تاریخ انتشار : سه شنبه 24 آبان 1401 - 15:54
کد خبر : 16319

«ویروس شتر» در کمین مسافران قطر

«ویروس شتر» در کمین مسافران قطر

جام جهانی قطر در حالی به روزهای آغازین خود نزدیک می‌شود که مواردی از ابتلا به ویروس شتر MERS-CoV ؛ ویروسی مشترک بین انسان و دام، گزارش شده است.   کرونا ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) با عنوان ویروس شتر عامل ایجاد عفونت شدید دستگاه تنفسی تحتانی در انسان است و می‌رود تا به یک

جام جهانی قطر در حالی به روزهای آغازین خود نزدیک می‌شود که مواردی از ابتلا به ویروس شتر MERS-CoV ؛ ویروسی مشترک بین انسان و دام، گزارش شده است.

 

کرونا ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (MERS-CoV) با عنوان ویروس شتر عامل ایجاد عفونت شدید دستگاه تنفسی تحتانی در انسان است و می‌رود تا به یک تهدید جهانی مخصوصاً در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تبدیل شود.

 

این ویروس نخستین‌بار در سال ۲۰۱۲ در عربستان سعودی شناسایی شد و  از زمان کشف آن، ‌هزاران نفر در ۲۷ کشور جهان تحت‌تأثیر عفونت ناشی از این ویروس قرار گرفته‌اند.

 

تارنمای روزنامه اسپانیایی «مارکا» به نقل از سازمان بهداشت جهانی گزارش داده طی ۱۰ سال گذشته ۲۵۷۸ مورد از این بیماری شناسایی شده که ۸۹۱ نفر را از پای درآورده است.

 

 

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت و همچنان که اشاره شد «کَمل ویروس» (Camel Virus) یک ویروس مشترک بین انسان و دام است و در چندین کشور خاورمیانه، آفریقا و آسیای جنوبی شناسایی شده است.

 

تارنمای «مترو» در گزارشی به این مطلب پرداخته و نوشته است: تاکنون چندین مورد ابتلا به این ویروس در قطر که این روزها قرار است میزبان جام جهانی باشد هم گزارش شده است؛ ‌ ۳۸ نفر مبتلا و ۷ مورد شمار فوتی‌ها بوده که تمامی این موارد به دلیل تماس مستقیم با شتر و نوشیدن شیر خام این حیوان بوده است.

 

علائم این ویروس می‌تواند بین بدون علامت، خفیف و شدید متغیر باشد؛ اما به‌طورکلی تب، سرفه و مشکلات تنفسی از علائم شایع آن است.

 

این بیماری همچنین علائم گوارشی مانند اسهال هم به همراه دارد؛ اما عمده تصویر شدید از این بیماری، مشکلات و نارسایی تنفسی است که فرد مبتلا  نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند باید بیشتر این بیماری را جدی بگیرند.

 

عربستان سعودی تقریباً ۸۰ درصد موارد عفونت انسانی را گزارش کرده است که عمدتاً در نتیجه تماس مستقیم یا غیرمستقیم با شترهای آلوده یا افراد آلوده در مراکز بهداشتی است.

 

گزارش از فاطمه دهقان نیری

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات