تاریخ انتشار : یکشنبه 30 آذر 1399 - 11:24
کد خبر : 4101

از دنیای روزنامه‌نگاری؛ زد و خورد مجازی بر سر آزار جنسی

از دنیای روزنامه‌نگاری؛ زد و خورد مجازی بر سر آزار جنسی

دی ماه پارسال بود که  ماهنامه «مدیریت ارتباطات»  گزارشی منتشر کرد و در پرونده ای ویژه به عنوان «قدرت سیاه» به بررسی وضعیت تهیه خبر و گزارش به دست خبرنگاران زن ایرانی و همچنین مزاحمت‌های جنسی و مشکلات آنها در این راه پرداخت. در پژوهش ماهنامه مدیریت ارتباطات آمده است که ۹۰ درصد خبرنگاران زن

دی ماه پارسال بود که  ماهنامه «مدیریت ارتباطات»  گزارشی منتشر کرد و در پرونده ای ویژه به عنوان «قدرت سیاه» به بررسی وضعیت تهیه خبر و گزارش به دست خبرنگاران زن ایرانی و همچنین مزاحمت‌های جنسی و مشکلات آنها در این راه پرداخت.

در پژوهش ماهنامه مدیریت ارتباطات آمده است که ۹۰ درصد خبرنگاران زن ایرانی تجربه حداقل یکبار آزار جنسی را دارند و ۳۶ درصد این مزاحمت‌ها از سوی مسئولان بوده است.

چندی بعد  فیلمی  مستند تهیه شد که در شبکه های مجازی دست به دست می چرخید و برخی از خبرنگاران زن به موضوع آزار جنسی در راه تهیه خبر وگزارش اشاره کرده و از تجربیات خود می گفتند.

طی چند سال گذشته بسیاری از خبرنگاران به سبب آزار جنسی از سوی مدیران مرد در روزنامه یا در تهیه خبر از کار استعفا کرده و  در شبکه های اجتماعی در این باره نوشته بودند اما با علنی شدن ماجرای «کیوان امام» و تجاوز سریالی در این باره ابتدا برخی خبرنگاران از مسولان و هنرمندانی نوشتند که قصد تعرض به آنها را داشتند و پس از آن بود که هشتگ روایت آزار داغ شد و برخی از روزنامه نگاران زن درباره دبیر وسردبیر و همکاران مذکری نوشتند که آنها را مورد آزار قرار داده بودند.

این روایت ها با واکنش‌هایی چون شکایت قضایی، تهدید و افشاگری و فشار برای اخراج همراه بوده است. با این حال همچنان روایت های جدیدی نوشته می شوند؛ روایت هایی که صحت و سقم آنها هنوز مشخص نیست اما نمی توان به طور کلی منکر آنان بود .

در این میان، همصدایی و حمایت برخی زنان از بعضی  متهمان آزار مورد توجه  نظاره گران این رخداد است چرا که کمیته ای که در این باره از سوی زنان روزنامه نگار تشکیل شده  است بسیاری از روایت ها را خودی و غیر خودی می داند و به بیان برخی قربانیان گزینشی عمل می کند. با این حال تاکنون واکنشی از سوی انجمن روزنامه نگاران یا سیستم قضایی کشور دیده نشده است و متهمان به آزار هم در همان فضای مجازی مشغول برخورد و پاسخگویی هستند .

 

ایران مامن: عکس تزئینی و مربوط به  تحریریه روزنامه روزگار بعد از توقیف است

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات