تاریخ انتشار : سه شنبه 4 اردیبهشت 1403 - 12:46
کد خبر : 20484

دو پرسش اساسی درباره برخورد با بی‌حجابی

دو پرسش اساسی درباره برخورد با بی‌حجابی
با آغاز طرح جدید برخورد با بی‌حجابان و برخی از فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده که بار دیگر موجب داغ شدن این بحث در شبکه‌های اجتماعی شد، کاربرانی از برخی نحوه‌های خشن و تند برخورد با زنان کم‌حجاب یا بی‌حجاب گلایه کردند.

برخورد با بی‌حجاب‌ها در خیابان و اماکن عمومی طی یکی دو هفته گذشته تبدیل شده به اصلی‌ترین کانون توجه رسانه‌ها، کاربران شبکه‌های اجتماعی و خیلی از شهروندان. مقامات و سیاسیون هم بیش از هر چیزی در این باره صحبت می‌کنند.

 

اظهارات اخیر رئیس قوه قضاییه درباره تصمیم به انجام طرح مبارزه با بی‌حجابی بعد از جلسه‌ای که پایان سال ۱۴۰۱ با رئیس قوه مجریه داشته یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین موضع‌گیری‌ها در این خصوص بوده است.

 

به گفته قاضی القضات «در همین راستا از فراجا نیز خواسته شد و خطاب به او تأکید شد که در این قضیه به میدان بیاید، خب آیا اکنون می‌توان خود را کنار بکشیم و اصطلاحاً به تعبیر عامیانه بگوییم کی بود کی بود، من نبودم؟!»

 

همچنین، «محمدحسین طاهری آکردی» دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر درباره برخورد با بی‌حجابان موسوم به «طرح نور» توضیح داده است: اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ به دستور رئیس جمهور، ستاد عفاف و حجاب به ریاست احمد وحیدی وزیر کشور تشکیل شد و ستاد امر به معروف و نهی از منکر در کنار دیگر نهادها یکی از اعضای این ستاد است. مسؤلیت‌های ستاد ما در حوزه حجاب بعد از تأسیس ستاد عفاف و حجاب به این نهاد واگذار شد و تا الان درخواستی از سوی این نهاد برای ورود ما به طرح نور صورت نگرفته است. ضابطین ستاد امر به معروف و نهی از منکر مردمی و جهادی هستند. اگر ستاد عفاف و حجاب از ما درخواست نیرو کند تشکل‌های مردمی و ضابطین ما آماده همکاری هستند.

 

 

درباره مسئولیت دولت در اجرای طرح «حجاب و عفاف» که لایحه مرتبط با آن هنوز در شورای نگهبان تایید نشده «هم میهن» نوشته است: رئیسی و دولتش نه‌تنها مسئولیت تصمیم خود در اواخر سال ۱۴۰۱ و اقدامات مجموعه وزارت کشور و دیگر ارکان ذیربط را نمی‌پذیرند، بلکه شبکه های اجتماعی همسو با دولت با فضاسازی تبلیغاتی و حملاتی گسترده همچون «ایتا» و یا روزنامه‌های حامی تندروها همچون «کیهان» کار را به جایی رسانده‌اند که اعضای دفتر رهبری را تکذیب و تخریب می‌کنند و حاضر نیستند بپذیرند عامل اصلی این «بی‌قاعدگی‌ها»، دولت و حامیان تندرو آن هستند.

 

در تازه‌ترین اظهارنظرها درباره توئیت‌های خبرساز «مهدی فضائلی» عضو دفتر رهبری درباره برخورد با بی‌حجابی که بیان داشته «برخی مسئولان به دلیل کارهای بی‌قاعده در حوزه حجاب تذکر دریافت کردند»، «عباس سلیمی نمین» مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران گفته است: توئیت فضائلی درباره حجاب را با توجه به جایگاهش در دفتر رهبری باید لحاظ کرد.

 

این در حالی است که «حسین شریعتمداری» مدیرمسئول روزنامه «کیهان» نوشته رهبری سخنگو ندارد و به نوعی اظهارات عضو دفتر رهبری درباره نحوه برخورد با بی‌حجابی زیر سوال برده است.

 

 

نکته قابل تامل اینکه رسانه‌های اصولگرا هم مانند چهره‌های این جریان دچار تشتت در زمینه نحوه برخورد با بی‌حجابی و مسئولیت طرح جدید نیروی انتظامی شده اند.

 

به نوشته «جوان» با آغاز طرح جدید برخورد با بی‌حجابان و برخی از فیلم‌ها و تصاویر منتشر شده که بار دیگر موجب داغ شدن این بحث در شبکه‌های اجتماعی شد، کاربرانی از برخی نحوه‌های خشن و تند برخورد با زنان کم‌حجاب یا بی‌حجاب گلایه کردند.

 

مرتبط:

مساله حجاب؛ جعبه پاندورای ۱۴۰۳

جریمه سه میلیونی بی‌حجابی؛ حقوقدان‌ها چه می‌گویند؟

حجاب و اجبار در تاریخی ۹۰ ساله

نان مردم حجاب، آب مردم حجاب…

 

به گزارش ایران مامن، درباره متن و حاشیه‌های برخورد با بی‌حجاب‌ها دو پرسش اساسی مطرح است که نخستین آن به دلیل اصرار بر بازگشت «گشت ارشاد» باز می‌گردد و آن این که سیاستگذاران کشور که در راس تصمیم‌سازی برای برخورد با بی‌حجاب‌ها در کشور قرار دارند چه برآوردی از نتیجه اقدامات قبلی و مواجهه فیزیکی با پدیده بی‌حجابی دارند؛ اگر موفق بوده چرا اذعان می‌دارند که جامعه نیازمند پاکسازی از بی‌حجابی است و اگر دچار ناکامی شده چه دلیلی برای تکرار آن دقیقا به همان شیوه‌های پیشین دارند.

 

پرسش دوم این که اگر قرار است پروسه برخورد با بی‌حجابی با استدلال و بر مبنای مواجهه با یک اقدام غیرقانونی پیش برود چرا بعد از کش و قوس‌های فراوان هنوز لایحه حجاب و عفاف در میان اجزای مختلف قوه مقننه سرگردان است و علاوه بر آن سازوکارهای برخورد با بی‌حجابی و مسئولیت مستقیم آن در هاله‌ای از ابهام به سر می‌برد؟

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات