تاریخ انتشار : سه شنبه 11 اردیبهشت 1403 - 15:30
کد خبر : 20542

وضعیت سالمندان در ۱۴۰۳ تغییر می‌کند؟

وضعیت سالمندان در ۱۴۰۳ تغییر می‌کند؟
نیمی از سالمندان تحت پوشش بیمه تکمیلی نیستند و اگر دچار بیماری‌هایی شوند که امکان وقوع هزینه‌های کمرشکن سلامت وجود دارد، دچار مشکلاتی خواهند شد و باید هزینه‌های بالایی پرداخت کنند.

در سال ۲۰۱۰ تخمین زده شد که ۵۲۴ میلیون نفر یا ۸ درصد از جمعیت جهان را افراد سالمند ۶۵ سال به بالا تشکیل می‌دهند و انتظار می‌رود این رقم در سال ۲۰۵۰ میلادی تقریبا ۳ برابر شود و به حدود ۱.۵ میلیارد نفر یا ۱۶ درصد از جمعیت جهان برسد.

 

به گزارش ایرنا، افزایش جمعیت سالمندی در کشورهای پیشرفته طی ۱۰۰ تا ۲۰۰ سال اتفاق افتاده است، در حالی که در کشورهایی مانند ایران، این مسیر در طول ۳۰ تا ۴۰ سال رخ می‌دهد.

 

مطابق گزارش سال ۲۰۲۱ پایگاه گلوبال اکونومی، ایران با ۷.۳۸ درصد جمعیت سالمند بالای ۶۵ سال در رده ۹۶ رده‌بندی کشورها از نظر میزان سالمندی قرار داشته و میانه جدول ۱۹۶ کشور ایستاده است.

 

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت هم اعلام داشته در حال حاضر ۸ میلیون سالمند در کشور داریم که در ۲۰ سال آینده به ۱۶ میلیون نفر می‌رسند.

 

به گزارش ایران مامن، این در حالی است که شمار قابل توجهی از همین تعداد نیز سالمندی باکیفیتی را سپری نمی‌کنند. به عنوان مثال نیمی از سالمندان تحت پوشش بیمه تکمیلی نیستند و اگر دچار بیماری‌هایی شوند که امکان وقوع هزینه‌های کمرشکن سلامت وجود دارد، دچار مشکلاتی خواهند شد و باید هزینه‌های بالایی پرداخت کنند.

 

 

گزارش ایرنا در توصیف شرایط سالمندان می‌افزاید :۸۶ درصد سالمندان با همسر خود، ۲۹.۲ درصد با فرزندان و ۷.۳ درصد نیز به تنهایی زندگی می‌کنند و در این میان، تنهایی در زنان سالمند بیشتر است. این در حالی است که اغلب این زنان از بیمه تکمیلی برخوردار نبوده، حقوق بازنشستگی ندارند و حتی سرپرست خانوار هم محسوب می‌شوند.

 

«سهیل دیناری» از صاحب‌نظران در حوزه مسائل سالمندی به «رسالت» می‌گوید: مطابق آمارها ۶۰ درصد سالمندان حداقل به یک بیماری مزمن مبتلا هستند (پرفشاری خون، دیابت و بیماری‌های قلبی و عروقی به ترتیب بیشترین شیوع را در بین سالمندان دارند) که این خود باعث بروز محدودیت‌هایی در زندگی سالمندان می‌شود و میزان فعالیت‌های اجتماعی این افراد را محدود می‌کند و معمولا آن‌ها را بـیش از سایر افراد در معرض خطر ناتوانی و مرگ قرار می‌دهد.

 

در این زمینه، «حسام‌الدین علامه» پژوهشگر حوزه سالمندی بر فراهم‌سازی زیرساخت‌های لازم در کشور تأکید کرده و می‌گوید باید این گروه از جمعیت را توانمند کنیم و این توانمندی به سالمندی فعال و پویا منجر خواهد شد. وقتی سالمند پویاست که هنوز ارتباطش با جامعه برقرار باشد. مهم نیست فردی که در سطح جامعه است ۵۰ ساله،۷۰ ساله یا ۸۰سال باشد؛ یک سالمند ۸۰ ساله هم می‌تواند سالمندی پویا باشد؛ مادامی‌که مستقل باشد و بتواند ارتباط کاملی با جامعه داشته و در اجتماع حضور و مشارکت داشته باشد.

 

در پاسخ به مطالبات مربوط به افزایش کیفیت زندگی سالمندان، رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان فروردین‌ماه سال جاری اظهار کرده برنامه‌ریزی‌هایی از سال ۱۴۰۲ صورت گرفته و قرار است امسال بیشتر روی حوزه توانمندسازی افراد سالمند قدم برداریم از جمله در پایان سال با استفاده از ظرفیت مردم، بخش زیادی از زنان سالمند تحت آموزش‌های لازم قرار خواهند گرفت.

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات