تاریخ انتشار : دوشنبه 10 مرداد 1401 - 23:39
کد خبر : 14988

وعده ساخت چهار میلیون مسکن و کلنگی که در هوا مانده

وعده ساخت چهار میلیون مسکن و کلنگی که در هوا مانده

«سیدابراهیم رئیسی» با دستگاه‌های دولتی اتمام حجت کرد و متذکر شد این دستگاه‌ها فقط تا پایان شهریورماه فرصت دارند در راستای نهضت ملی مسکن اراضی در اختیار خود را برای احداث مسکن واگذار کنند.   به گزارش ایران مامن، رییس دولت صبح روز یکشنبه به وزارتخانه راه و شهرسازی رفت و از نزدیک در جریان

«سیدابراهیم رئیسی» با دستگاه‌های دولتی اتمام حجت کرد و متذکر شد این دستگاه‌ها فقط تا پایان شهریورماه فرصت دارند در راستای نهضت ملی مسکن اراضی در اختیار خود را برای احداث مسکن واگذار کنند.

 

به گزارش ایران مامن، رییس دولت صبح روز یکشنبه به وزارتخانه راه و شهرسازی رفت و از نزدیک در جریان عملکرد، طرح‌ها و پروژه‌های مهم این وزارتخانه، خصوصا در زمینه احداث مسکن قرار گرفت. در این جلسه که استانداران سراسر کشور نیز به صورت ویدئوکنفرانسی حضور داشتند، موضوع احداث و تنظیم‌گری در بازار مسکن مهم‌ترین محور سخنان رئیس جمهوری بود.

 

 

رئیسی با تاکید بر ضرورت اجرای وعده دولت برای ساخت ۴ میلیون مسکن در کشور برای انجام تکلیف قانونی و پاسخ به نیاز موجود، خاطرنشان کرد: پیش‌نیاز اجرای این طرح اختصاص زمین است که در این زمینه وزارت راه و شهرسازی مسئولیت مهمی به عهده دارد و باید با شناسایی زمین‌های مناسب و تشکیل بانک مسکن، زمینه جهش تولید مسکن در کشور را فراهم کند.

 

حل مشکل مسکن و ساخت چهارمیلیون واحد مسکونی در طول چهار سال، از جمله وعده‌های دولت سیزدهم بود که دریچه‌هایی از امیدواری را برای اقشار فاقد مسکن به وجود آورد و حالا پس از گذشت نزدیک به یک سال، همچنان خبر قابل‌ توجهی از روند اجرایی این پروژه نیست؛ درحالی‌که مردم در انتظار تحقق چنین وعده‌ای هستند، دوباره سیدابراهیم رییسی تا پایان شهریور برای دستگاه ها جهت واگذاری اراضی در اختیارشان در جهت ساخت مسکن وقت تعیین کرده است .

 

پس از اظهارات رئیس‌جمهوری، «رستم قاسمی» وزیر راه و شهرسازی در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس با بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت:  بنده به عنوان فردی که بیش از ۳۰ سال در حوزه عمرانی فعالیت داشتم عرض می‌کنم که با توجه به امکانات موجود در توانایی ساخت چهار میلیون واحد مسکونی هیچ تردیدی ندارم.

 

 

براساس آخرین آمار وزارت راه و شهرسازی، بیش از یک‌میلیون و ۲۵۰ هزار واحد از خاک‌برداری تا سقف کارهای ساختمانی در این طرح در دست اجرا است. طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته، اولین سری واحدهای نهضت ملی مسکن از مهرماه امسال تحویل خواهد شد و تحویل واحدها بعد از آن به‌صورت ماهانه خواهد بود.

 

در همین شرایط وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده است براساس وعده دولت که بارها بر اجرای آن تأکید شده است، ساخت چهار میلیون واحد در دو مرحله و طی چهار سال انجام می‌شود که به‌زودی آغاز ساخت دو میلیون واحد مرحله اول تکمیل می‌شود.

 

همچنین وزیر راه و شهرسازی در بازدید از طرح نهضت ملی مسکن بهارستان اصفهان و کلنگ‌زنی عملیات اجرایی دو هزار و ۸۱۶ واحد طرح نهضت ملی مسکن این استان که در اواخر خردادماه انجام گرفت، گفته بود: تا پایان کار دولت سیزدهم باید دو میلیون مسکن ساخته و به بهره‌برداری برسد.

 

بر اساس آنچه در حوزه مسکن می‌گذرد بسیاری می‌گویند دولت وعده پیشین خود را در ساخت چهار میلیون مسکن تا پایان کار دولت عملی نخواهد کرد که این موضوع، واکنش‌های متفاوتی را به دنبال داشته است. عده‌ای از عقب‌نشینی دولت در اجرای این طرح خبر می‌دهند، برخی معتقدند که بخشی از وعده‌ها اصلاً لازم نبود داده شوند چون عملیاتی نبودند؛ مثلاً اینکه چهار میلیون خانه ظرف چهار سال بسازیم، خیلی اجرایی نبود. ضمن آنکه در اصل مسئله حرف است؛ اینکه مشکل مسکن عرضه است یا اقتصاد مسکن؟ یعنی مشخص نیست با افزایش عرضه مسکن، مشکل مسکن حل شود یا خیر!

 

 

برخی دیگر نیز تحقق چنین وعده‌ای را با توجه به شرایط ساخت‌وساز و شرایط اقتصادی کشور، ناممکن می‌دانند؛ چه‌بسا اگر زمانی دیگر بود، امکان عمل به این وعده وجود داشت اما اکنون ساخت چهار میلیون مسکن، موضوعی نیست که بتوان روی آن بحث داشت؛ حتی نسبت به ساخت کمتر از یک میلیون مسکن در این مدت هم نگاهی خوش‌بینانه وجود ندارد.

 

در این باره «کمال اطهاری» پژوهشگر اقتصاد شهرسازی اظهار می‌دارد: دولت می‌گوید می‌خواهم مسکن بسازم. به نظر شما پیمانکاران این ساخت و سازها چه کسانی خواهند بود جز کسانی که از قبل تعیین شده‌اند؟ بر اساس قوانین گذاشته شده پیمانکاران خاص اولویت دارند.

 

«سعید اسلامی بیدگلی» کارشناس بازار سرمایه و مسکن هم تصریح داشته در حال حاضر ظرفیت اقتصادی برای اجرای پروژه دولتی ساخت مسکن وجود ندارد و از ابتدا هم با چنین شعاری از سوی دولت مخالف بودم زیرا این وعده فاقد پشتوانه کارشناسی بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات