تاریخ انتشار : چهارشنبه 16 مهر 1399 - 19:13
کد خبر : 2602

گفت‌وگو با آیت‌الله منتظری درباره جنگ (قسمت سوم) : وزارت کشور چگونه سبب از دست رفتن فاو شد؟/ گزارش غلط به امام خمینی

گفت‌وگو با آیت‌الله منتظری درباره جنگ (قسمت سوم) : وزارت کشور چگونه سبب از دست رفتن فاو شد؟/ گزارش غلط به امام خمینی

در یک عملیات صدام گفته بود چهار هزار ایرانی را کشته، بعد در رادیو تلویزیون ما گفتند اصلاً ما بیشتر از چهار هزار نفر نیرو در آن منطقه نداشته‌ایم! اتفاقا همین مطلب را به امام گزارش داده بودند و ایشان در سخنرانی خود گفته بودند که صدام ادعا کرده که ما ۴ هزار نفر از

در یک عملیات صدام گفته بود چهار هزار ایرانی را کشته، بعد در رادیو تلویزیون ما گفتند اصلاً ما بیشتر از چهار هزار نفر نیرو در آن منطقه نداشته‌ایم!

اتفاقا همین مطلب را به امام گزارش داده بودند و ایشان در سخنرانی خود گفته بودند که صدام ادعا کرده که ما ۴ هزار نفر از ایرانی‌ها را کشته ایم در حالی که ما اصلاً ۴ هزار نفر در آن منطقه نیرو نداشته ایم.

بعد از خود جبهه بعضی از فرماندهان و کسانی که حضور داشتند آمدند و به من گفتند این مطلب خلاف واقع است و ۷۰ ،۸۰ هزار نیرو در آن قسمت داشتیم و چهار هزار نفر از آنها شهید شدند.

من دیدم این مساله در روحیه بعضی از نیروها اثر خیلی بدی داشته است. لذا رفتم تهران به امام گفتم: آقا این گزارش‌ها را بدون تحقیق نگویید شما می‌فرمایید ما ۴ هزار نفر نیرو بیشتر نداشتیم در حالی که مطلب خلاف واقع است. ایشان گفتند بله معلوم می‌شود اینها گزارش غلط به من داده اند.

نمونه دیگر اینکه وقتی نیروها را از فاو بیرون کشیدند فرستادند طرف حلبچه، نتیجه کار این شد که فاو خالی شد و صدام آمد به راحتی فاو را گرفت، بعد به شلمچه حمله کرد و چندین هزار نیرو را هم در آنجا از بین برد.

فاو

تصرف حلبچه کار خوبی نبود و باعث شد که صدام به آنجا حمله کند و مردم آنجا را با شیمیایی قتل عام نماید. چنانکه گفته شد حدود ۵ هزار نفر از مردم محلی در حلبچه کشته شدند و من در آن هنگام برای همدردی با آنها یک مجلس سوگواری به نام شهدای حلبچه در مسجد اعظم قم تشکیل دادم و همه طبقات و حتی از دفتر مرحوم امام در آن شرکت نمودند.

 

اصلا خالی کردن فاو و فرستادن نیروها به حلبچه، کار پخته‌ای نبود و بیشتر از همه، قضیه انتخابات قضایا را لو داد. در همان وقت انتخابات بود و در رسانه‌ها اعلام کردند که فاو یکهزار و هفتصد نفر رای داشته و پیدا بود که نیروهایی که در فاو هستند همه رای می‌دهند.

 

این اعلام لو داد که در فاو یکهزار و هفتصد نفر نیرو بیشتر نیست و باعث شد که صدام حمله کرد و فاو را گرفت. بعد آمد به شلمچه هم حمله کرد و دوباره تا نزدیکی اهواز آمد. ما میلیاردها تومان در فاو خرج کرده بودیم که همه به دست صدام افتاد.

 

ادامه دارد

منبع: بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟ داود علی بابایی، انتشارات امید فردا

بخش دوم:

گفت‌وگو با آیت الله منتظری درباره جنگ (قسمت دوم) : فرماندهی حملات را آقای خامنه‌ای عهده دار شود بهتر است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات