تاریخ انتشار : جمعه 8 مرداد 1400 - 21:20
کد خبر : 9530

طرح اینترنتی مجلس؛ فرش قرمز یا پوست خربزه پیش پای دولت رئیسی؟

طرح اینترنتی مجلس؛ فرش قرمز یا پوست خربزه پیش پای دولت رئیسی؟

طرح «صیانت» مجلس و هشتاد‌وپنجی شدن آن یعنی حواله به کمیسیونی داخلی جهت اجرای آزمایشی، اولین قدم عملی مجلس یازدهم برای کنترل اینترنت بود که تاکنون بیشترین مخالفت‌ها را به دنبال داشته است آن هم از سوی اغلب طیف‌های سیاسی.   و اما حامیان این طرح معتقدند به هر قیمتی شده باید مهار اینترنت به

طرح «صیانت» مجلس و هشتاد‌وپنجی شدن آن یعنی حواله به کمیسیونی داخلی جهت اجرای آزمایشی، اولین قدم عملی مجلس یازدهم برای کنترل اینترنت بود که تاکنون بیشترین مخالفت‌ها را به دنبال داشته است آن هم از سوی اغلب طیف‌های سیاسی.

 

و اما حامیان این طرح معتقدند به هر قیمتی شده باید مهار اینترنت به سرانجام برسد؛ مثلا سردار نقدی معاون هماهنگ‌کننده سپاه بیانیه داده که از یک مشت منافق کامنت‌گذار نترسید و به حاکمیت بیگانگان بر فضای مجازی پایان دهید، مردم با شما هستند.

 

در میانه این مخالفت‌ها و البته معدود حمایت‌ها از طرح مجلس، رویکرد دولت بعدی به کنترل اینترنت محل پرسش است و اینکه چرا پروژه مهار از سوی کابینه سیزدهم در قالب لایحه به مجلس نرفت.

 

در همین رابطه، ویدئوی اظهارات «سیدابراهیم رئیسی» درباره فضای مجازی پربازدید شده که می‌گوید بستن اینترنت اتهام دروغی است که مخالفانش به او می‌بندند. با این حال رئیسی درباره اقدام اخیر مجلس ترجیح داده سکوت اختیار کند.

«محمدعلی ابطحی» رئیس دفتر دولت اصلاحات در این باره اظهار داشته دولت آتی با طرح نابودی اینترنت موافق است و به دوستان مجلسی توصیه کرده زودتر تصویب کنید تا به نام ما تمام نشود.

 

«عباس عبدی» اما تحلیلی متفاوت دارد و می‌گوید با این طرح می‌خواهند رئیسی را در منگنه قرار دهند.

 

در حالی که برخی نزدیکان رئیسی هم به طرح مجلس معترض شده‌اند این تحلیل وجود دارد که طرح صیانت همداستانی قالیباف و پایداری‌ها برای زهر چشم گرفتن از دولت آتی است که گویا در یارکشی‌های کابینه خواسته آنان را تامین نکرده است.

 

بعضی هم با اشاره به نامه‌ای که روز تصویب (چهارشنبه ۶مرداد) از سوی «مرتضی آقاتهرانی» دبیرکل پایداری‌ها برای اقناع نمایندگان دست به دست می‌شد از نقش نهادهای بالادستی نظیر شورای عالی فضای مجازی می‌گویند و اینکه مجلس تنها تصمیم را تایید کرده است.

 

برآیند وضعیت اینکه طرح کذایی مجلس باعث شده رئیسی در فضایی آکنده از نگرانی دولت را در دست گیرد و در این میان این ادعا مطرح شده که فیلترینگ آغازی بر بگیر و ببند مجازی خواهد بود نه گشایش اقتصادی و عملیاتی شدن وعده‌های انتخاباتی.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

مداد مشکی

کسب‌وکار
تبلیغات