تاریخ انتشار : یکشنبه 19 فروردین 1403 - 23:29
کد خبر : 20423

گره خوردن مساله مهاجران افغان با کودکان خیابان

گره خوردن مساله مهاجران افغان با کودکان خیابان
طبق برآوردها ۸۳ درصد کودکان خیابان که شمارشان به حدود ۷۰ هزار نفر می‌رسد از اتباع هستند که بین آنها فراوانی افغانستانی‌ها بیشتر است و بیش از ۶۰ درصد از آنها اتباع غیرمجاز هستند

کمتر از چهار ماه پیش بود که شهردار تهران وعده داد معتادان متجاهر و کودکان کار در پایتخت تا اواخر سال جمع‌آوری می‌شوند. «علیرضا زاکانی» اعلام کرد تلاش می‌کنیم با اجرای یک برنامه هماهنگ که از اول دی آغاز می‌شود، چهره شهر را از دو آسیب معتادان متجاهر و کودکان کار کاملا پاک کنیم و تا عید پرونده این آسیب‌های ظاهری شهرمان را ببندیم.

 

پس از این اظهارات بود که زاکانی به خاطر گفته‌هایش هدف انتقادهای زیادی قرار گرفت و حتی رسانه‌های دولتی همسو نیز این برنامه‌ها را شکست‌خورده و ناکارآمد خواندند. به نوشته «ایسنا» این کودکان در خیابان‌های تهران کاسبی می‌کنند تا افرادی خاص به پولی برسند، این در حالی است که تاکنون نهادهای مسئول ۳۲ مرحله طرح ساماندهی کودکان خیابان را با محوریت جمع آوری این افراد اجرا کردند که شکست خورده و در نتیجه اجرای ناموفق اینگونه طرح‌ها، شاهدیم که روز به روز تعداد این کودکان در قالب مشاغل جدید افزایش می یابد.

 

مرتبط:

کودکان کار و خیابان؛ شهرداری «پاک‌سازی» می‌کند یا «استعدادیابی»؟

جمع ‌آوری کودکان کار ؛ طرح‌ های ضربتی اما بی نتیجه

 

حالا روزنامه شهرداری از «بازگشت کودکان کار به خانه» سخن می‌گوید. به گزارش «همشهری» به نقل از معاون اجتماعی-فرهنگی شهرداری تهران، بازگرداندن کودکان کار و خیابان به کانون خانواده برایمان مطلوب‌تر است به همین دلیل برنامه‌ای برای جمع‌آوری گروهی و انتقال آنها به مراکز نداریم.

 

 

به گفته «محمدامین توکلی زاده» مددکاران ما به خانه این کودکان رفته‌اند و با خانواده‌ها گفت‌وگو کرده‌اند، همچنین از طریق ارائه بسته‌های آموزشی تلاش کرده‌اند به کودکان کار و خانواده‌ها آگاهی لازم را بدهند. به برخی از خانواده‌ها که در حال سوءاستفاده از کودکان هستند، تذکر داده‌ایم تا محیط امنی از طریق ارتباط با خانواده‌ها ایجاد شود. در حال حاضر خانواده این کودکان در مراسم، جشن‌ها و مسابقات قهرمان‌شهر که برگزار کرده‌ایم، ‌شرکت می‌کنند.

 

به گزارش «ایرنا» طبق برآوردها ۸۳ درصد کودکان خیابان که شمارشان به حدود ۷۰ هزار نفر می‌رسد از اتباع هستند که بین آنها فراوانی افغانستانی‌ها بیشتر است و بیش از ۶۰ درصد از آنها اتباع غیرمجاز هستند. این کودکان به دلایل شرایط کار سخت، خانواده نابسامان و فقر فرهنگی اغلب رفتارهای خاصی دارند که گاهی باعث آزرده خاطرشدن شهروندان می‌شوند. به طورمثال عده‌ای از شهروندان از این موضوع گلایه دارند که سرچهارراه‌ها گاهی با کودکانی مواجه شدند که هنگام امتناع از خرید از آنها، کودکان به ماشین آنها لگد می‌زنند یا کف روی شیشه جلوی ماشین می‌پاشند و فرار می‌کنند.

 

برخی کارشناسان درآمد خوب را از دیگر علل افزایش کار اتباع ذکر کرده‌اند. براساس برخی بررسی‌های میدانی، خانواده دارای چهار فرزند ماهانه ۶۰ میلیون تومان درآمد از طریق کودک کار و خیابان، کسب می‌کند.

 

به گزارش ایران مامن، با توجه به این وضعیت و اصرار فعالان مدنی مبنی بر این که طرح‌های ضربتی برای جمع‌آوری کودکان خیابان و کار راه به جایی نمی‌برد، اصلی‌ترین راه مواجهه با پدیده کودکان کار از مسیر احصا و کنترل اتباع خارجی در شهرها و ساماندهی مهاجرانِ اغلب غیرقانونی می‌گذرد که بعد از وقایع سال‌های اخیر به ویژه روی کار آمدن طالبان در افغانستان شمارشان به شکل چشمگیری افزایش یافته است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات