تاریخ انتشار : دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 - 23:35
کد خبر : 20583

رقابت‌های مجلس برای تعیین نهمین رئیس جمهور

رقابت‌های مجلس برای تعیین نهمین رئیس جمهور
بسیاری شانس قالیباف را برای ریاست مجلس دوازدهم بیشتر می‌دانند اما می‌گویند وی در مجموع با چالش‌های جدی در صحنه سیاسی مواجه است.

۲۴۵ نماینده مجلس دوازدهم در دور اول انتخابات در ۱۱ اسفند مشخص شدند و ۴۵ نماینده باقی‌مانده نیز در دور دوم انتخابات در جمعه این هفته (۲۱ اردیبهشت) مشخص خواهند شد.

 

در فاصله کمتر از یک ماه تا گشایش مجلس جدید در خردادماه، گمانه‌زنی‌های متعددی درباره ریاست این مجلس صورت می‌گیرد. به گزارش «تسنیم» با کنار رفتن «سیدمحمود نبویان» منتخب اول تهران از رقابت بر سر ریاست، «محمدباقر قالیباف» با سابقه ریاست مجلس در ۴ سال گذشته، «علی نیکزاد» با سابقه دودوره‌ای وزارت و نائب‌رئیسی مجلس، «منوچهر متکی» با سابقه یک دوره سکانداری وزارت امور خارجه و حجت‌الاسلام «مجتبی ذوالنور» با سابقه نائب‌رئیسی مجلس یازدهم، چهار گزینه اصلی برای ریاست مجلس دوازدهم هستند که ممکن است بر اثر رایزنی‌هایی که اکنون در حال انجام است، در نهایت ۲ گزینه برای رأی‌گیری در صحن علنی باقی بمانند.

 

 

به گزارش ایران مامن، در میان این چهره‌ها، بسیاری شانس قالیباف را بیشتر می‌دانند اما می‌گویند وی در مجموع با چالش‌های جدی در صحنه سیاسی مواجه است.

 

به گزارش «هفت صبح» فهرست‌های منتشر شده اصولگرایان برای انتخابات مرحله دوم مجلس در تهران، نشان می‌دهد خطر بزرگی آینده سیاسی قالیباف را تهدید می‌کند و آن هم اتحاد همه اصولگرایان رادیکال از طیف سنتی تا گروه رائفی‌پور برای عدم راهیابی نمایندگان حامی او به مجلس در این مرحله است.

 

اصولگرایان در دور اول انتخابات تهران پنج فهرست اصلی داشتند: فهرست شانا (شورای ائتلاف حداد و پایداری محصولی به سرلیستی قالیباف)، امنا (فهرست نزدیک به دولت به سرلیستی رسایی)، فهرست شورای وحدت (جامعه روحانیت مبارز به سرلیستی متکی)، فهرست صبح ایران (رائفی‌پور به سرلیستی رسایی) و فهرست جبهه متحد (به طور غیررسمی از سوی زاکانی به سرلیستی کوثری و آقاتهرانی).

 

 

نتایج انتخابات که معلوم شد مشخص شد که از میان این پنج فهرست پیروزی بزرگ نصیب رائفی‌پور شده که از مجموع ۱۴ برگزیده مرحله اول و ۳۲ راه‌یافته به مرحله دوم ۲۴ نفر از لیست او بودند. سهم لیست‌های بعدی از کل منتخبان دور اول و راه‌یافتگان به مرحله دوم به این شرح است: شانا ۲۰ نفر، جبهه متحد ۱۹ نفر، امنا ۱۸ نفر و شورای وحدت ۲ نفر. اگر فقط بخواهیم ببینیم که در میان ۱۴ برگزیده مرحله اول، فهرست‌ها چه سهمی داشتند باید بگوییم که صبح ایران رائفی‌پور ۹ سهم داشته، جبهه متحد زاکانی ۸ سهم، شانا و امنا ۷ سهم و شورای وحدت یک سهم یعنی همان منوچهر متکی. (طبعا برخی اسامی بین لیست‌ها مشترک بوده و نباید اعداد را با هم جمع کنید.)

 

به نظر می‌رسید که متکی در سیاست بیشتر به قالیباف نزدیک باشد ولی او در دور دوم تصمیم گرفته با دولتی‌ها نزدیک باشد. از میان ۱۵ کاندیدای مشترک او با سایر لیست‌ها، ده کاندیدا با لیست دولت یا همان لیست امنا مشترک هستند و سه نفر با لیست شانا یا همان لیست قالیباف. دو نفر هم هستند که هم با شانا و هم با امنا مشترک هستند.

 

حالا با توجه به اینکه دو فهرستی که هنوز منتشر نشدند یعنی فهرست رائفی‌پور و زاکانی هم از منتقدان قالیباف خواهند بود، عملا ائتلافی میان اصولگرایان علیه قالیباف شکل گرفته تا نمایندگان نزدیک به او به دور دوم راه پیدا نکنند. در واقع دو فهرست اصولگرا تا اینجای کار و دو فهرست دیگر احتمالا در آینده، نفرات مشترک زیادی را با یکدیگر دارند که در لیست قالیباف نیستند و احتمال اینکه رای دهندگان با این فهرست‌ها پای صندوق بروند و به لیست‌های رقیب قالیباف رای بدهند چهار برابر این است که به لیست قالیباف رای بدهند.

 

 

«شرق» هم در این خصوص می‌نویسد: رقابت‌های دور دوم مجلس شورای اسلامی آغاز شده و از همین‌جا می‌توان پیش‌بینی کرد که روزهای بسیار سختی در مجلس در انتظار قالیباف و شورای ائتلاف اصولگرایان است. قالیباف نه توان این را دارد که هاشمی‌رفسنجانی مجلس ششم باشد و نه تمایلی دارد حدادعادل مجلس هفتم شود؛ پس با سرعت زیاد، در حال تبدیل‌شدن به علی لاریجانی مجلس نهم است؛ با این تفاوت که نمی‌تواند واقعا نقشی را که علی لاریجانی ایفا کرد، بازی کند.

 

این روزنامه اصلاح‌طلب می‌افزاید: تیم قالیباف هنوز هم تکلیف خودش را نمی‌داند. آنها در تندروی قابلیت رقابت با تیم «پاجوش‌ها» را ندارند. سال ۱۴۰۱ به سمت مردم چرخش کردند و از «حکمرانی‌ نو» حرف زدند تا شاید بتوانند رأی طبقه متوسط را که خواهان سبک زندگی متفاوت است، جذب کنند؛ اما بعد از فروکش‌کردن اعتراضات همه حرف‌هایی را که زده بودند، فراموش کردند.

 

«آرمان امروز» درباره تقابل اصلی قالیباف با رقبایش به نقل از «مهدی آیتی» تحلیلگر سیاسی می‌نویسد: مورد اختلاف رقیبان تندرو با شخص رییس مجلس و نواصولگرایان این است که نمی‌خواهند فردی با تفکرات قالیباف به‌عنوان رییس جمهور معرفی شود. به همین دلیل از هم اکنون در حالا تخریب او هستند تا اگر در انتخابات آینده ریاست جمهوری به رقیب یکدیگر تبدیل شدند بتوانند شهردار سابق تهران را کنار بزنند و اجازه ندهند که او به تنها آرزوی باقی مانده خود برسد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات