تاریخ انتشار : سه شنبه 8 مهر 1399 - 14:04
کد خبر : 2525

نقدینگی در نیم‌نگاه

نقدینگی در نیم‌نگاه

تحریم، ضعف روابط خارجی، صنایع و سیستم بانکی، وابستگی نفتی، بی‌تدبیری، فساد، سفته‌بازی و دلالی، نوسانات ارزی و … مهمترین آفت‌های اقتصاد و معیشت مردم است اما بسیاری روی نقدینگی به عنوان حلقه مهمی در بحران‌ها انگشت می‌گذارند.   نقدینگی چیست؟ نقدینگی یعنی مجموع ریال، ارزهای خارجی، سکه، طلا و اعتبارات بانکی که می‌تواند نقد

تحریم، ضعف روابط خارجی، صنایع و سیستم بانکی، وابستگی نفتی، بی‌تدبیری، فساد، سفته‌بازی و دلالی، نوسانات ارزی و … مهمترین آفت‌های اقتصاد و معیشت مردم است اما بسیاری روی نقدینگی به عنوان حلقه مهمی در بحران‌ها انگشت می‌گذارند.

 

نقدینگی چیست؟ نقدینگی یعنی مجموع ریال، ارزهای خارجی، سکه، طلا و اعتبارات بانکی که می‌تواند نقد شده، به سوی خرید دلار، ملک، سهام بورس و … سرازیر شود. وقتی در سطح کلان به نقدینگی خانوارها نگاه کنیم سِیلی را می‌بینیم که برای کسب سود یا حفظ ارزش دارایی هر از گاه به سمتی سرازیر و باعث خرابی می‌شود.

 

به گزارش ایران مامن، رشد نقدینگی که میانگین بلندمدت سالی حدود ۲۰ درصد بوده در سال منتهی به خرداد ۹۹ به ۳۴ درصد رسیده‌ و این علامت خطرناکی برای تورم است.

 

طبق آمار رسمی، تا سه ماه اول امسال حجم کل نقدینگی ۲هزار و ۶۲۵ هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

 

اکنون مهمترین راهکاری که برای مهار نقدینگی عنوان می‌شود فروش اوراق دولتی برای راه‌اندازی خطوط تولید است؛ تولید اما زیر تیغ تحریم و راه ورود کالا و فناوریِ مورد نیاز بسته‌است. به همین دلیل برای مهار نقدینگی هم بسیاری چشم به تحولات بیرون مرزها دوخته‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات