تاریخ انتشار : پنجشنبه 29 شهریور 1403 - 13:33
کد خبر : 21321

تورم توی کوله پشتی مدرسه

تورم توی کوله پشتی مدرسه
تورم افسارگسیخته به نوشته رسانه‌ها خود را در بازار نوشت‌افزار هم آشکارا نشان می‌دهد تا جایی که با گرانی لوازم‌التحریر داخلی، خریدهای معمولی خانوارها برای دانش‌آموزانشان فشار زیادی به آن‌ها وارد می‌آورد.

بی‌عدالتی آموزشی از دید کسی مثل رئیس جمهور یعنی شکاف غیرقابل قیاس میان وضعیت دانش‌آموز سیستان و بلوچستانی و محصل مدارس غیرانتفاعی پایتخت اما از نگاه دانش‌آموز مدرسه ابتدایی یعنی فرق داشتن دفتر و مدادش با همکلاسی بغل دستی.

 

به گزارش ایران مامن، تورم افسارگسیخته به نوشته رسانه‌ها خود را در بازار نوشت‌افزار هم آشکارا نشان می‌دهد تا جایی که با گرانی لوازم‌التحریر داخلی، خریدهای معمولی خانوارها برای دانش‌آموزانشان فشار زیادی به آن‌ها وارد می‌آورد.

 

به نوشته «اقتصاد۲۴» نمایشگاه‌های فصلی که به‌طور معمول در اواخر تابستان و شهریور هر سال برگزار می‌شوند، فرصت مناسبی برای محصلان و دانش‌آموزان برای خرید مایحتاج تحصیلی خود به قیمت‌های مناسب است اما با نگاهی گذرا به بازار متوجه می‌شوید که اگر فرزند محصلی داشته باشید، هزینه‌های شما برای تامین نوشت‌افزار او بسیار بالا خواهد بود. ارزان‌ترین دفتر ۸۰ برگ امروز ۴۰ هزار تومان است و این عدد بسته به نوع کاغد، کیفیت جلد و حتی در برخی موارد طرح آن، به ۳۰۰ هزار تومان هم می‌رسد. ارزان‌ترین خودکار، متعلق به یک برند ایرانی است که هر یک عدد آن ۱۵ هزار تومان قیمت دارد. کمترین هزینه برای مجموع یک عدد پاک‌کن متوسط، تراش، مداد و جامدادی بالای ۲۰۰ هزار تومان است.

 

 

این گزارش می‌افزاید: برای سایر اقلامی همچون یک کوله‌پشتی تولید داخل، حداقل باید رقمی بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان بپردازید. مجموع این ارقام یعنی برای تحصیل سالانه یک محصل بدون درنظر گرفتن مواردی مانند مدادرنگی، آبرنگ و سایر نیاز‌های در اولویت دوم، باید حداقل ۵ میلیون تومان بپردازید. اگر موارد اولویت دوم در کنار سایر الزامات سالانه مثل کاغذ رنگی را هم در نظر بگیرید، این رقم ۱۰ میلیون تومان را هم رد خواهد کرد. مبلغ عنوان شده تنها برای تولیدات ایرانی است و هزینه نمونه‌های مشابه خارجی عنوان نشده است.

 

درباره دلیل گرانی انواع لوازم التحریر از خارجی تا داخلی هم باید گفت قیمت تمام‌شده این محصولات رشد محسوسی داشته و باعث شده تا قدرت خرید مردم نیز کاهش یابد. نباید فراموش کرد تولیدات نوشت‌افزار به طور کامل داخلی نبوده و حداقل ۲۰ درصد مواد اولیه این محصولات از طریق واردات تامین می‌شود؛ لذا افزایش هزینه‌های وارداتی که از زمان شروع کرونا تاکنون ۶ برابر شده، به طور مستقیم بر بهای تمام شده تولید تاثیر گذاشته و امروزه شاهد اعداد و ارقام عجیب در بازار لوازم تحریر هستیم.

 

«تجارت نیوز» دیگر رسانه اقتصادی است که درباره هزینه نوشت افزار هر محصل نوشته است: میانگین هزینه لوازم التحریر برای هر دانش آموز بین ۲ تا ۳.۵ میلیون تومان است.

 

به نوشته تجارت نیوز، هیچ کس فکرش را نمی‌کرد که روزی عدم بضاعت کافی برای تهیه لوازم‌التحریر و وسایل مدرسه باعث شود تا دانش‌آموزان از ادامه تحصیل باز بمانند. این اتفاق شاید در روستاها و شهرستان‌های کوچک امری عادی به نظر می‌رسید اما قطعاً در شهرهای بزرگ و کلانشهر تهران کسی به این مساله واقف نبود.

 

«ایرنا» نیز در گزارشی آورده است: با یک حساب سرانگشتی و با در نظر گرفتن قیمت اقلامی که در بازار وجود دارد، می توان هزینه خرید همه کالاهای مورد نیاز یک دانش آموز در آغاز ماه مهر را حدود ۱۰۰ میلیون ریال برآورد کرد

 

به نوشته برخی رسانه‌ها و از دید برخی فعالان صنفی این ارقام در شهرستان‌ها ممکن است کمتر باشد. به عنوان مثال «ایسنا» به نقل از رئیس اتحادیه صنف لوازم‌التحریر قم نوشت به طور کلی حداقل هزینه تهیه یک پک لوازم التحریر مرغوب ایرانی برای نیم فصل ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان است.

 

چند روز پیش «ایلنا» هم به نقل از رؤسای اتحادیه‌های تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک و لوازم‌التحریر شهرستان اراک نوشت: افزایش قیمت‌ها ۱۰ تا ۲۰ درصد بوده است.

 

«مهر» هم گفت‌وگویی با رئیس اتحادیه نوشت افزار و کتابفروشی‌های آذربایجان‌غربی داشته که اظهار داشته برخی اجناس که از طریق ثبت سفارش از راههای قانونی به کشور وارد می‌شوند، اغلب کوله پشتی و جامدادی هستند که نسبت به سال قبل ۲۵ تا ۳۰ درصد افزایش قیمت برای آنان داشته ایم. در زمینه کاغذ آ چهار در برخی اجناس تا ۱۰ درصد شاهد کاهش قیمت هستیم ولی دفترهای با کیفیت، امسال با افزایش قیمت ۱۵ درصدی عرضه می‌شوند.

 

با وجود این اعداد و ارقام که هر رسانه درباره هزینه فرستادن دانش‌آموز به مدرسه انتشار می‌دهد باید گفت که این مایحتاج بسته به فرهنگ معیشتی هر خانواده بشدت متفاوت است با این حال نمی‌توان چه در تهران و چه شهرستان‌ها آثار تورم حدود ۴۰ درصدی (طبق اعلام مرکز آمار، در مرداد امسال تورم نقطه به نقطه خانوارهای کشور ٣٩,٨ درصد بوده است) را بر اقلام مورد نیاز دانش‌آموزان نادیده گرفت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات