تاریخ انتشار : سه شنبه 11 خرداد 1400 - 18:49
کد خبر : 8229

کرونا و اپیدمی کلاهبرداری در آمریکا

کرونا و اپیدمی کلاهبرداری در آمریکا

براساس گزارش وب سایت «کرواد استریک»، در سال ۲۰۲۰ تعداد حملات سایبری مبتنی بر باج گیری یا به اصطلاح باج افزارها افزایش قابل توجهی داشته است. در سال ۲۰۱۹ هم صنعت ارتباطات رادیویی ایالات متحده بیشترین آسیب و زیان را از جانب این حملات دیده و دولت های چین و کره شمالی بیشترین حملات را

براساس گزارش وب سایت «کرواد استریک»، در سال ۲۰۲۰ تعداد حملات سایبری مبتنی بر باج گیری یا به اصطلاح باج افزارها افزایش قابل توجهی داشته است. در سال ۲۰۱۹ هم صنعت ارتباطات رادیویی ایالات متحده بیشترین آسیب و زیان را از جانب این حملات دیده و دولت های چین و کره شمالی بیشترین حملات را علیه صنایع و زیرساختهای ارتباطاتی و سایبری آمریکا نظیر انرژی‌های پاک، سلامت و بهداشت، بیوفناوری و دارویی را انجام داده اند.

 

هکرهای چینی به سرقت اسرار محرمانه دولتی آمریکا علاقه وافری نشان داده اند و صنایع و شرکت‌های فعال در حوزه زنجیره های تامین آمریکا یکی از اهداف بالقوه جذاب هکرهای چینی به شمار می آیند. این درحالی است که گزارش این وب سایت نشان می دهد هکرهای وابسته به کره شمالی جهت مقابله با تحریم های اقتصادی و تامین منابع مالی برنامه های موشکی و هسته ای خود بیشتر روی ارزهای دیجیتال و سرقت آنها متمرکز شده است.

 

پیش از این نیز رسانه‌های آمریکایی در ژانویه ۲۰۱۹ ، از حمله یک گروه هکری وابسته به کره شمالی از طریق تزریق یک بدافزار خطرناک به سیستم های چاپ «تریبون پابلیشینگ» که توسط نشریاتی مهم آمریکایی نظیر لس آنجلس تایمز، شیکاگو تریبون، بالتیمور سان مورد استفاده قرار می گرفت خبر داده بودند.

مقامات امنیت سایبری آمریکا در آن زمان مدعی شدند بدافزار کشف شده، نسخه ای از خانواده «Ryuk» است که توسط معروف ترین گروه هکری کره شمالی موسوم به «لازاروس» طراحی شده است؛ گروهی که به هک شرکت «سونی پیکچرز» در سال ۲۰۱۴، حمله سایبری به بانک بنگلادش در سال ۲۰۱۶ و دست داشتن در توسعه باج افزار بسیار خطرناک «واناکرای» متهمند.

 

چندی پیش مرکز شکایات جرائم اینترنتی پلیس فدرال آمریکا در گزارش سالیانه خود میزان خسارت  قربانیان ناشی از جرائم سایبری در سال ۲۰۲۰ میلادی را برابر با ۴.۲ میلیارد دلار برآورد کرده است.

 

براساس این گزارش، کلاهبرداری سایبری در سال ۲۰۲۰ میلادی ۷۰۰ میلیون دلار نسبت به سال ۲۰۱۹  افزایش داشته است. از این رو با در نظر گرفتن میزان  افزایش سوءاستفاده‌های مالی  در سال ۲۰۲۰، حدود ۷۹۱ هزار و ۷۹۰ شکایت در این سال نزد اف بی آی ثبت شده است.

 

بخش اعظم این شکایات مربوط به حملات فیشینگ، ویشینگ (فیشینگ ویدیویی)، اسمیشینگ (فیشیشنگ متنی) و موارد دارویی بوده است. این در حالی است که مرکز جرائم اینترنتی پلیس فدرال، تعداد شکایت‌های ثبت‎شده در سال ۲۰۱۹ را برابر با ۴۶۷ هزار و ۳۶۱ مورد عنوان کرده بود.

 

همچنین در این گزارش آمده است که ۲۸ هزار و ۵۰۰ مورد از شکایت‌ها به مسائل مرتبط با ویروس کرونا مربوط می‌شد. براساس این گزارش، در طول سال ۲۰۲۰ حملات سایبری زیادی به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی صورت گرفته و حتی بیمه‌های بیکاری و صندوق‌های حمایتی نیز از حملات هکرها در امان نبودند.

 

این گزارش همچنین تصریح کرده است که یکی از روشهای غالب مورد استفاده هکرها این بود که با معرفی خود به عنوان مسئولان دولتی و درخواست اطلاعات شخصی آن‌ها، قربانیان خود را به واریز مبالغ مورد نظر ترغیب می کردند. همچنین سوءاستفاده از ایمیل‌های سازمانی نیز به طور محسوسی در سال ۲۰۲۰ افزایش داشته است. با استفاده از این روش، گروههای هکری با نفوذ به سیستم ایمیل مدیران شرکت‌ها و سازمان‌ها، حدود  ۱.۸ میلیارد دلار کلاهبرداری سایبری کرده اند

 

مرکز جرائم سایبری اف بی آی در ادامه گزارش خود اظهار کرده است که میزان کلاهبرداری از طریق خدمات پشتیبانی فنی در سال ۲۰۲۰ با رشد ۱۷۱ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ همراه بوده و بالغ بر ۱۴۶ میلیون دلار برآورد شده است. در این گزارش آمده که اکثریت این قربانیان را افراد بالای ۶۰ سال تشکیل می دهند.  همچنین حملات باج‌افزاری نیز حدود ۲۹.۱ میلیون دلار از این جرائم سایبری را به خود اختصاص داده اند که نسبت به سال ۲۰۱۹، افزایشی سه برابری داشته است.

 

شرکت مایکروسافت نیز در اواخر سال ۲۰۲۰ با انتشار گزارشی تاکید کرده بود که  در طول یک سال اخیر حملات هکری بسیار پیچیده شده‌اند و گروههای هکری از روش‌هایی استفاده می‌کنند که شناسایی آن‌ها را دشوارتر می‌کند و حتی ایمن‌ترین اهداف را هم در معرض خطر قرار می‌دهند.

بر اساس اعلام مایکروسافت، این گزارش با  بررسی ۱.۲ میلیارد وسیله هوشمند، ۶۳۰ میلیارد رویداد احراز هویت، ۴۷۰ میلیارد ایمیل و بیش از ۱۸ میلیون «یو.آر.ال»  تهیه شده است. «ماری جو شراد» (Mary Jo Schrade) یکی از مدیران  شرکت مایکروسافت اظهار داشته بود که هکرها با سوء استفاده از فضای وحشت ایجاد شده ناشی از همه گیری ویروی کرونا در بین کاربران حملات خود را افزایش داده اند و حتی از حمله به نهادهایی نظیر بیمارستان‌ها و مؤسسه‌های تحقیقات پزشکی که نمی‌توانند در شرایط کرونایی آفلاین بمانند هیچ ابایی ندارند.

 

واحد جرائم دیجیتالی این شرکت همچنین اعلام کرده بود که همکاری این شرکت از سال ۲۰۱۰ با نهادهای امنیت سایبری منجر به شناسایی  ۲۲ بدافزار شده است که  نتیجه آن نجات بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر از حملات سایبری بوده است. مایکروسافت در گزارش خود همچنین حملات باج افزاری را عمده ترین تهدید سازمان‌های مالی، بهداشتی و حقوقی معرفی کرده و اظهار داشته بود که سازمان‌ها بین پرداخت باج و ازکارافتادن سامانه‌های خود، عمدتاً پرداخت باج را انتخاب می کنند، و شرایط ناشی از بحران کرونا نیز این حملات را شدت بخشیده است.

 

مایکروسافت همچنین در خصوص حملات فیشینگ علیه کاربران و کارمندان نهادهای دولتی در نیمه اول سال ۲۰۲۰ و حمله سایبری به اشخاص از طریق حساب‌های شرکتی جهت سرقت اطلاعاتشان هشدار داده و مدعی شده بود که با توجه به افزایش ۳۵ درصدی حملات از نیمه دوم سال ۲۰۱۹ تا نیمه اول ۲۰۲۰، تهدیدات سایبری مدام در حال افزایش هستند. مایکروسافت تصریح کرده که گروه های هکری عمدتاً برای سرقت اطلاعات از افراد، ایمیل شرکت‌های معروف را جعل می‌کنند؛ از این رو سازمان‌ها برای حفاظت از کارمندان و زیرساخت‌های خود باید از اقدامات و ابزارهای قوی‌تری نظیر احراز هویت چندعاملی، محدود کردن یا غیرفعال کردن ارسال خودکار ایمیل‌ها، وصله گذاری به‌موقع و به‌روزرسانی برنامه‌ها و نرم‌افزارها استفاده نمایند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات