تاریخ انتشار : دوشنبه 5 آبان 1399 - 21:10
کد خبر : 2919

آسیب شناسی جمهوری اسلامی/ گفت‌وگو با رئیس‌جمهور محترم؛ آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (بخش اول)

آسیب شناسی جمهوری اسلامی/ گفت‌وگو با رئیس‌جمهور محترم؛ آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای (بخش اول)

🔺هر انقلاب و تحولی، دستاوردی برای آینده است. بر اساس این مساله، اگر ما فرض کنیم که تجربیات ده سال انقلاب در وجود ما حفظ شود اما زمان به عقب برگردد ما چه اقداماتی را حاضر هستیم دوباره تکرار کنیم و از تکرار کدام کارها جلوگیری می کنیم؟   🔹رییس جمهور: این تجربه می تواند

🔺هر انقلاب و تحولی، دستاوردی برای آینده است. بر اساس این مساله، اگر ما فرض کنیم که تجربیات ده سال انقلاب در وجود ما حفظ شود اما زمان به عقب برگردد ما چه اقداماتی را حاضر هستیم دوباره تکرار کنیم و از تکرار کدام کارها جلوگیری می کنیم؟

 

🔹رییس جمهور: این تجربه می تواند برای انقلاب های مشابه و نیز برای کشور ما مفید واقع شود. بنابراین خوب است که محاسبه ای این چنینی کنیم. اما کارهایی را که کردیم و باید نمی کردیم را من نمی توانم الان فهرست کنم. زیرا که ما هنوز ارزیابی خیلی روشنی از همه اقدامات بزرگ و اساسی که تاثیرات مهمی داشته، نمی توانیم داشته باشیم. وقت باقی است برای این که بتوانیم این کارها را ارزیابی کنیم. لیکن بعضی کارهاست که در روزهای اول یا به تعبیر دقیق تر در دو سه سال اول انجام نشد و کاش می شد. البته برخی از آنها بعدا شروع شد که دیر بود.
اگر من حالا می خواستم شروع کنم و در شرایط آن قرار داشتیم، از جمله کارهایی که حتما می کردیم، ایجاد یک دستگاه تربیت مدیر یا شناسایی مدیران خوب بود. این از اولین کارهایی است که در هر انقلاب باید بشود و ما چندان به این توجه نکردیم.
کار دیگری که باید از روزهای اول انجام می گرفت تقویت دانشگاه‌ها و ایجاد یک ظرفیت حقیقی در آن ها بود که اگر آن انجام می شد، ما امروز دو یا سه نسل فارغ التحصیل انقلابی داشتیم. البته این از جمله کارهایی است که بعدا به آن پرداخته شد، ولیکن قدری فرصت ضایع شد.
از جمله کارهای دیگری که باید می کردیم ایجاد یک مرکز قوی فرهنگی برای طراحی شیوه و محتوا بود که ما هنوز این کار را هم نکردیم. مراکز فرهنگی نسبتا خوبی الان وجود دارد اما فرهنگ یک کشور انقلابی مانند کشور ما، اگر بخواهد رشد و بالندگی لازم را داشته باشد بی شک نیاز به مرکزی دارد که در راس آن نخبگان فرهنگی، ذهنیت های بسیار بالا و فاخر باشند و از همه امکانات هم برای ساماندهی کار فرهنگی و هم طراحی روش های فرهنگی استفاده کنند. از همه بالاتر و مهم تر اگر می خواستیم حالا کار را شروع کنیم؛ تمرکز بیشتری در مدیریت اجرایی کشور ایجاد می کردیم و این بعضی از آن کارهایی است که احساس می کنیم باید می شد ولی نشده است.

ادامه دارد…

✏️منبع: روزنامه اطلاعات، ۱۷ بهمن ۱۳۶۷. مصاحبه کننده: محمدجوادمظفر

تصویر: آیت الله سیدعلی خامنه ای و محمدجواد مظفر حین انجام مصاحبه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات