تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 فروردین 1403 - 17:10
کد خبر : 20407

دکتر رفتن هم مثل دندانپزشکی لاکچری می‌شود

دکتر رفتن هم مثل دندانپزشکی لاکچری می‌شود
با گران شدن تعرفه‌های پزشکی بسیاری نگرانند همه حوزه‌های بهداشت و درمان به سرنوشت دندانپزشکی دچار شوند

برای بسیاری خدمات دندانپزشکی طی سال‌های اخیر از دسترس خارج شده است. اسفندماه پارسال بسیاری از رسانه‌ها به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس مربوط به سال ۹۵ توجه نشان دادند که تصریح می‌داشت: هر ایرانی حداقل ۶ دندان پوسیده دارد؛ بالای ۸۰ درصد افراد ۵ تا ۶ ساله به طور متوسط ۵ دندان شیری پوسیده، یا کشیده‌شده یا پرشده دارند، افراد ۳۰ تا ۴۰ ساله که در سن فعالیت اجتماعی هستند، ۱۲ تا ۱۳ دندانِ ازدست‌رفته دارند. در گروه سنی بالای ۶۵ سال نیز بیش از ۵۵ درصد افراد دیگر هیچ دندانی برایشان باقی نمانده است.

 

به گزارش ایران مامن، آبان ماه سال ۹۸ هم عضو شورای عالی نظام پزشکی اظهار داشته بود ۷۰ درصد مردم توان پرداخت هزینه‌های دندانپزشکی را ندارند.

 

حالا با گران شدن تعرفه‌های پزشکی بسیاری نگرانند همه حوزه‌های بهداشت و درمان به سرنوشت دندانپزشکی دچار شوند.

 

 

به تازگی تعرفه‌های پزشکی برای سال ۱۴۰۳ از سوی هیئت دولت با افزایش ۳۵ درصدی به‌ تصویب رسیده است. حال اینکه شورای عالی بیمه ۲۴ دی ۱۴۰۲ افزایشی ۴۶ درصدی را برای تعرفه‌های پزشکی به تصویب رسانده بود که با رد آن از سوی هیئت دولت، این افزایش دستخوش تغییر و کاهش شد.

 

به گزارش «رسالت» معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی خبر داده، بیشترین میزان افزایش در تعرفه‌ها برای حق ویزیت در نظر گرفته شده و «عددی نزدیک به ۵۰ درصد خواهد بود.» این درحالی است که بنا بر اعلام منابع رسمی «۶ تا ۹ میلیون نفر از جمعیت ساکن کشور فاقد بیمه فعال هستند. این گروه از جمعیت در صورتی که بیمار شوند، تمامی هزینه درمان و دارو را باید از جیب پرداخت کنند». با وجود وعده‌های مطرح شده مبنی بر کاهش پرداخت از جیب بیمار، سازمان های بیمه گر به تعهدات خود در قبال مراکز درمانی و خدمات پزشکی و داروخانه‌ها عمل نمی کنند.

 

بر اساس گزارش مرکز آمار مربوط به سال ۱۴۰۱، خانوارهای شهری با درآمد کمتر از ۱۲ میلیون تومان به‌طور میانگین یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در ماه برای هزینه‌های بهداشت و درمان اختصاص داده اند. مزدبگیران و حداقل‌بگیران که در آن سال درآمد ماهانه آنان به‌طور متوسط کمتر از هفت میلیون تومان بوده، در این گروه جای می‌گیرند. به عبارت دیگر، خانواده‌ای با درآمد کمتر از هفت میلیون تومان در حدود یک و نیم میلیون تومان در حوزه درمان هزینه کرده است. بر این اساس، خانوارهایی با درآمد ۱۲ تا ۲۷ میلیون تومان، ماهانه دو میلیون تومان برای درمان صرف کرده‌اند و هزینه‌های درمان خانوارهای دارای درآمد ۲۷ تا ۳۶ میلیون تومان هم ماهیانه معادل سه میلیون تومان اعلام شده است. گروه‌های درآمدی بالاتر نیز به‌طور میانگین ماهانه چهار میلیون تومان برای هزینه‌های بهداشت و درمانشان صرف کرده‌اند.

 

در ادامه همین روند، طی سالیان اخیر یک گزاره پرتکرار در خبرها دست به دست می چرخد؛ اینکه «آمار مراجعان به نظام خدمات درمانی کشور، طی چند سال گذشته قریب به ۳۰ درصد کاهش یافته است، به این دلیل که هزینه درمان نسبت به درآمد خانوارها چشم‌گیر است و اینکه سالانه حدود سه میلیون نفر، به علت هزینه‌ در بخش سلامت فقیر می‌شوند و به این خاطر مراجعه به مراکز درمانی را پشت گوش می اندازند.»

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات