تاریخ انتشار : سه شنبه 23 اسفند 1401 - 22:34
کد خبر : 17679

پیش‌بینی اوضاع فناوری‌های نوین در سال نو

پیش‌بینی اوضاع فناوری‌های نوین در سال نو
«هوش مصنوعی»، «متاورس و اینترنت آینده»، «وب 3 و بلاک چین»، «فناوری کوانتومی»، «انسانی‌تر شدن رُبات‌ها»، «اعتماد دیجیتال»، «فناوری جی5» و «تحولات حوزه امنیت سایبری» موضوعات مهمی هستند که هر کدام روندهای نوینی را در جهان دیجیتال آینده به ارمغان خواهند آورد

با فرارسیدن سال نو خورشیدی و در حالی که سومین ماه از ۲۰۲۳ را سپری می‌کنیم یکی از مهمترین سئوالاتی که مطرح می‌شود، این است که در سال آتی، چه فناوری‌هایی بیشترین توجه را به خود جلب می‌کنند؟ البته این دست پرسش‌ها صرف‌نظر از اوضاع اینترنتی کشور ما است که از جانب طرفداران طرح صیانت باید محدودیت‌هایش افزایش یابد و به تبع آن بسیاری از فناوری‌های اینترنت‌پایه هم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

 

«هوش مصنوعی»، «متاورس و اینترنت آینده»، «وب ۳ و بلاک چین»، «فناوری کوانتومی»، «انسانی‌تر شدن رُبات‌ها»، «اعتماد دیجیتال»، «فناوری جی۵» و «تحولات حوزه امنیت سایبری» موضوعات مهمی هستند که هر کدام روندهای نوینی را در جهان دیجیتال آینده به ارمغان خواهند آورد. البته موارد ذکر شده تنها فناوری‌های نوظهوری نیستند که در حال تکامل‌اند، بلکه در دنیای فعالیت سازمان‌های اطلاعاتی این فناوری‌ها جایگاهی اثرگذارتری دارند.

 

بسیاری معتقدند در سال نو هوش مصنوعی در سازمان‌ها واقعی خواهد شد و به هر مجموعه‌ای این امکان را می‌دهد تا از قدرت خود برای ایجاد خدمات هوشمندتر استفاده کند. بخش‌هایی از متاورس هم در سال ۲۰۲۳ واقعی خواهند شد. بهترین توصیفی که می‌توان برای واژه متاورس داشت، شاید فقط «دنیای دیجیتالی همه‌جانبه‌تر» است.

 

 

از زمانی که «مارک زاکربرگ» در اواخر سال ۲۰۲۱ تبلیغات متاورس را آغاز کرد، همه سازمان‌های بزرگ مشغول آن شدند. پیشرفت در وب ۳ و بلاک چین هم یکی از مهمترین تحولات سال ۲۰۲۳ خواهد بود. اگرچه بیشتر مردم به فناوری بلاک چین در رابطه با ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین فکر می‌کنند، اما بلاک چین امنیتی را ارائه می دهد که از بسیاری جهات دیگر مفید است؛ موضوعی که ضرورت توجه سازمان‌های اطلاعاتی را بیش از گذشته مورد تاکید قرار می‌دهد.

 

پیشرفت‌های سریع در حوزه کوانتومی دیگر اتفاق مهم سال است. محاسبات کوانتومی، که از ذرات زیراتمی برای ایجاد روش‌های جدید پردازش و ذخیره اطلاعات استفاده می‌کند، یک جهش تکنولوژیکی است. این روند رو به جلوی این فناوری شگفت‌انگیز همچنین به دلیل توانایی آن در جستجو، نظارت، تجزیه و تحلیل و عمل بر روی داده‌ها، بدون توجه به منبع در دنیای آینده نقشی اساسی خواهد داشت.

 

انسانی‌تر شدن ربات‌ها دیگر رویداد مهم سال ۲۰۲۳ است. رُبات‌هایی که در گرداوری اطلاعات و تحلیل کمک شایانی به سازمان‌های اطلاعاتی خواهند داشت. در هفته‌های اخیر این چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) بود که نگاه بسیاری را در حوزه فناوری‌های نوین به خود خیره کرد.

 

اعتماد دیجیتال که خود بحث مفصلی دارد دیگر رخداد مهم سال ۲۰۲۳ است. در جایی که فناوری‌های جی۳ و جی۴ انسان را قادر به مرور اینترنت، استفاده از خدمات مبتنی بر داده، افزایش پهنای باند کرده‌اند، انتظار می‌رود خدمات جی۵ بتواند فرصت‌ها و تهدیدات فراوانی برای سازمان‌های اطلاعاتی به وجود آورد.

 

از همه اینها که بگذریم تحولات مهم مربوط به امنیت سایبری در سال ۲۰۲۳ و سال خورشیدی پیش رو جایگاهی خاص دارد. اگرچه ممکن است امنیت سایبری به عنوان یک فناوری نوظهور به نظر نرسد، اما درست مانند سایر فناوری‌های مذکور در حال تکامل است. این موضوع آنگاه قابل درک است که بدانیم تهدیدهای فضای سایبر دائماً در حال نو شدن هستند و هکرهایی که در تلاش برای دسترسی غیرقانونی به داده‌ها هستند، به این زودی‌ها تسلیم نمی‌شوند و همچنان به یافتن راه‌هایی برای عبور از سخت‌ترین اقدامات امنیتی ادامه خواهند داد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات