تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 18:10
کد خبر : 17475

هم‌مسمومی سلام

هم‌مسمومی سلام
در حالی که شبکه‌های اجتماعی امروز تصاویری را از تجمع خانواده دانش‌آموزان قمی و بگومگویشان با فرماندار این شهر منتشر ساختند که به هیچ وجه با توضیحات وی قانع نمی‌شدند، رسانه‌ها خبر مسمومیت دانش‌آموزان را این بار از تهران مخابره کردند.

یکی از تازه‌ترین واکنش‌ها به ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان قمی از سوی «احمد امیرآبادی فراهانی» نماینده این شهر بوده که گفته علت این اتفاق هنوز معلوم نیست و چیزی به دست نیامده است. مسئولان امنیتی و بهداشت و درمان پیگیر هستند. اما آنچه در این قضیه دیده می‌شود این است که در این باره بزرگ نمایی شده است.

 

سخنگوی قوه قضاییه هم اعلام کرده ۳۰ خانواده درباره مسمومیت دانش‌آموزان قمی شکایت کردند، موضوع در حال بررسی است و نتیجه اعلام می‌شود.

 

در حالی که شبکه‌های اجتماعی امروز تصاویری را از تجمع خانواده دانش‌آموزان قمی و بگومگویشان با فرماندار این شهر منتشر ساختند که به هیچ وجه با توضیحات وی قانع نمی‌شدند، رسانه‌ها خبر مسمومیت دانش‌آموزان را این بار از تهران مخابره کردند.

 

 

روابط عمومی آموزش و پرورش تهران درباره حادثه مدرسه دخترانه محله منیریه اعلام کرده مسمومیت تنفسی تعدادی از دانش آموزان به دلیل انتشار اسپری حشره‌کش در فضای کلاس بوده است.

 

به گزارش «ایسنا» ساعت  ۱۰ صبح امروز در پی کنجکاوی دو دانش‌آموز یکی از مدارس منطقه ١١ تهران،  اسپری حشره کش در فضای کلاس، منتشر و حدود ٣٠ دانش‌آموز دچار مشکل تنفسی شدند که  این امر موجب ایجاد استرس شدید در میان دانش‌آموزان شد.

 

 

سریال ناتمام مسمومیت‌های دانش‌آموزی

 

مسمومیت دانش‌آموزان از نهم آذر ماه سال جاری شروع شد. نیازی به اعلام روابط عمومی آموزش و پرورش قم نبود تا اعلام کند ۱۸ دانش‌آموز هنرستان دخترانه نور یزدان شهر، مسموم و به بیمارستان منتقل شده‌اند؛ تجمع خانواده‌ها مقابل هنرستان و تصاویری که از آن درز پیدا کرده بود، خبر را زودتر رساند. گفته شد که دانش‌آموزان مسموم شده، علائمی مثل بی‌حالی، سوزش گلو و سرگیجه دارند.

 

به گزارش «آرمان ملی» حدود دو هفته گذشت و تقریبا همه آن مسمومیت را پای حادثه‌ای گذاشتند که همه جا ممکن است اتفاق بیفتد؛ هرچند مسئولین هنوز دلیلش را اعلام نکرده بودند. این حادثه هم مثل بسیاری از موضوعات دیگر داشت به فراموشی سپرده می‌شد که روز بیست و دوم آذر ماه، خبر رسید برای دومین بار دختران هنرستان نور مسموم شده‌اند؛ این‌بار ۵۱ دانش‌آموز. این بار مدت زمان بیشتری نگاه‌ها متوجه هنرستان دخترانه قم شد؛ باز هم دلیل مسمومیت اعلام نشد و اخباری که از مسئولین منتشر شد در حد چگونگی انتقال دانش‌آموزان به بیمارستان و نحوه رسیدگی به آنها و وضعیت ترخیص‌شان باقی‌ماند اما برای طیف قابل توجهی از شهروندان ایرانی این سوال پیش آمد که در این هنرستان چه خبر شده؟

 

اخبار مرتبط:

سرنخ‌ مسمومیت‌های دانشجویی

 

گذشت و تا دو ماه بعد که حادثه مشابه رخ داده برای هنرستان نور باز هم تکرار شد اما این بار در دبیرستان دخترانه فاطمیه منطقه صفاشهر قم؛ ۱۵ دانش‌آموز و تنها دو روز بعد یعنی دهم بهمن ماه، بار دیگر در همین مدرسه ۱۸ دانش‌آموز مسموم شدند. مسمومیت‌ها همین‌طور ادامه پیدا کردند؛ دوازده بهمن، مدرسه بلقیس برقعی درگیر مسمومیت شد و ۷ دانش‌آموز و یک معلم را راهی بیمارستان کرد؛ شانزده بهمن، همزمان سه مدرسه دخترانه قرائتی و میثم، طاها و امامی از مسمومیت دانش‌آموزان خود خبر دادند؛ هفدهم بهمن هم مدارس حضرت فاطمه الزهرا(س)، شاهد رضوی و هنرستان سیدحسن برقعی جمعا ۶۱ دانش‌آموز مسموم و آخرین مورد (البته تا زمان نگارش این متن) اختصاص پیدا کرد به ۳۷ دانش‌آموز دیگر که روز ۲۳ بهمن ماه، در مدارس ناحیه ۳ آموزش و پرورش ازجمله ریحانه‌النبی، منتظری و شاهد رضوی.

 

در تمام این مدت هم بر اسرارآمیز بودن خبر افزوده شد و حالا دیگر افکار عمومی هر روز منتظر این بود که ببیند دانش‌آموزان کدام مدرسه در قم مسموم شده‌اند. نگرانی‌های وافر خانواده‌های دانش‌آموزان قمی را هم اضافه کنید. برخی مسئولان راهکارهایی مثل تعطیلی مدارس را دادند.

 

به نوشته آرمان، نشست‌ها و جلساتی در قم شکل گرفت و پیگیری خبرنگاران هم از مسئولان قم به پاسکاری از یک مسئول به مسئول دیگر و از یک سخنگو به سخنگوی دیگر منتهی شد. در ویدئویی که از خانواده‌های دانش‌آموزان در یک نشست با مسئولین محلی بیرون آمد نشان می‌داد که خانواده‌ها با عصبانیت مسئولان را خطاب قرار داده و از آنها می‌پرسند که آیا در مدارس فرزندان شما(منظور فرزندان مسئولین) هم این اتفاقات می‌افتد؟!

 

آنها در خصوص نشتی موتورخانه مدرسه‌ای هم گفته بودند که اصلا در طبقه‌ای که دانش‌آموزان مسموم شدند موتورخانه وجود نداشته و مسائلی از این دست. در کنار اظهار نظرهای مسئولان، نمایندگان قم در مجلس و دیگران، موضوعاتی هم مطرح شد نظیر احتمال عمدی بودن حادثه که توسط «احمد حاجی‌زاده» معاون استاندار قم طرح شد و… اما نامه‌ای که روز گذشته در کانال(شبکه اجتماعی) ایتای همشهری قم دیده شد تحت عنوان «نامه رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در ارتباط با مسمومیت سریالى مدارس» که به معلمان مدارس توصیه شده بود با کیسه فریزر هوای ناحیه مسموم شده و دم و بازدم دانش‌آموزان را جهت نمونه‌برداری ذخیره کنند!

 

 

علائم عجیب و توصیه عجیب‌تر

 

بشنوید از بوی نارنگی یا چیزی شبیه نارنگی که خبرگزاری تسنیم درباره مسمومیت دانش‌آموزان قم از زبان مسئولان مدارس منتشر کرده و گفته بعد از این بو، سرگیجه و بدحالی سراغ دانش‌آموزان آمده؛ عوارضی که به گفته والدین دانش‌آموزان تا چند هفته بعد هم ادامه داشته. بوی نارنگی ما را به زمان جنگ و حملات شیمیایی رژیم صدام می‌برد و خاطرات رزمندگانی که با شنیدن بوی میوه‌هایی چون سیب متوجه حمله شیمیایی دشمن می‌شدند.

 

همان‌طور که گفته شد، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی قم یعنی «مهدی مصری» در رابطه با مسمومیت دانش‌آموزان قمی، موضوع و در واقع دستوری عجیب را خطاب به «محسن اوروجی» مدیر کل مدیریت بحران، نوشته با این مضمون که «معلمان مدارس با کیسه فریزر هوای ناحیه مسموم شده و دم و بازدم دانش‌آموزان رو جهت نمونه برداری ذخیره کنند.»

 

البته کارشناسان و متخصصان امور پزشکی و تشخیص مسمومیت‌های گوناگون هنوز هیچ واکنشی به این نامه نشان نداده و نگفته‌اند که آیا با نمونه برداری از نفس دانش‌آموزان می‌شود به راه حلی برای حل بحران مسمومیت در قم رسید یا خیر؟

 

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات