تاریخ انتشار : شنبه 1 اردیبهشت 1403 - 20:12
کد خبر : 20451

پرواز ریزپرنده‌ها روی پازل منازعات خاورمیانه

پرواز ریزپرنده‌ها روی پازل منازعات خاورمیانه
بعد از این وقایع بود که وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد دخالتی در حمله به ایران نداشته است؛ بازیگری که ساعاتی قبل از برخاستن ریزپرنده‌ها در اصفهان، باز هم تمام قد پشت اسرائیل قرار گرفت تا در شورای امنیت پذیرش فلسطین به عنو عضو عادی سازمان ملل باز هم به نتیجه‌ای نرسد.

پنج روز بعد از حمله موشکی و پهپادی ایران به اراضی اشغالی و در حالی که هنوز اعداد مختلفی درباره درصد رهگیری انواع پرتابه‌ها به سمت اسرائیل از سوی منایع و رسانه‌های این رژیم مطرح می‌شود، (۹۹ درصد، ۸۴ درصد و …  ) برخی اهداف در اصفهان مورد هجوم قرار گرفت.

 

پس از شنیده شدن چند صدای انفجار در اصفهان در ساعت حدود ۴ بامداد روز جمعه ۳۱ فروردین، «مهر» خبر داد: صدای انفجار شنیده شده در اصفهان ناشی از انهدام سه ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی بوده است.

 

تصویر ماهواره‌ای از پایگاه هشتم شکاری و فرودگاه غیرنظامی اصفهان

 

«ایرنا» در این باره گزارش داد: گرچه در همان دقایق آغازین این عملیات حقارت بار، با مقابله یگان‌های منطقه پدافند هوایی مرکزی کشور مستقر در اصفهان، شکست این پروژه صهیونیستی معلوم و مبرز گشته بود ولی پروپاگاندا رسانه‌ای غرب و به خصوص حامیان رسانه‌ای آنان در رسانه‌های فارسی زبان ضدانقلاب سعی در بزرگ‌سازی این عملیات حماقت بار صهیونیست‌ها داشتند.

 

همزمان تصاویر و اخباری هم از هدف قرار گرفتن نقاطی در عراق و سوریه در رسانه‌ها پخش شد از جمله به گزارش «بی بی سی» انفجاری در پایگاه «نیروهای بسیج مردمی» (الحشد الشعبی) در عراق چندین زخمی بر جای گذاشته است. به گزارش بی بی سی، «خبرگزاری فرانسه» به نقل از دو منبع امنیتی گفته این پایگاه «بمباران» شده است. خبرگزاری «رویترز »هم به نقل از دو منبع امنیتی می‌گوید که انفجار ناشی از یک حمله ناشناخته هوایی بود که حوالی نیمه شب جمعه رخ داد.

 

«رادیو فردا» در گزارش خود آورد: انتشار تصاویری از بقایای موشک‌های اسرائیلی در مناطقی از عراق توسط صابرین‌نیوز، رسانه نزدیک به حشدالشعبی، به گمانه‌زنی‌های دیگری در مورد ماهیت حمله اسرائیل به ایران دامن زد. …فابین هینتس، محقق انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک، در پاسخ به رادیوفردا درباره تصاویر منتشرشده از بوستر موشکی در نزدیکی بغداد می‌گوید: «بیشتر به نظر می‌آید این تصاویر مربوط به موشک هوا به زمینی باشد که اسرائیل نمونه‌های زیادی هم از آن دارد.»

 

 

در ادامه، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» مدعی شد که تجزیه و تحلیل تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد در حمله اسرائیل به پایگاه هوایی هشتم شکاری اصفهان، بخش مهمی از سیستم‌های پدافندی اس-۳۰۰ در این پایگاه هدف قرار گرفته شده است.

 

در پاسخ به این ادعا، «تسنیم» آسیب دیدن بخشی از سامانه پدافند هوایی در جریان مقابله با ریزپرنده ها در اصفهان را تکذیب کرد.

 

در میانه این تایید و تکذیب‌ها، اظهارات «ایتمار بن گویر» وزیر امنیت ملی اسرائیل که یکی از افراطی‌ترین اعضای کابینه «بنیامین نتانیاهو» محسوب می‌شود مورد توجه بسیاری قرار گرفت که در توئیتی یک کلمه‌ای عملیات اسرائیلی‌ها را «مضحک» توصیف کرد تا رهبران تل آویو بشدت به او حمله کنند و برخی کارشناسان صهیونیستی بن گویر را «لات کوچه خلوت» بخوانند؛ وضعیتی که از دید ناظران از تشدید شکاف‌ها در کابینه صهیونیستی حکایت دارد.

 

مرتبط:

ملاحظات اسرائیل برای حمله به ایران

 

در ایران اما بازار تحقیر عملیات اسرائیلی‌ها آشکارا داغ‌تر بود از «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه که گفته سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، شبیه اسباب‌بازی‌هایی بودند که کودکان ما با آنها بازی می‌کنند نه پهپاد تا «حسین شریعتمداری» مدیرمسئول «کیهان» که اظهار داشته حمله اسرائیل مانند توپ میرزا آقاسی، صدراعظم محمدشاه قاجار بود؛ به شاه گفته بود در حال ساختن توپی است که با آن می‌توان از دارالخلافه تهران به سن‌پترزبورگ شلیک کرد.

 

در مقابل، کارشناس «ایران اینترنشنال» مدعی شد: تنش میان اسرائیل و جمهوری اسلامی تمام نشده و به زودی دوباره درگیری نظامی خواهند داشت. این رسانه به نقل از کارشناس دیگر خود پا را فراتر از بقیه رسانه‌ها گذاشت و این ادعا را مطرح ساخت که جمهوری‌اسلامی ضربه درناکی خورده، اما می‌داند که نمی‌تواند واکنش بزرگ‌تری نشان دهد، چون بقایش به خطر می‌افتد.

 

«واشنگتن پست» هم به نقل از یک مقام اسرائیلی نوشت: هدف از این حمله ارسال این سیگنال به تهران است که ما توانایی حمله به داخل ایران را داریم.

 

بعد از این وقایع بود که وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد دخالتی در حمله به ایران نداشته است؛ بازیگری که ساعاتی قبل از برخاستن ریزپرنده‌ها در اصفهان، باز هم تمام قد پشت اسرائیل قرار گرفت تا در شورای امنیت پذیرش فلسطین به عنو عضو عادی سازمان ملل باز هم به نتیجه‌ای نرسد.

 

 

طرح اولیه قطعنامه الجزایر که در بین ۱۵ عضو این شورا به رای گذاشته شد به ۱۹۳ عضو مجمع عمومی سازمان ملل توصیه می‌کرد که دولت فلسطین را به عنوان عضو سازمان ملل بپذیرد. وتوی آمریکا اما باعث شد تا مسیر تبدیل عضویت ناظر دولت فلسطینی به عضویت دائم باز هم مسدود بماند.

 

به گزارش ایران مامن، از دید طیفی از ناظران با وجود اعلام فشار دولت دموکرات آمریکا بر کابینه افراطی نتانیاهو مبنی بر تمرکز روی گزینه‌های آتش بس و خودداری از اقداماتی مانند ورود به گذرگاه رفح، ماجراجویی‌های تل آویو در کشاندن ایران به سمت جنگ و به بار آمدن بیش از ۳۴ هزار کشته در غزه را نمی توان جدا از راهبردهای جدید واشنگتن برای فیصله مساله ایران و رهایی از قید و بندهای خاورمیانه‌ای به منظور حضور با تمام قوا در ابرمنازعه چینی- آمریکایی دانست.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات