تاریخ انتشار : شنبه 18 بهمن 1399 - 22:51
کد خبر : 5338

تلاش‌های خاتمی برای جلوگیری از اعدام یک روزنامه نگار

تلاش‌های خاتمی برای جلوگیری از اعدام یک روزنامه نگار

جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۷۶ /۸ شوال ۱۴۱۸ /۶ فوریه ۱۹۹۸   در خانه بودم. بیشتر وقت به مطالعه تاریخ معاصر ‏گذشت. گزارش‌ها را مطابق معمول از روى کامپیوتر دیدم؛ مسأله عراق و آمریکا مورد توجه است. آمریکا و انگلیس، رسما اعلان امکان حمله نظامى علیه عراق کرده‌اند؛ مشغول اعزام نیروهاى هوایى و دریایى‌اند. آمریکا، اعلان

جمعه ۱۷ بهمن ۱۳۷۶ /۸ شوال ۱۴۱۸ /۶ فوریه ۱۹۹۸

 

در خانه بودم. بیشتر وقت به مطالعه تاریخ معاصر ‏گذشت. گزارش‌ها را مطابق معمول از روى کامپیوتر دیدم؛ مسأله عراق و آمریکا مورد توجه است. آمریکا و انگلیس، رسما اعلان امکان حمله نظامى علیه عراق کرده‌اند؛ مشغول اعزام نیروهاى هوایى و دریایى‌اند. آمریکا، اعلان جواز به‏ کارگیرى سلاح اتمى، علیه کشورهاى مختلف و یاغى کرده. چین و شوروى مخالفت‏ کرده‌اند.

 

آقاى یلتسین رییس‏ جمهور روسیه، امکان منجر شدن به جنگ جهانى سوم را مطرح ‏کرده که خیلى حرف بزرگى است. عراق کمى عقب نشینى‏ کرده و اجازه مشروط بازرسى کاخ‌ها را داده، ولى آمریکا شرط نمى ‌پذیرد. صریحاً صحبت از سرنگونى صدام مى‌کنند. کنگره آمریکا هم از حمله حمایت کرده است. بعضى از گزارش‌ها، از موافقت بعضى از کشورهاى عرب منطقه با حمله خبر مى‌دهد.

 

عموزاده محسن هاشمیان براى خداحافظى آمد. مسئولیت دفتر شرکت در کانادا را پذیرفته است؛ رییس شرکت تعاونى صادرکنندگان پسته رفسنجان در تهران بود. از برخوردهاى سیاسى زده شده است. همسرش آمریکایى است و گویا از شرایط در اینجا خسته شده است. گفت وضع مردم رفسنجان به خاطر سرمازدگى پسته در سال گذشته خراب است و با محدودشدن چندماهه ورود پسته ایران به اروپا بدتر شده و معلوم نیست سال آینده وضع خوب شود؛ اگر پسته زیاد باشد ممکن است ارزان شود.

 

امروز هم مراجعه براى شفاعت نسبت به مرتضی فیروزى ‏که محکوم به اعدام شده زیاد است. به آقاى یزدى رییس قوه قضاییه تذکر داده‌ام. آقاى خاتمى هم گفت از طریق آقاى علی‏ اصغر میرحجازى در دفتر رهبرى اقدام کرده و از رهبرى خواسته است که کمک کنند. با توجه به اینکه مرتضی فیروزی نیاکی (سردبیر ایران نیوز) روزنامه‌نگار است، احتمال ضررهاى سیاسى و تبلیغاتى زیاد است.

 

شنبه ۱۸ بهمن ۱۳۷۶

آقاى فلاحیان آمد. از دفتر رهبرى و دستگاه قضایى و روزنامه کیهان گله ‌مند است که مسأله خانه مسکونى خود و برادرانش را به صورت خلاف مطرح‏ کرده‌اند و گفت ماجرا از این قرار است که با وام و با چند شریک، مجموعه‌ای را مى‌سازند که یک آپارتمان ۳۰۰ مترى را براى مسکن خود در نظر گرفته و شهردارى تهران، هنگام جواز ساخت، برخلاف خواست خودش، مبلغى در حدود ۱۹۵ میلیون ریال از عوارض تخفیف داده که همین را در دادگاه مطرح کرده‌اند و ایشان پس از اطلاع آن مبلغ را پرداخته.

 

رفته خدمت رهبرى و پیشنهاد کرده ‏که همین واحد سیصد مترى را هم حاضر است، وقف امور فرهنگى ‏کنند و رهبرى هم از این وقف استقبال کرده‌اند. از این جهت هم ناراحت بود که بعد از بیست سال کار و فروختن خانه قم، خانه‌اى هم نخواهد داشت و گفت همین کار بر سر آقایان محسنى و آقایى هم آمده است. ضمناً براى تأسیس بنیاد فرهنگى و روزنامه مشورت کرد.

 

آقاى عباس آخوندى، جانشین رییس صداوسیما آمد و از اینکه از موضع رهبرى در جریان مخالفت با بر قرارى مذاکره با رابطه با آمریکا، حمایت درستى از سوى بزرگان کشور نشده است، اظهار نگرانى کرد. در صورتى ‏که از موضع آقاى خاتمى حمایت شده از سوى افراد موافقانش و نیز از بى ‏سرپرستى جناح روحانیت مبارز اظهارنگرانى‏ کرد و از من خواست براى هدایت قشر میانه در روحانیت اقدام کنم. گفت بیت رهبرى و همفکرانشان، از نقشى که من در اجلاس خبرگان مشهد ایفا کرده‌ام، ممنون‌‏اند و استعفاى آقاى پورنجاتى را اطلاع داد. قرار شد اگر من به عربستان رفتم، براى تأسیس دفتر در عربستان براى صداوسیما همراه من بیاید. آقاى لاریجانى رییس سازمان صدا و سیما تلفنى از من درخواست ‏کرد که ایشان را ببرم و مجموعاً از تلاش‌هاى جناح چپ براى تضعیف رهبرى اظهار نگرانى کرد.

 

عصر فائزه آمد و گزارش تهیه دفتر براى روزنامه زن و آماده ‏کردن قبوض براى شرکت پشتیبانى آن و نیز جلسه ‏معتمدان تهران براى انتخاب هیأت اجرایى در انتخابات میان‏دوره‌اى را داد. خودش هم نامزد هیأت است. باران خوبى مى‌بارد.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۶

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات