تاریخ انتشار : یکشنبه 21 فروردین 1401 - 13:50
کد خبر : 13306

رئیسی دلارهای نفتی را کجا برد؟

رئیسی دلارهای نفتی را کجا برد؟

گرانی کالاها و توقف‌ناپذیری روند رشد قیمت‌ها صدای حامیان دولت را هم درآورده است. گذشته از سلبریتی‌هایی که به عنوان مثال ویدئوهایی از خود در میوه‌فروشی و تعجب از نرخ گوجه فرنگی و بادمجان و هندوانه منتشر می‌سازند، چهره‌های شاخص ارزشی هم نارضایتی خود از اوضاع را پنهان نمی‌کنند.   یکی از سوالاتی که حاج

گرانی کالاها و توقف‌ناپذیری روند رشد قیمت‌ها صدای حامیان دولت را هم درآورده است. گذشته از سلبریتی‌هایی که به عنوان مثال ویدئوهایی از خود در میوه‌فروشی و تعجب از نرخ گوجه فرنگی و بادمجان و هندوانه منتشر می‌سازند، چهره‌های شاخص ارزشی هم نارضایتی خود از اوضاع را پنهان نمی‌کنند.

 

یکی از سوالاتی که حاج «سعید حدادیان» مداح نام‌آشنا از دولتی‌ها پرسیده این است که دلارهای نفتی که گفته می‌شود آزاد شده کجا رفته و چرا هنوز گرانی بیداد می‌کند.

 

در پاسخ به این پرسش ارگان مطبوعاتی دولت گزارش می‌دهد: با آغاز به کار دولت سیزدهم تحولی بزرگ در بخش کنترل هزینه‌ها و افزایش درآمدها صورت گرفت. در نیمه نخست سال گذشته به‌دلیل عدم تحقق درآمدهای اصلی دولت مانند صادرات نفت و مالیات، دولت وقت مجبور شد تا از محل تنخواه ۵۴ هزارمیلیارد تومانی هزینه‌های چهارماهه کشور را تأمین کند.

 

با تغییر سیاست‌ها و اولویت‌ها در دولت سیزدهم درمدت کوتاهی اخبار مثبتی از رشد درآمدهای دولت به گوش رسید. در اسفندماه سال گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی از ۱۰ برابر شدن درآمد ریالی صادرات نفت به بیش از ۹۵ هزارمیلیارد تومان خبرداد. وزیر نفت هم در اظهاراتی از ۴ برابر شدن وصول درآمدهای صادرات گاز خبرداد و اعلام کرد که وصول درآمدهای ارزی صادرات نفت ۲.۵ برابر شده، ضمن این که صادرات میعانات گازی هم ۴ برابر شده است. از سوی دیگر براساس اعلام رئیس کل سازمان امور مالیاتی، درآمدهای مالیاتی در سال گذشته با تحقق ۱۱۲ درصدی روبه‌رو شده است.

 

 

 درآمدها کجا هزینه شده است؟

 

به نوشته ایران انتشار این اخبار که نشان‌دهنده دستاوردهای مثبت دولت در مدت هفت ماه فعالیتش است، ازسوی برخی جریان‌های سیاسی با سوءبرداشت مواجه شد. برخی منتقدان دولت با دیده شک به این دستاورد نگاه کردند و برخی نیز خواستار سرازیرشدن این درآمدهای افزایش یافته در بازار و به منظورکاهش قیمت برخی کالاهای اساسی شدند.

 

حال رهگیری و رصد هزینه‌های دولت در سال گذشته که به طور عمده متکی بر رشد درآمدهای اخیر بوده نشان می‌دهد که این درآمدها کجا هزینه شده است. در واقع دولت از محل این افزایش درآمدها که نسبت به سال‌ها و دولت قبل رشد چند برابری نشان می‌دهد، توانست ضمن تسویه بدهی‌های دولت گذشته بودجه ۱۴۰۰ را هم تراز کند.

 

یکی از هزینه‌هایی که از محل این افزایش درآمدها انجام شد، تسویه نقدی تنخواه ۵۴ هزارمیلیارد تومانی دولت قبل بود که در چهار ماه نخست سال گذشته به طور کامل هزینه شده بود و دولت سیزدهم باید نسبت به تسویه آن اقدام می‌کرد، رقمی که در روز ۲۹ اسفندماه تسویه شد.

 

طبق توضیحات سید احسان خاندوزی وزیر اموراقتصادی و دارایی، ما سخت‌ترین سال بودجه‌ای دولت را با کمترین میزان استقراض از بانک مرکزی و کمترین فشار دولت بر پایه پولی خاتمه دادیم.

 

تسویه حدود یکصد هزار میلیاردی اوراق دولت قبل

 

یکی دیگر از هزینه‌های کلانی که در سال گذشته انجام شد، تسویه اوراق فروخته شده در دولت قبل بود که به‌دلیل سررسید شدن باید تسویه می‌شد. دولت قبل با انتشار بیش از حد اوراق مالی و استقراض از اشخاص حقیقی و حقوقی، هزینه‌های خود را تأمین می‌کرد که تسویه آن به دوش دولت سیزدهم افتاده و تا اواخر سال گذشته ۹۶ هزار میلیارد تومان از اوراق فروخته ‌شده توسط دولت قبل، تسویه شد.

 

البته این اعلام‌های دولت سیزدهم از سوی رقبای سیاسی با تشکیک‌هایی روبرو شده و باعث نشده چهره‌هایی مانند «عبدالناصر همتی» رئیس سابق بانک مرکزی این اعداد و ارقام را زیر سوال نبرند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات