تاریخ انتشار : سه شنبه 13 خرداد 1399 - 18:26
کد خبر : 731

زیباکلام: لاریجانی بختی برای ریاست جمهوری ندارد/ ترامپ آبان ماه برنده می شود

زیباکلام: لاریجانی بختی برای ریاست جمهوری ندارد/ ترامپ آبان ماه برنده می شود

از مدت‌ها پیش بسیاری چشم به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و ۱۴۰۰ ایران دوخته‌اند و تحولات مربوط به آن را رصد می‌کنند. در این زمینه «صادق زیباکلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران پاسخگوی پرسش‌های ما شد؛ تحولات کنونی آمریکا روی انتخابات تاثیر ندارد ایران مامن: جناب دکتر زیباکلام، با توجه به وضعیتی که بر اثر کرونا

از مدت‌ها پیش بسیاری چشم به انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا و ۱۴۰۰ ایران دوخته‌اند و تحولات مربوط به آن را رصد می‌کنند. در این زمینه «صادق زیباکلام» استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران پاسخگوی پرسش‌های ما شد؛

تحولات کنونی آمریکا روی انتخابات تاثیر ندارد

ایران مامن: جناب دکتر زیباکلام، با توجه به وضعیتی که بر اثر کرونا در آمریکا پیش آمده و همین طور برخورد اخیر پلیس این کشور با معترضان؛ ارزیابی شما از انتخابات آبان ماه آمریکا چیست؟

زیباکلام: آقای ترامپ در انتخابات آبان ماه برنده می شود. البته بعد از مساله کرونا و مشکلاتی که برای آمریکا به وجود آمد محبوبیت ایشان تا حدی کاهش یافته است. می دانیم که قبل از کرونا وضع رای ایشان خیلی خوب بود. اما در مورد ناآرامی های اخیر این کشور باید بگویم این اتفاقات گاهی می افتد و ناآرامی هایی ایجاد می شود اما وقتی به آبان ماه برسیم فراموش می شود.

بنابراین ماجراهایی از این قبیل چندان در رای آقای ترامپ اثر نمی گذارد. از سویی پایگاه رای ایشان بیشتر طبقه متوسط و پایین آمریکا و عمدتا سفیدپوستان هستند که بیشتر بر اساس وضع اقتصادی و معیشتی خود تصمیم می گیرند نه ملاحظات سیاسی و اجتماعی و اخلاقی.

لاریجانی بختی برای ریاست جمهوری ندارد

لاریجانی بختی برای ریاست جمهوری ندارد

ایران مامن: سوال دیگر مربوط به ایران است. وضع انتخابات ۱۴۰۰ ریاست جمهوری را چگونه می بینید؟

زیباکلام: بعد از انتخابات مجلس دهم و همین طور ریاست جمهوری سال ۹۶، بدنه اجتماعی شهرنشین و تحصیلکرده یک حالت سرخوردگی نسبت به صندوق رای پیدا کرده اند. این طیف اجتماعی از خود می پرسند فایده انتخابات چیست و رای دادن چه چیزی را در ایران عوض می کند.

این باعث شده بخش زیادی از بدنه اجتماعی ای که پای صندوق های رای می رفت و به اصلاح طلبان رای می داد در انتخابات اسفند۹۸ شرکت نکند و این به ویژه در شهرهای بزرگ قابل مشاهده بود. به نظر من در انتخابات سال ۱۴۰۰ هم وضع به همین منوال خواهد بود. نه اصلاح طلبان شانسی دارند که مردم را پای صندوق بیاورند نه از دست اصولگرایان سنتی و امثال آقای لاریجانی کاری برمی آید و بختی برای ریاست جمهوری دارند. تنها یک اقلیت ۱۰ تا ۱۵ درصدی که به اصولگرایان تندرو اعتقاد دارند به نفع نامزد این طیف رای می دهند و یک رییس جمهور تندرو سرکار می آید. 

 

* نوشتارهای ستون مداد مشکی صرفا دربردارنده نظرات نویسنده است و به واسطه تنوع آرا و دیدگاه‌ها انتشار می‌یابد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات