تاریخ انتشار : جمعه 4 مهر 1399 - 18:00
کد خبر : 2484

گفت‌وگو با آیت الله منتظری درباره جنگ (قسمت دوم) : فرماندهی حملات را آقای خامنه‌ای عهده دار شود بهتر است

گفت‌وگو با آیت الله منتظری درباره جنگ (قسمت دوم) : فرماندهی حملات را آقای خامنه‌ای عهده دار شود بهتر است

در همان نامه‌ای که من (مرحوم منتظری) به امام نوشتم قسمتی از آن این بود: «اشکال مهم این است که کارهای اساسی کشور خلاصه شده در چند نفر با مشاغل و گرفتاری های زیادی که دارند. ای کاش کارهای مهم را به افراد قوی و اهل، محول می کردند … بالاخره فعلا مساله جنگ تحمیلی

در همان نامه‌ای که من (مرحوم منتظری) به امام نوشتم قسمتی از آن این بود:
«اشکال مهم این است که کارهای اساسی کشور خلاصه شده در چند نفر با مشاغل و گرفتاری های زیادی که دارند. ای کاش کارهای مهم را به افراد قوی و اهل، محول می کردند … بالاخره فعلا مساله جنگ تحمیلی مهم ترین مساله است و من مطلعم که بین ارتش و سپاه هماهنگی وجود ندارد و هیچ یک زیر بار فرماندهی دیگری نمی رود و یکدیگر را قبول ندارند و فعلا اثر موعظه و نصیحت هم موقت است.

 

جنگ بیش از هر چیز نیاز به فرماندهی واحدی که مورد پذیرش باشد دارد والا تلفات زیاد و بازده بسیار کم خواهد بود. به نظر می رسد چون آقای خامنه‌ای تا اندازه‌ای از وضع جنگ و جبهه و ارتش با اطلاع است چه مانعی دارد فرماندهی حملات را ایشان عهده دار شوند و چنانچه بنی صدر مدتی در جبهه بود ایشان هم در وقت حملات کارهای تشریفاتی را رها و با رعایت تستر و احتیاط در جبهه باشند و مستقیما نظارت و فرماندهی کنند و بلکه در آنجا با مشاهده اوضاع از نزدیک، بتوانند بسیاری از مشکلات را نیز حل نمایند. قدرت فرماندهی ایشان از آقای هاشمی بیشتر است. باشد خداوند تبارک و تعالی کمک کند و پیروزی را نصیب لشکر اسلام نماید انشالله تعالی…»

«در حال حاضر شاید راهی جز تحمل وضع دلخراش موجود نباشد ولی اگر دو سال قبل با وسعت نظر به تذکرات و درد دل فرماندهان متعهد و رزمندگان عزیز که متاسفانه اکثر آنها بادلی پردرد به شهادت رسیدند، توجه شده بود فرصت ها از دست نمی رفت و امروز راه‌های پیشرفت بر ما مسدود نمی شد. ولی چه کنیم که غرور بعضی مسوولین بالا و بی اعتنایی آنان به نظرات دیگران کار را به این جا رساند.

 

از حدود دو سال پیش تا حالا بسیاری از افراد مخلص سپاه و ارتش و نمایندگان مجلس و افراد روشن و بصیر و متعهد نسبت به تحولات سپاه و ارتش و روش جنگ و اشکالات کار گفتند و نوشتند که از حد خارج بود و ممکن بود که از افکار آنها استفاده کرد ولی کسی به آنها توجه نکرد و نتوانستند درد خود را که از نزدیک در جبهه ها مشاهده کرده یا از زبان فرماندهان بالا و پایین شنیده بودند به اطلاع حضرت عالی برسانند و هر وقت تصمیمی می گرفتند مسوولین که حیثیت خود را نزد حضرت عالی و مردم در خطر می دیدند جوی می ساختند که آنها موفق نشوند و گذشت آنچه گذشت و بازهم می گذرد.»

منبع: بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ داود علی بابایی، انتشارات امید فردا

 

بخش اول:

گفت و گو با آیت الله منتظری درباره جنگ (قسمت اول) : برخی فرماندهان شهید جنگ، دل پرخونی از خط بازی و بی‌برنامگی‌ها داشتند

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات