تاریخ انتشار : شنبه 24 آبان 1399 - 18:31
کد خبر : 3283

«دیوالی»؛ جشن هندی‌ها زیر تیغ کرونا

«دیوالی»؛ جشن هندی‌ها زیر تیغ کرونا

هندی‌ها برای جشن مهم سالیانه به نام‌دیوالی یا جشن نورها که هر سال در نیمه نوامبر به مدت پنج روز ادامه دارد، آماده می‌شوند.   کسب و‌کارهای مردم هند در این ایام کرونایی که ضربه‌ای سخت دیده و‌ رشد اقتصادی ‌با کاهش روبروشده، می‌تواند با شروع این جشن‌ها رونق دوباره‌ای بگیرد و شاهد آن نیز

هندی‌ها برای جشن مهم سالیانه به نام‌دیوالی یا جشن نورها که هر سال در نیمه نوامبر به مدت پنج روز ادامه دارد، آماده می‌شوند.

 

کسب و‌کارهای مردم هند در این ایام کرونایی که ضربه‌ای سخت دیده و‌ رشد اقتصادی ‌با کاهش روبروشده، می‌تواند با شروع این جشن‌ها رونق دوباره‌ای بگیرد و شاهد آن نیز شلوغی بی‌حدو‌حصر خیابان‌ها و‌مراکز خرید برای استقبال از این جشن است.

 

این روزها دقیقا همان‌شلوغی و‌ازدحام قبل از شروع کرونا در دهلی را می‌توان شاهد بود. اگر چه هند دومین کشور مبتلایان به کرونا است اما این باعث نشده که مردم جهت آمادگی برای این جشن مهم و خرید به خیابان‌ها نیایند.

 

دیوالی یا همان جشن نورها در‌مذهب هندو به نشانه پیروزی نور بر تاریکی، خوبی بر بدی و دانش بر جهل جشن‌گرفته می‌شود.

دیوالی

زمان این جشن بر اساس محاسبات تقویم هندویی متفاوت است و اغلب در پاییز (نوامبر و دسامبر) برگزار می‌شود و ‌امسال از ۱۴ نوامبر به مدت ۵ روز برپا است.

 

واژه دیوالی برگرفته از لغت Deepwali در‌زبان سانسکریت است که معنی ‌ردیفی از نور را می‌دهد و ‌این موضوع در‌ سنن هندی در این ایام‌دیده می‌شود، از جمله در‌بالکن منازل، روی زمین و‌ جلوی درب منازل، ریسه‌بندی ساختمان‌ها با نور و ‌چراغ‌های کوچک مناظر خیره کننده‌ای را در شب‌های دهلی در این ایام به‌وجود می‌آورد.

دیوالی

از جمله سنت های این‌روزها، دادن هدیه به همسایه‌ها، فامیل دوستان و همچنین چراغانی و تزیین نمای بیرونی خانه‌ها، رفتن به معابد و احترام به خدایان، و آرزوی سرور وخوشبختی برای افراد است.

 

این درحالی است که آمار روزانه مبتلایان به کووید ۱۹ در دهلی بیش از هر زمان دیگری شده و‌ طبق آمار دیروز  ۸۵۰۰ نفر به این‌ویروس مبتلا شده‌اند اما گویا این آمار باعث نشده که شهروندان دهلی از این جشن صرفنظر کنند.

 

دهلی در این ایام در کنار آماده شدن برای جشن دیوالی، با معضل آلودگی شدید هوا هم‌دست و پنجه نرم می‌کند؛ مشکلی که همیشه در این فصل از سال، به دلیل سوزاندن‌بقایای محصولات کشاورزی در ایالت‌های شمالی هند از جمله پنجاب و هاریانا، دود ان به چشم و ریه ساکنین پایتخت می‌رود. شاخص آلودگی هوا در این هفته به بالای ۵۰۰ نیز رسیده است و به گفته مقامات محلی آلودگی هوا نیز عاملی برای مبتلاشدن ‌بیشتر به ویروس کرونا شده است.

آلودگی هوا در هند

آلودگی هوا در هند

آلودگی هوا در هند

تصاویری از آلودگی هوا در پایتخت هند

 

گزارش آرمان از دهلی نو

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات