تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 اردیبهشت 1403 - 14:54
کد خبر : 20490

ایران، مناقشات هسته‌ای و موقعیت «درآستانگی»

ایران، مناقشات هسته‌ای و موقعیت «درآستانگی»
به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرچند غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد.

چند روز بعد از عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل، برخی تحلیلگران می‌گویند جمهوری اسلامی به دنبال تثبیت برتری و جایگاه نظامی-امنیتی خود در خاورمیانه است.

 

در روزهای گذشته و پس از طرح مباحثی در مورد امکان کشیده شدن دامنه مناقشات و درگیری‌های تهران و تل آویو به رویارویی هسته‌ای، یکی از نمایندگان مجلس سخنان جنجالی و تعجب‌برانگیزی درباره امکان دستیابی ایران به بمب اتمی به زبان آورد.

 

«جواد کریمی قدوسی» نماینده مشهد که نتوانست دوره نمایندگی‌اش را برای مجلس دوازدهم تمدید کند در توئیتی مدعی شد «در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.»

 

این اظهارات با واکنش‌های زیادی روبرو شد؛ «انتخاب» کریمی قدوسی را «ابوالفیک ایران خواند» و «آرمان ملی» نوشت «کریمی قدوسی باش، هر چی می‌خوای بگو» .

 

 

همزمان با توضیحات سخنگوی وزارت امور خارجه که «موضوع استفاده از سلاح هسته‌ای هیچ جایگاهی در دکترین هسته‌ای و دفاعی کشور ندارد«، «شهریار حیدری» نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: «به‌عنوان کمیسیون تخصصی عرض می‌کنیم که ما هیچگونه سلاح هسته ای نه ساخته‌ایم و نه داریم؛ من تعجب می کنم از این نماینده که واقعا می‌خواهد کجا آزمایش کند، کجا هست؟ چه کسی دارد؟»

 

روزنامه «ایران» هم نوشت: روزنامه ایران نوشت: عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، در اظهاراتی دو پهلو مدعی شده است که در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد. این درحالی است که رژیم صهیونیستی، امریکا و کشورهای غربی به دنبال متهم کردن ایران هستند و با توجه به رویارویی اخیر ایران و رژیم صهیونیستی، این تلاش‌ها بیشتر هم شده است.

 

مرتبط:

جنگ غزه و ارتباط آن با برجام و برنامه هسته‌ای ایران

انرژی هسته‌ای؛ حق مسلمی که باعث رهایی از خفگی نشد

 

نکته قابل تامل اینکه کریمی قدوسی بعد از واکنش‌های گسترده و شدید به اظهاراتش که گفته می‌شود بهانه تشدید «ایران هراسی» را فراهم می‌سازد، بر ادعاهایش پافشاری و اظهار داشته «کارشناسان به ما گفته‌اند که برای تولید اورانیوم ۹۰ درصد که سوخت اصلی کلاهک هسته‌ای است، نصف روز زمان لازم داریم.»

 

این اظهارات همزمان شده با مصاحبه «رافائل گروسی» با «دویچه وله» که به این رسانه آلمانی گفته است: ایران هفته‌ها و نه ماه‌ها با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله‌ دارد. البته این به آن معنا نیست که ایران در این مدت زمان به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت.

 

 

به گفته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرچند غنی‌سازی اورانیوم در سطوح نزدیک به درجه تسلیحات باعث نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران اکنون سلاح هسته‌ای دارد.

 

همه این ها همزمان شده با اظهارات «محمد اسلامی» رئیس سازمان انرژی اتمی که گفته است «ایران، همسو با سایر کشورهای جهان، گام‌های اساسی برای افزایش تعداد نیروگاه‌ها و ظرفیت تولید برق هسته‌ای برداشته است.»

 

به گزارش ایران مامن، در این فضا بسیاری می‌گویند با توجه به فتوای حرمت کاربرد تسلیحات هسته‌ای، بهترین آرایش راهبردی نمایش کمترین میزان فاصله با هسته‌ای شدن یا به عبارتی موقعیت «در آستانگی» است که با وجود هزینه‌های دیپلماتیک و از آن مهم‌ترین فشار تحریم‌های شدید اقتصادی از سوی غرب، نقش غیرقابل انکاری در ایجاد بازدارندگی نظامی مقابل بازیگرانی مانند اسرائیل و ناتو خواهد داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات