تاریخ انتشار : چهارشنبه 8 فروردین 1403 - 17:37
کد خبر : 20369

نوروز فقط عید بهار نیست

نوروز فقط عید بهار نیست
نوروز برای ما دو مناسبت به شمار می‌آید که یکی «عید آزادی» و دیگری «عید بهار» است

«علی مطهری» نایب‌رئیس سابق مجلس که در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس نتوانست در راس لیست «صدای ملت» منتسب به طیفی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان سنتی و اعتدالیون موفقیتی کسب کند، به تازگی اظهاراتی داشته که با واکنش‌های زیادی روبرو شده و بسیاری به او تاخته‌اند.

 

علی مطهری

 

به گفته مطهری، در ایران همه‌مان در این ایام درگیر نوروز هستیم و به‌طور کلی همه موضوع غزه را فراموش کردند و به نظرم به خاطر ظلمی که به مردم غزه شده ما اصلا نباید عید می‌داشتیم.

 

درباره نوروز و فلسفه آن دکتر «حسن سلامی» پژوهشگر می‌نویسد: همه ایرانیان و فارسی‌زبانان درون و بیرون ایران هر سال عید نوروز مصادف با اولین روز بهار و نو شدن طبیعت را به عنوان روز ملی جشن می‌گیرند.

 

نوروز برای ما دو مناسبت به شمار می‌آید که یکی «عید آزادی» و دیگری «عید بهار» است. به باور اقوام ایرانی به ویژه کردها، ۲۷۲۵ سال پیش، حاکمی دیکتاتور به نام «ضحاک» که آشوری بود بر ایرانیان حکومت و به آنان ستم می‌کرد به طوری که بسیاری از آنان از ترس به کوه‌ها پناه برده بودند.

 

 

شخصیتی به نام «کاوه» ایرانیان را گرد هم آورد و آنان به رهبری وی بر ضحاک ستمگر شوریدند و کاوه جزو نخستین کسانی بود که به کاخ آن حاکم بیدادگر حمله کرد. بدین ترتیب ایرانیان از بند دیکتاتور رها شدند و پس از رسیدن به نعمت و عید آزادی، در ارتفاعات، کوه‌ها و کوهستان‌ها به جشن و شادمانی پرداختند و با روشن کردن آتش، شادی خود را بروز دادند.

 

این روز مصادف با اول بهار بود و از این رو ما همه ساله این روز را به عنوان عید بهار افزون بر عید آزادی جشن می‌گیریم و سنت روشن کردن آتش در چهارشنبه سوری و نیز شب نوروز هنوز هم در میان ما پابرجاست.

 

در نوروز، ایرانیانِ شادمانِ آزادی از بند سرمای جانسوز زمستان، خانه تکانی می‌کنند، لباس نو می‌پوشند، بهترین غذای سنتی مورد علاقه‌شان را می‌پَزند، به دید و بازدید و با همدیگر به تفریحگاه‌ها می‌روند، روزهای طبیعت و عیدهای آزادی و بهار را با شادی سپری می‌کنند و سال نو را به یکدیگر تبریک می‌گویند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات