌کننده نمی‌رسد؟

 

در روزهای پایانی دی‌ماه و خیز گوشت قرمز به سمت گرانی بود که «فارس» نوشت: در چند روز گذشته قیمت گوشت قرمز مجددا افزایش یافت و به هر کیلو ۳۰۰ هزار تومان هم رسید، دامداران گرانی و کمبود نهاده را از عوامل رشد قیمت گوشت می‌دانند، در این شرایط ضرورت دارد دولت ضمن تضمین تأمین به‌موقع نهاده، در موضوع صادرات دام تصمیمات صحیح اتخاذ کند.

 

 

پس از آن بود که «اکوایران» در هشتم بهمن‌ماه گزارش داد: بررسی‌های میدانی از بازار گوشت قرمز خبر از بهای تند قیمت این کالا در بازار می‌دهد. در روزهای اخیر قیمت گوشت قرمز به ۴۵۰ هزار تومان رسیده است. این رقم شاید در برخی قصابی‌ها کمتر و حدود ۴۳۰ هزار تومان باشد.

 

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی درخصوص دلایل گرانی گوشت در نشستی خبری گفته است:با توجه به اینکه منشاء تمام تولیدات دامی، نهاده‌های دامی است و نرخ آنها نیز از ارز ۴۲۰۰ به ارز نیمایی تغییر کرده و از طرفی در فصل سرما و یخبندان هستیم و دامداران نمی‌توانند از مراتع استفاده کنند طبیعی است که تا حدودی شاهد تغییرات قیمتی در تولیدات دامی باشیم و با افزایش نرخ ارز، مردم برای خرید خودرو با کارت ملی صف می‌کشند اما قیمت گوشت تولیدی دامداران همواره سرکوب می‌شود.

 

به گفته وی، باید توجه داشت که دامداران هر کیلو دام خود را حدود ۹۹ تا ۱۰۰ هزار تومان عرضه می‌کنند، اما این محصول توسط واسطه‌ها ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و لاشه آن نیز تا ۳۰۰ هزار تومان عرضه می‌شود اما نرخ این محصول در سامانه ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار تومان عرضه می‌شود و قیمت گوشت وارداتی گرم نیز که از روسیه وارد شده ۱۸۰ هزار تومان است و اینکه مردم گوشت را از کجا بخرند متفاوت است.

 

با وجود وعده‌های مکرر در زمینه کاهش قیمت اقلام مورد نیاز مردم همچون انواع گوشت سفید و قرمز فائو در گزارش سال ۲۰۲۱-۲۰۲۰ سرانه مصرف گوشت قرمز ایرانی‌ها را زیر ۱۲ کیلوگرم اعلام کرده بود . براساس اعلام این نهاد بین‌المللی  در سال ۱۳۹۹، سرانه مصرف گوشت قرمز و سفید در جهان ۴۱ کیلوگرم بوده که براساس آن در میان ۱۹۶ کشور جهان، رتبه ایران ۹۸ است.

 

در این زمینه مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک نیز با اشاره به کاهش مصرف گوشت در کشور گفته است به‌طور مسلم وقتی قیمت‌ها به این شکل افزایش پیدا می‌کند، مردم توان خرید را از دست می‌دهند و همین‌طوری هم مردم مشکل خرید داشتند. در طول دو سال گذشته براساس آنچه که در مرکز آمار ایران گزارش شده، سرانه مصرف گوشت کاهش پیدا کرده است. دیگر مردم عادی و طبقه‌ای هم که یک مقدار وضع بهتری داشتند، امکان خرید ندارند و فقط دیگر از ما بهتران می‌توانند گوشت بخرند.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات