تاریخ انتشار : دوشنبه 13 بهمن 1399 - 11:27
کد خبر : 5208

تنها راه عاقلانه برای بستن پرونده «لاتاری ملی»

تنها راه عاقلانه برای بستن پرونده «لاتاری ملی»

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری یک هفته پیش با اشاره به ضرورت جلوگیری از رانت‌های ناشی از قرعه‌کشی خودرو اظهار داشت: روش‌های فروش خودرو باید در چارچوب منطقی و با رعایت حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده انجام شود نه به صورت قرعه کشی.   در این زمینه راهکارهای مختلفی ارائه شده است. چندی پیش دنیای اقتصاد

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس‌جمهوری یک هفته پیش با اشاره به ضرورت جلوگیری از رانت‌های ناشی از قرعه‌کشی خودرو اظهار داشت: روش‌های فروش خودرو باید در چارچوب منطقی و با رعایت حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده انجام شود نه به صورت قرعه کشی.

 

در این زمینه راهکارهای مختلفی ارائه شده است. چندی پیش دنیای اقتصاد در این باره نوشت: طرح قرعه‌کشی خودرو با رکورد شگفت‌انگیز ۸ میلیون نفر ثبت‌نام‌کننده نشان داد برازنده عنوان «لاتاری ملی» است! در این طرح، برندگان خوش‌شانس (یا خوش رانت!) چند ده میلیون تومان سود می‌کنند؛ ولی بقیه مردم نفعی نمی‌برند. هرچند اگر این قرعه‌کشی واقعی باشد، بهتر از وضعیت قبلی است که مردم «سرکار» بودند.

 

با این حال، ایده‌هایی هم مطرح شد تا این رانت تا حد امکان بین شهروندان توزیع شده و فقط به جیب چند نفر سرازیر نشود از جمله ایجاد بازار ثانویه و توزیع بن یا اوراق خرید خودرو تا هر کسی که مصرف‌کننده واقعی باشد با خرید آن یا بازخرید آن از غیر صاحب یکی از محصولات خودروسازها شود.

این در حالی است که این طرح‌ها نیز همچون بخت آزمایی ملی خودرو که از بهار امسال راه افتاد، بیشتر به شکل راهکارهایی موقت قابل بررسی است.

 

به گزارش ایران مامن، هر چند شرکت‌های سازنده خودرو مدعی‌اند تمام قرعه‌کشی ها عادلانه و منصفانه برگزار شده  اما این خلاقیت شرکت‌های خودروسازی و اجرای قرعه کشی‌ها نتوانست نارضایتی مردم در واگذاری‌ها را برطرف سازد.

 

کارشناسان می‌گویند این مشکل به واقعی شدن نیاز مصرفی برمی گردد یعنی قیمت درب کارخانه و بازار به نفع مصرف‌کننده به صفر برسد و  خودرو تک نرخی شود. در این صورت دلالان حواله، خود به خود انگیزه حضور در ثبت نام ها را به صورت مستقیم یا باواسطه از دست می دهند و به طور قطع میزان ثبت نام ها کاهش پیدا می کند.

 

همزمان چاره‌ای نیست جز اینکه راه واردات خودرو خارجی باز شود تا برخی از متقاضیان براساس درآمد خود در صف خرید خودروی خارجی قرار بگیرند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات